CITAT (Elin80 @ 15-02-2013, 10:00)

Ibland har jag sett i tidningar där de märkt ut precis hur man ska sätta de olika växterna för att få en fin rabatt. Finns det någon sida på nätet där man kan hitta sånt? Eller är det någon här som kan göra en "mall" till mig? Jag är så otroligt dålig på att få till det annars, och ger oftast upp för att jag tycker att det blir så dåligt.
Vill få till en fin rabatt i norrläge, med lite sol från öster. I zon 1. Ca 3 meter lång.
Din fråga fick mig att fundera. För man ser ju ganska ofta såna här förslag i olika trädgårdstidningar. Men jag vet inte om jag nånsin sett de tillgänliga i nån annan form, som på nätet tex. Det hade ju varit kul.
Men det finns sen några år det som kallas
"Mästarrabatten" och de har en egen hemsida där de olika rabatterna sen 2006. Där finns växtlistorna mm. Du kanske kan kolla om någon av de stämmer in på ditt läge och smak. Kanske kan du få inspiration i alla fall. Rabatten från 2008 "Ormbunkar och vänner" kanske kan passa i norrläge.
Eller gå med i en lokal trädgårdsförening och få lite hjälp från andra odlare. Att besöka öppna trädgårdar kan ge mycket inspiration. Man kan ju fotografera sånt man gillar för att sedan omsätta i den egna trädgården. Och få praktiska råd av trädgårdsägaren.