Full version: Ta över kompost
AnniiPannii
Ska ta över en redan igångsatt kompost, isolerad vanlig grön med två fack.
Idag komposteras allt i den både köksavfall och trädgårdsavfall.
Detta käns ju konstigt, det kan knappast få plats i en sån behålalre..

Om man skaffar en trädgårdsavfalls kompost hur ska man få bra balans mellan kol och väte då, Kan jag ta och blanda ner lite varmkompost i trädgårdskomposten för att sätta fart på härligheten?

Jag tänkte att en blandning av färdig kökskompost och färdig trädgårdskompost kommer bli en jätte bra jord biggrin.gif Näringen från kökskomposten och strukturen från trädgårdskomposten biggrin.gif
kerstinbern
Jag vet ju inte hur stor den där rä? Men trädgårdsavfallet, som brukar vara näringsfattigt bryts ju ned mycket fortare som det blandas med näringsrikt hushållsavfall.
Gunilla T
Det beror ju på kanske hur stor trädgård man har men en kompost avsedd för matavfall låter väldigt otillräcklig för trädgården.

Jag har två stora trädgårdskomposter, hemmabyggda med tre stora fack i varje kompost - kan säga att de inte räcker till, har nog behov av två till.

Första året fyller man fack nr 1 - det sjunker rejält under säsongen så det är bara att fylla på. Nästa år flyttar jag över materialet i fack nr. 2 och det blir samtidigt luftat vilket är nödvändigt för bra nedbrytning. Tredje året flyttas kompostmaterialet till sista facket och då brukar det vara ganska nedbrutet.

En välfungerande kompost får man av en bra blandning av kol och kväve (inte väte) Kvistar är det som ger kol till komposten, ju mer sönderhackade de är desto lättare bryts de ner. Flisade grenar bryts snabbare ned. Kvistar gör samtidigt att det blir luftigare i komposten.

Det som framförallt ger kväve är gräs men det måste blandas i materialet. Stora sjok med gräs gör att det blir för kompakt och i avsaknad av syre dör nedbrytarna.

Allt avfall från trädgården kan användas, bara att samla och hälla ner i komposten.

Avstannar nedbrytningen av någon anledning kan man använda guldvatten som är kväverikt. Även lite stallgödsel har samma effekt.
AnniiPannii
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2013, 13:38) *
Det beror ju på kanske hur stor trädgård man har men en kompost avsedd för matavfall låter väldigt otillräcklig för trädgården.

Jag har två stora trädgårdskomposter, hemmabyggda med tre stora fack i varje kompost - kan säga att de inte räcker till, har nog behov av två till.

Första året fyller man fack nr 1 - det sjunker rejält under säsongen så det är bara att fylla på. Nästa år flyttar jag över materialet i fack nr. 2 och det blir samtidigt luftat vilket är nödvändigt för bra nedbrytning. Tredje året flyttas kompostmaterialet till sista facket och då brukar det vara ganska nedbrutet.

En välfungerande kompost får man av en bra blandning av kol och kväve (inte väte) Kvistar är det som ger kol till komposten, ju mer sönderhackade de är desto lättare bryts de ner. Flisade grenar bryts snabbare ned. Kvistar gör samtidigt att det blir luftigare i komposten.

Det som framförallt ger kväve är gräs men det måste blandas i materialet. Stora sjok med gräs gör att det blir för kompakt och i avsaknad av syre dör nedbrytarna.

Allt avfall från trädgården kan användas, bara att samla och hälla ner i komposten.

Avstannar nedbrytningen av någon anledning kan man använda guldvatten som är kväverikt. Även lite stallgödsel har samma effekt.

jag menade såklart kväve biggrin.gif

Okej men då har jag lite mer koll, trädgården är stor och vad jag ser så kommer det bli mycket avfall så får skaffa mig en till smile.gif
kollonikompis
Dum fråga, kanske, men är guldvatten samma sak som urin?
RibesRubusVitis
Urin utspädd med vatten till bara tio procents styrka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon