Full version: Ledsen avokado!
MorbidaJanet
Hej!

Jag har en avokado-planta som de senaste veckorna börjat se väldigt konstig ut. Bladen har fått vissna fläckar och krullar ihop sig i änden. Kan det vara så att den behöver mer sol? Den står i vardagsrummet på golvet intill en vägg, ej direktsol. Jag har inte sett några djur el dylikt. Bifogar bild och hoppas nån har bättre svar!

Mvh, Jess
CillaM
Avokado har ju större blad och kan stå en bit in i rummet bort från stark sol (var den nu håller till nnu för tiden...) men jag tror det är också mycket den torra luften vi har inomhus. Ställ små skålar med vatten i rummet för att få högre luftfuktighet. Min bär sig likadant åt den här tiden, ser för bedrövligt ut, och vattnet i skålarna dricker katterna upp giggle.gif
beritskoloni
Tror det är för varmt och för torrt inomhus för avocadon. Jag har ett avocadoträd och ett olivträd som övervintrar i min kolonistuga. Där är det ca 8-9 grader och de får vatten ungefär varannan vecka. De mår utmärkt, båda träden. Jag var orolig att det skulle vara lite för mörkt i stugan men har nu läst att om det är svalt så funkar det ändå utan extraljus.
MorbidaJanet
Tack för bra svar! Det där med torr luft stämmer nog..i vår lägenhet är det MKT torr luft(bra när man tvättar dock!). CillaM-det där med vattenskålar lät intressant! Tur jag inte har nån katt som kan lapa i sig det.. wink.gif
Berit-imponerande att avokadon klarar av sådana temperaturer, det trodde jag inte! Jag får nog helt enkelt spraya den ofta. Den har ju fortfarande fina skott som kommer så med lite extra kärlek kommer den nog igen.

Hur gamla är era plantor om jag får fråga?

Tack för era tips och råd! tummenupp.gif
Bassam
Hej

Inne hus måste man noga med vatten, för att om man glömde växter utan vatten, växter blir vissna, men också om man ger växter mycket vatten, rötter ska ruttna och blir samma problem.

H.Bassam
eyeballdude
Sådär ser min också ut! Den börjar se piggare ut nu när det är mindre tort inne samt varmare och ljusare ute. Den skjuter drösvis med skott överallt! Jag längtar tills nattfrosten är över så den får flytta ut på balkongen! I fjol sommar växte den nog 2-3dm över sommaren.
spacepingo
Hej
Jag har två avocadoplantor som borde vara knappt två år gamla. Jag övervintrar dem i garaget tillsammans med fuchsior och pelargoner. Jag har lysrör som är på mellan 12-14 tim och tempen är mellan 8-10 grader. Det växer inget men de verkar trivas med det, det är deras andra vinter i garaget. Innan har jag haft avocados som råkat ut för samma "åkomma" som din under vintern.
Suz
Mina ser med ut sådär under vinterhalvåret, mer eller mindre.
Den största är nu 2,10 hög och klarar den torra luften bättre numer tycker jag.
Något år sprayade jag dem ofta men kan inte säga att jag såg nån skillnad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon