Full version: Beskära fikon?
LottaJo
Jag har ett fikon, ca 70 cm hög, som ser väldigt tråkigt ut efter förra säsongen. Den har ett fåtal riktigt långa grenar och ser bara ut att få blad längst ut i topparna av varje gren. Jag kapade toppen en gång när jag fick den, det är allt jag har gjort. Går det att beskära den så den blir snyggare (borde jag kanske gjort det redan tidigare?) Hur mycket i så fall (hur långt ner på grenarna) och när ska jag göra det? Går det förresten att rota det jag skär bort då? Jag har bara haft den 2-3 år, fick den som ganska liten planta av en kollega, så den har inte så grova grenar. Den står fortfarande i vinterförvaringen (ca 15 grader) under extraljus.

Hoppas nån vet! smile.gif
RibesRubusVitis
Nästan ännu bättre är att rota klippet innan det klippts:

http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...showtopic=53720
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=38798
Alexander-VG-zon3
Fikon kan ta tid på sig innan dom får grövre grenar och börjar likna nåt och har dom fel vinterförvaring eller odlas skuggigt under sommaren kan dom få tunna och långa grenar. Dom tål hårdbeskärning men det är bra att lämna minst 2-4noder, bladpar per gren. Räkna noderna och klipp ca 5mm ovanför en knopp, nod, tillväxtpunkt så du inte får fula sår vilket fikon lätt får. Fikon beskärs bäst då dom är i djup vila (att den börjar vila/vilar märker du igenom att den slutar växa, fäller bladen, får förvedade skott, och knopparna får skyddande lager). Varför man klipper när den är i vila är för att undvika så långt som möjligt att den blöder, vilket fikon gör lätt. Fikon vätska kan vissa bli irriterade på om det kommer på hud.

Sticklingar är väldigt lätt att ta på fikon, och rotar sig utan problem. Finns flera olika sätt. Antingen tar du och sätter i luckerjord (placera utmed kanten av krukan), placera varmt och ljust gärna i genomskinliga krukor så du ser rötterna (fikon ska inte planteras om förtididgt utan rejält med rötter), måste vara hål i krukan. Det går också rota i vatten ev med rotningshormoner i vattnet, skydda vattnet för sol men ge skottet och bladen ovanför sol/ljus. Även rota i påse med fuktat papper om är effektivt http://www.youtube.com/watch?v=OqjxhMip3JU. Att rota som RibesRubusVitis visar är också väldigt bra. tummenupp.gif

Tyvärr om ditt fikon har mosaikviruset (som tyvärr igen är väldigt vanligt) kan vissa sorter har svårt att rota sig och ta extra lång tid på sig, en del rotar sig inte alls om dom har detta. Vissa är dock (som tur är) bara bärare på det där det aldrig bryter ut och då funkar rotningen som tänkt.
LottaJo
Tack för bra tips!!!

Så här ser den ut. Tror ni det finns nån chans att det kommer blad längs efter grenarna eller bara i topparna där de redan börjat titta fram? Noderna efter grenarna ser helt inaktiva ut just nu... Hur långt ner skulle ni beskära dem?

[attachment=75026:IMG_0972b.JPG]

[attachment=75027:IMG_0973b.JPG]

[attachment=75028:IMG_0975b.JPG]
KRT
Tror inte du behöver göra mycket Lotta, den kommer säkert fixa till sig själv så småningom. Nästan likadana som din ser båda mina ut, och jag funderar inte ens att beskära dem, det ordnar sig nog med tiden ändå.....
Alexander-VG-zon3
Håller med KRT den behöver du inte göra nåt åt, tycker det är en bra buskform på dom och ganska fina förgreningar. Beskärt den hade inte jag gjort och nya skott kommer på stammarna när den blir äldre, så mycket blad kommer det nog inte komma, och bladtillväxten är fokuserad i topparna och nu när den vaknat kommer mest tillväxt ske där, och sedan kommer det nya skott längre ner eller frukter.
LottaJo
Vad glad jag blir! thanks.gif

Klart oväntade men mycket välkomna svar!! Jag var lite orolig att jag inte skulle få till det bra och såg inte fram emot att försöka göra nåt åt den. Då ska jag bara fortsätta att pyssla om den... biggrin.gif

Tusen tack båda två!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon