Full version: Ringklocka
malcolm
Är det någon som vet var man kan få tag i en gammaldags ringklocka, en sådan som ringer Rrrrrrr. Skall ha den som dörrklocka eftersom jag inte hör min ding-dong alla gånger men det verkar bara finnas bara den typen numera Har kollat på Clas Ohlson och diverse andra sidor men icke. I värsta fall få jag väl bygga en egen vilket inte är alltför svårt.
skånepåg
Finns en hel del digitala numera som du själv kan välja ringsignal på, clas ohlson borde ha såna?
Och några små högtalare runt om i hela huset så ska du nog höra det wink.gif
malcolm
Har kollat men inte hittat några, det är väl för gammalmodigt med något som ringer numera. Funderar på om man kan slakta en gammal telefon men då gäller det att man har en sådan fast jag har för mig att ringsignalen på tex. en Dialog ligger på 80 V.
malcolm
Tack!
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 15-02-2013, 16:24) *

Det blir svindyrt att beställa därifrån.
Eva-Helene
En tanke: vad sägs om en bjällra, sådan där som fanns/finns på butiksdörrar? Det borde vara "en baggis" för dig att dra en wire från bjällran på insidan av dörren till ett "ringhandtag" på utsidan.
malcolm
Jag funderar på en ding-dong till och koppla båda till samma knapp, annars har jag grunnat på en gammaldags portklapp också.
Motti
Vår granne köppte en ringklocka som man själv kunde bestäma ringsingnal på ! var han köppte den minns jag inte .Men jag kan ta reda på det !
skånepåg
Ringklockorna som döva har är ju faktiskt mysigare, nu med led så kan man gömma några hundra meters slingor i karmarna wink.gif
+ lite ding dong ^^
malcolm
Nu har det löst sig med mina dörrklocksproblen, var till Bauhaus idag och köpte en trådlös med en extra mottagare så jag kan ha en på nedervåningen och en där uppe. Fungerar perfekt och själva ding-dongen drivs av 220 V så den är bara att flytta med sig dit man vill.

http://www.bauhaus.se/tradlos-dorrklocka-m...ull-description
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon