Full version: Liljenkonvalj
Fideli
Till sommaren ska vi renovera/bygga ut huset alltså försvinner min pion och mina liljenkonvaljer. Pionen får jag prova att flytta men liljenkonvaljerna ... hur flyttar jag dom? Någon som vet.
Gunilla
Liljekonvaljerna är väl nån typ av lök- eller knölväxt, då det kan väl inte vara så svårt att gräva upp och flytta tycker jag?

Det borde väl åtminstone vara mindre arbete än att flytta på en pion...
Men jag kan ju ha fel, och isåfall lär ju någon tala om det för mig! smile.gif
Copycat
Jodå, Gunilla ! Alldeles rätt, naturligtvis är Liljekonvaljen lättare att flytta än Pioner. Det enda man ska tänka på är att gräva med god marginal och gärna lite djup. Rötterna går ganska långt ner på den och kan även "bre" ut sig under jorden. Dom sidogående rötterna verkar inte lika känsliga som dom djupgående.
Micke
De går bra att flytta på våren. Har själv gjort det och tycker att det är enklast just när de hoprullade bladen börjar sticka upp. Det gäller att gräva djupt och brett så etablerar de sig snabbare på det nya stället.

Micke
Fideli
Tack för alla era tips. Jag ska genast ... eller ja, jag får väl vänta någon månad eller så ... flytta de små liven.
Det ska bli intressant och se om min dillpion som jag "stal" från svärmor förra säsongen kommer i år oxå. Det skulle gå att "bara" dela den och plantera den nya delen. Tänkte att det skulle gå och göra med den jag har vid trappen oxå. Eller är jag helt ute cyklar tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon