Full version: Citrus
AnniiPannii
Jag vill så hemskt gärna ha några citrusträd - men jag vill ju kunna äta dem!
Vart kan jag köpa bra citrusträd av lite bättre kvalite?

Vilka är godast av alla de knepiga sorterna?

Man kan ju köpa citronträd på typ ICA hur tror ni kvaliten är på dem?
Blomsterlandet har ju citrus också men tycker deras är så hutlöst dyra!
Chili Linkan
Var på Ikea för ett par veckor sedan i Örebro och dom hadde massor med halvmeter höga Citrusträd med frukt på dessutom, kanske dem har på fler ställen i landet tänker jag också.
Alexander-VG-zon3
Det kvittar var du köper dom, det du ska kolla efter för att få bra citrusar är att försöka hitta namnsorter. Då vet man att det är en sort med egenskaper. På exempel ica är det nog svårt att hitta specifika namnsorter utan det står barra ''citrus limon - citron'' och då är 50/50 för att få en väldigt bra sort som ger goda frukter och sätter bra med frukt i vårt klimat här.

Dock är exempel citron, kalamondin, kumquat ganska säkra kort även om man inte hittar namnsorter, apelsin, storcitrus, småcitrur, clementin, mandarin, limequat utan namnsort kan vara lite sådär med fruktsättning.

På plantskolor hittar du nog lättare sorter, kvaliten kan vara bra vilket som du ser på växten hur den mår, hur rötterna är hur den är odlad i vilken jord och om den är hårt driven eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon