vanjalarsa
14-02-2013, 10:34
Vet någon nåt om Färgväppling Baptisia australis ? Blommar den länge? Sprider den sig ogräsartat?
Bäst att köpa färdig planta eller är den lätt att så? Krav på läge och jordmån ? Odlingsvärd i största allmänhet?
Tacksam för svar!
mvh vanjalarsa
Jag är också nyfiken på färgväppling, blev det i o m presentationen av den första forumprofilen Kerstin. Hon kan säkert svara på frågor om den - men hon är på semester just nu. Jag tänker köpa en färdig planta - har sett ut en plantskola i närheten som saluför växten.
strandskatan
14-02-2013, 15:47
Den är inte svår att så, jag sådde förra året, men växer sakta, dröjer några år innan de blir buskar i pionstorlek har jag förstått. Mina hann inte bli större än kanske 10-15 cm under sommaren.
Irene_L
14-02-2013, 19:22
Det är en jättefin blomma men min tog 3 år på sig från att jag sådde den tills den blommade med första blomman! Det 4:e året blommade den riktigt mycket med underbar blå färg.
Här kan du läsa om blomman:
http://blomster-tips.blogspot.se/2011/06/f...-australis.html
Helen i Piteå Zon 5
16-02-2013, 13:21
Det är inte heller någon växt som sprider sig med rotskott utan växer sakta i omfång på plats.
Jorden verkar inte ha så stor betydelse men den trivs i lätt fuktig men väldränerad jord.
Trivs i sol och blir ca. 80 cm. hög. tycker inte om att bli flyttad så planera växtplatsen noga redan från början.
Lätt att fröså som sagt var men den tar lite tid på sig innan den blommar för första gången och innan den är fullvuxen.
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2013, 13:27
Mina hos mina föräldrar har inte spritt sig speciellt mycket men de har blivit stora, tog nog 5år från sådd till blomma + de har varit med om en hel del ett år åt sorken upp nästan allt av rotsystemet men den överlevde och kom igen året därpå
strandskatan
16-02-2013, 17:32
Attans, Åsa, nu skrämmer du mig! Om sorkarna gillar den lever mina färgväpplingar farligt!
kerstin z5-6
20-02-2013, 17:35
De klarar det mesta efter de första året .Har djupa rötter och gillar inte flytt eller delning.Ingen spridning annat än i omfång.Finns även en vit variant som är något lägre. Trevligt bladverk och når 50- 60 cm i höjd i bra jord efter ett par år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.