Full version: Omskolning Lavendel
LottaJo
Jag har sått lavendel Pink Parfume och Ellegance Ice (tack KRT!!!), och de grodde så snabbt att det börjar bli dags att skola om dem. Pga värmen inne har de blivit lite tunna och höga så min fråga är, går det att plantera ner dem lite djupare i jorden när man skolar om, som man brukar göra med tex tomatplantor? Går det att göra med alla sorters plantor eller bara vissa?

KRT
Jag vet inte, men när jag tar sticklingar så klipper jag bara grenar och kör ner i jorden, de brukar snällt få rötter - så jag gissar att man kan plantera ner dem vid omplantering...
Kul att fröna grodde smile.gif
rikke
Jag sådde rosa lavendel förra året och planterade ner dem djupare och det funkade bra. Står i Rara växters såråd att man kan göra det med de flesta växter, de får rötter på "stammen".
Alexander-VG-zon3
Jag gör det med vilje plantera lavendeln djupare för att dom ska kunna skjuta nytt efter vintern. Hårda vintrar fryser dom ner hos mig.

När det gäller försådd hade jag nog väntat med att sätta dom djupare när stammarna är lite mer stadiga/förvedade. Tror mjuka/gröna stammar dels får skador lättare och dels ruttna lättare.
LottaJo
Bra svar alla, tack! smile.gif
(de grodde jättesnabbt och nästan alla frön, KRT!)

Då väntar jag lite till och planterar den djupare sen när jag skolar om.

Jag har en annan fråga om fikon som ni gärna får titta på också (hint, hint...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon