Fjortispower
15-02-2013, 12:33
Hej!
Ni är säkert kunniga så jag frågar här. Har överkast och påslakan som jag är väldigt rädd om. De ska tvättas i 60 grader. Men när jag tvättar kör jag allt på 40 för jag har hört att det är säkrast för all material. Nu är det mycket som ska tvättas på lite tid så påslakan och överkastet ska tvättas tillsammans med annat i maskinen. Är det då bäst att jag kör på 60 grader och riskerar att allt annat blir förstört(??) eller är det säkrare om jag kör med 40?
Tacksam för svar!
Har du tvättat överkast +sängkläder i 40gr. tidigare så är det ok.
Vet inte vad det är för material på överkastet men ibland är det bättre att tvätta i 60gr. det är inte alls säkert att det är skonsammare med 40.Det bästa är att följa rekomendationerna
Sängkläder blir inte tillräckligt rena i 40.
Har du en normalstor tvättmaskin måste du nog dela upp tvätten ändå,kanske kan du köra snabbtvätt?
Iannat fall hade jag väntat tills tiden fanns,du har väl fler sängkläder?
Gossen Ruda
15-02-2013, 13:30
Vissa/enstaka tyger skall tvättas i märktemperaturen för att färgerna skall härda men det gäller bara första tvätten. För det mesta är dock tygerna fegmärkta, de tål betydligt mer än vad tvättråden säger men även lägre. Däremot är ibland tvättmedlen anpassade för olika temperaturer där den högre temperaturen ger bättre tvätteffekt.
Fjortispower
15-02-2013, 13:51
Nu körde jag på 60 grader som det stod. Jag som alltid trott att 40 varit bäst av en konstig anledning. Men men, nu är jag osäker på torkandet då. Kan det förstöra tyget om jag kör på maxvärme?
malcolm
15-02-2013, 14:25
Bomull kan man utan vidare tvätta i 60° men prova att tvätta i 40° och kolla om det blir rent så vet du, köpte billiga badlakan på Coop för många år sedan och de var märkta med 40° men där släppte färgen när jag tvättade i 60° och de blev alldeles flammiga.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-02-2013, 14:32
Jag skulle aldrig tvätta sängkläder, handdukar, underkläder osv i bara 40 Grad. Köper inte heller sånt om det inte går att tvätta i 60.
Men all kulörtvätt tvättar jag i 40. Inte heller blandar jag allt möjligt i maskinen.
Fjortis du skall inte heller packa in för mycket i maskinen för då blir det inte heller rent.
Eva i Skåne
15-02-2013, 14:45
Menar du att du ska tumla tvätten? Lakan tål hög värme. Vad gäller överkastet så beror det på materialet. Det kan krympa eller bli extremt skrynkligt, men det beror alltså på vad det är gjort av.
Jag tvättar nästan alltid allting på 60grader. Kanske någon ny blus slipper undan de första gångerna, men jag tycker det mesta tål den temperaturen.
malcolm
15-02-2013, 15:07
Sängkläder från Jysk bör man tvätta separat första gången tom. innan man använder dem eftersom de fäller nåt fruktansvärt men sedan går det bra.
*Stintan*
15-02-2013, 16:10
CITAT (malcolm @ 15-02-2013, 15:07)

Sängkläder från Jysk bör man tvätta separat första gången tom. innan man använder dem eftersom de fäller nåt fruktansvärt men sedan går det bra.
Det har jag aldrig märkt och jag har haft många lakan från Jysk.
Tvättar i stort sett allt i 60 grader.
malcolm
15-02-2013, 16:38
CITAT (*Stintan* @ 15-02-2013, 16:10)

