Full version: Dela funkia?
LottaJo
När på året delar man bäst en gigantisk funkia? Innan den börjar växa på våren? Går den att dela med spade eller måste det till rejälare doningar?
KRT
Jag har, mer eller mindre avsiktligt delat Hosta vid olika tider på året, och enligt min erfarenhet spelar det inte så stor roll när man gör det. Så länge man tar lite extra väl hand om plantorna efteråt och vattnar ordentligt.....
Gunilla T
Bäst att dela är på våren, precis när knopparna sticker upp men Hostor är tåliga så det går nog bra när som helst under säsongen.

Mödosamt att dela, kniv kan vara nödvändigt om den är stor.
CillaM
Jag har grävt upp och delat mina funkior med yxa. Detta för att de är enorma hos mig o jag orkar inte dela med spade, funkar bättre med yxa. Vår, innan tillväxten av rötter sätter igång eller hösten när plantan går i vila.
LottaJo
Tack alla! Mina är en knapp meter i diameter, så det blir nog till att gräva upp och yxa dem om nån månad då... smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon