Margith
14-02-2013, 18:21
Ni som har diskmaskin, har ni diskställ på diskbänken också? Eller tycker ni att diskstället är överflödigt, eftersom ni har diskmaskin och inte handdiskar?
Eva i Skåne
14-02-2013, 18:30
Jag har bara diskmaskin. Om jag diskar ett stekjärn eller nån stor skål så sätter jag den bara vid sidan av vasken eller torkar den direkt.
Jag har aldrig känt nåt behov av diskställ också.
malcolm
14-02-2013, 19:08
Jag har både och, diskmaskin men ett sedvanligt diskställ + en traditionell sköljbalja + diskborste och en flaska Yes diskmedel.
Monarda
14-02-2013, 19:13
Jag har både maskin och diskställ. Tycker att en del plastgrejor kan kännas fuktiga efter maskinen så dom får eftertorka i stället. Dessutom har jag en del glas som jag är extra rädd om så där får det bli handdisk.
malcolm
14-02-2013, 19:17
Mina stekpannor i aluminium med titanbeläggning diskar jag inte i maskin eftersom de blir FÖR rena och allting fastnar i dem sedan.
Har diskmaskin och inget ställ - det som handdiskas får stå på diskbänken och torka (bästa valet när vi byggde om köket för tre år sedan; sätta in en ordentlig diskbänk

)
Har diskställ av samma orsaker som Monarda. Sen handdiskas finare glas ibland, träbestick och diverse.
Har både diskmaskin och diskställ. Diskar oftast stekpannor, lergryta, gammal ärvd servis, träbestick, fina glas för hand.
malcolm
14-02-2013, 22:14
CITAT (KRT @ 14-02-2013, 19:20)

Har diskmaskin och inget ställ - det som handdiskas får stå på diskbänken och torka (bästa valet när vi byggde om köket för tre år sedan; sätta in en ordentlig diskbänk

)
Att ha diskställ trots diskmaskin behöver inte betyda att man har en usel diskbänk.
Både ock. Inte ens en fråga. Däremot är det en fråga varför inte moderna tallrikar går att ställa i diskställ, eller ens diskmaskin, på något vettigt sätt. *mumlar och hötter med näven*
CITAT (malcolm @ 14-02-2013, 22:14)

Att ha diskställ trots diskmaskin behöver inte betyda att man har en usel diskbänk.
Självklart inte, det skrev jag inte heller.
Fördelen som jag ser det, med en hel diskbänk är att vattnet som droppar av rinner undad och materalet (rostfritt) skadas inte av att man ställer disk att torka där. Tidigare hade vi (som så många andra) en diskho infälld i en träskiva - DÄR gick det inte att ställa någon disk på tork... Och det var ett ständigt torkande för att inte vatten skulle bli stående och "förfula" skivan. En ordentlig diskbänk (och med ordentlig menar jag väl tilltagen) underlättar vår vardag rejält!
Jag har båda. Diskstället är ett sånt som man hänger på en stång och kan fälla upp mot väggen när det inte används. Frigör bänkyta på ett smidigt sätt.
malcolm
14-02-2013, 22:49
Jag har en rostfri diskbänk och diskstället består av plastad tråd, vattnet rinner av och det blir inga våta ringar på bänken.
Diskmaskin utan diskställ är det här hos mej.
Diskar mycket lite förhand och då får det stå en stund på bänken,funkar utmärkt,jag har inte plats för ett ställ
Gossen Ruda
15-02-2013, 13:33
Bara diskställ. När jag inte längre orkar handdiska är dags för Hemmet.
Eva i Skåne
15-02-2013, 14:49
CITAT (Pirum @ 14-02-2013, 22:25)

Både ock. Inte ens en fråga. Däremot är det en fråga varför inte moderna tallrikar går att ställa i diskställ, eller ens diskmaskin, på något vettigt sätt. *mumlar och hötter med näven*
Det är väl för att moderna tallrikar blivit så mycket större än förr
malcolm
15-02-2013, 15:01
Mina djuptallrikar passar inget vidare i diskmaskinen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.