Det har jag aldrig märkt och jag har haft många lakan från Jysk.
På ett set jag köpte där stod det tom. att man skulle tvätta dem innan användning och jag har jobbarkompisar som berättat att de blivit alldeles blåa av Jysk:s lakan.
*Stintan*
15-02-2013, 17:22
Ja det kanske finns lakan som är märkta att dom torrfäller och som av den anledningen bör tvättas innan användning men såna skulle jag akta mig för att köpa för det verkar lite dålig kvalitté tycker jag.
Tvättar alltid lakan innan jag använder dom f.ö. men inte för att dom färgar.
malcolm
15-02-2013, 17:26
Jag såg inte att just de lakan jag köpte skulle förtvättas annars hade jag nog aldrig köpt dem, nu har jag dock tvättat dem åtskilliga gånger och de är hur bra som helst. Kommer nog att köpa fler lakan från Jysk så småningom. Däremot kommer jag inte att handla sängkläder och handdukar från IKEA, rena skräpet enl. mig.
Jag har flera set med lakan och påslakan från IKEA, jättebra kvalitet. Gillar deras lenare bomull.
Fjortispower
15-02-2013, 21:10
Mission complete!
Slängde allt lite hursomhelst på 60 grader, det var nytt för mig. Och ja, allt överlevde.
Man ska alltid följa tvättrådet som följer med lakan sängöverkast mm .Själv tvättar jag alltid lakan och påslakan i 60 grader och även vittvätt .Jag annvänder kulörtvättmedel till kulört tvätt och vittvättmedel till vittvätt ,kulörtvättmedel inerhåller inga blekmedel .När jag köper nya lakan påslakan kläder osv så tvättar jag det alltid innan jag annvänder det på grund av textil limet som finns i tyget.Textillim annvänds för att tyget ska vara stadigt när man syr i det ,i nya tyger finns även maskinoljor överskottsfärg mm därför tvättar jag allt innan jag annvänder det så jag ska slippa få klåda och allergiska reaktioner .Blå färg ska man se upp med särskillt .
Christa
15-02-2013, 21:39
CITAT (Fjortispower @ 15-02-2013, 12:33)

Hej!
Ni är säkert kunniga så jag frågar här. Har överkast och påslakan som jag är väldigt rädd om. De ska tvättas i 60 grader. Men när jag tvättar kör jag allt på 40 för jag har hört att det är säkrast för all material. Nu är det mycket som ska tvättas på lite tid så påslakan och överkastet ska tvättas tillsammans med annat i maskinen. Är det då bäst att jag kör på 60 grader och riskerar att allt annat blir förstört(??) eller är det säkrare om jag kör med 40?
Tacksam för svar!
Det beror ju också på vad du är rädd skall hända. Att färgen bleknar eller att dom slits eller vad?
Om du vill bevara färgerna är det ju viktigt att du har ett snällt tvättmedel som absolut inte innehåller något som bleker.
När det gäller slitage kan man kanske köra ett kortare tvättprogram.
Tumling tror jag också innebär slitage.
Om man är rädd att något skall fälla så finns det lappar att lägga i tvättmaskinen som suger upp överflödig färg. När det gäller dom så undrar jag dock om det kan innebära att ta det tar en del av färgen på det man tvättar. Tycker dom där lapparna alltid blir färgade även när man bara lagt i en för säkerhets skull och inte trodde att något skulle fälla.
Ett sätt att stoppa avfärgning är att hälla i en matsked ättika i sköljvattnet !
*Stintan*
15-02-2013, 23:05
CITAT (Christa @ 15-02-2013, 21:39)

Det beror ju också på vad du är rädd skall hända. Att färgen bleknar eller att dom slits eller vad?
Om du vill bevara färgerna är det ju viktigt att du har ett snällt tvättmedel som absolut inte innehåller något som bleker.
När det gäller slitage kan man kanske köra ett kortare tvättprogram.
Tumling tror jag också innebär slitage.
Om man är rädd att något skall fälla så finns det lappar att lägga i tvättmaskinen som suger upp överflödig färg. När det gäller dom så undrar jag dock om det kan innebära att ta det tar en del av färgen på det man tvättar. Tycker dom där lapparna alltid blir färgade även när man bara lagt i en för säkerhets skull och inte trodde att något skulle fälla.
Vad är det för lappar? Har aldrig hört talas om såna.
Ja vad är det för lappar ?har aldrig hört talas om det förut !
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2013, 13:15
Går att köpa i matbutiken vi fick paket med såna där tvättlappar som suger upp överflödig färg när vi fick ny uniform på jobbet eftersom det visade sig att de fällde så medans de tar fram nya skjortor som inte fäller så fick vi paket med lappar att stoppa i tvättmaskinen.
Hud nära( lakan skjorter osv) textiler ska tvättas först med programmet FÖRTVÄTT först. Egentliggen så är namnet missvisande. Förtvätt innebär att man tvättar i lägre temperatur så att äggvitanprotatmin ämnenen löser sig. ( säkert fel stavat och fel benämning). Vid högre temp stelnar dom.
Förr i tiden la man tvätten iblöt i ett par dagar innan man tvättade vilket fungerar utmärkt även idag.
Idag har knappst skitig tvätt. Så 40 grader räcker utmärkt.
malcolm
18-02-2013, 22:20
Jag förtvättar i stort sett aldrig för numera använder man inte kläder, handdukar och sängkläder så länge att de är smutsiga i egentlig mening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.