Nettan Ö
Vill, vill, vill komma igång nu! Längtar efter att få se de små fröna gro och växa. smile.gif
Av födsel och ohejdad vana har jag förstås sått Törnrosas Kjortel. Denna underbara växt som har förgyllt mina somrar de senaste 7 åren. Men vad kan jag komma igång med mer?
Jag har så att jag kan ladda för både för altanväxter, amplar och uterabatter.
Har du något tips?
hattstugan

Om du tycker om Petunia kan du så dessa nu! Lite beror det ju på var du bor och hur du har det med plats och extra belysning också!

Finns säker fler men titta i avdelningen om Förökning så kan du nog hitta fler tips än mitt!
Helen i Piteå Zon 5
Hej Nettan Ö!
Välkommen till odla, kul att du har hittat hit yes.gif
Törnrosas kjortel har jag också frösått och fröna har precis börjat gro. Den tar ju lite tid på sig så det är bra att börja lite i tid.
Vad du mer kan fröså beror mycket på var du bor, ifall du har tillgång till svala utrymmen, lysrörsbelysning, växthus m.m.
Berätta lite mer så ska du får lite frösåddstips smile.gif
Nettan Ö
Helene:
Tack för välkomnandet :-)
Jag har smygit omkring här till och från i flera år, men mest tagit in det ni andra skriver om och delar med er av. Underbar skattkista med råd & och tips. Tack till alla som delar med sig!

Jag bor strax norr om Motala. Zon 2 om jag inte tagit helt fel.
Har precis snuvat åt mig ett litet utrymme i garaget (ganska svalt) med lysrör och litet inbäddat med byggplast runt om.
När det blir varmare ute har jag inglasad altan och en sån där hopbyggbar växthylla att dra plasttält över, men tyvärr inget växthus.
Tomater brukar få bo vid vindskyddad södervägg. Blomsterrabatt på norrsida och öster. Vindskyddat alltihop eftersom vi har häckar i varierande höjder som omhuldar hela vår trädgård.

Känner mig som nybörjare, trots 15 år med trädgård, men älskar att plocka, möblera om, rensa och fixa.

Ska försöka mig på att så lite petunior, för de älskar jag också :-) (Tack för påminnelse "Hattstugan")

Tänkte testa att lägga in lite bilder på mina favoriter i albumet, så småningom.
malcolm
Hur sår man petunia, fröna är ju så pyttesmå?
hattstugan

Jag strör ut över jordytan med nypan! Alltså häll frö i handen först och ta lite i nypan och strö! Funkar hur bra som helst!

Plockar eget frö så jag har råd att misslyckas!
EKLO
Vill du ha grönsaker kan man nu så de tjurigaste (de som tar längst tid): Kronärtskocka, purjo, rotselleri, bladselleri, f'änkål. Under lysrör och svalare så snart de kommit upp.
Helen i Piteå Zon 5
Nästa vecka ska jag fröså Känguruäpple, Heliotrop, Ricin och tomatfrön.
I mitten av mars blir det Sommarrudbeckia, Blomstertobak, stor Tagetes, Nattblomster, Petunia och Zinnia.
Så här gör jag med Petunia
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2012/11/pe...frosadd_21.html
Till 'pyttefrön' kan man använda sig av en sådosa eller saltkar som man fyller med lite sand tillsammans med fröna. Sedan 'ströar' man ut allt över den fuktiga såjorden så fördelas fröna jämnare över jordytan.
I början på april frösås små Tagetes, prydnadsmajs och Lobelia.
Kanske någon av sorterna passar dig och du kan säkert börja lite tidigare eftersom du bor i en mildare zon.
Lycka till!
Nettan Ö
Återigen: Tack för tips!
Tror att jag avstår de "tjuriga grönsakerna" , helt enkelt för att de inte används hos oss.
Däremot blir det med all säkerhet en första omgång med tomatfrön inom kort och jag ska definitivt försöka mig på petunia igen. Har gjort några tafatta försök förut, men fallit handlöst för alla vackra exemplar i trädgårdshandeln och sedan satt mina egna, taniga, på undantag.
Tagetesen få vänta lite till. De kommer alltid med en farlig fart smile.gif Men har en liten plan med hänglobelia, så det kanske blir ett test med det?

Funderar starkt på om jag ska lägga bud på ett växthus som står i en trädgård här i byn, och där jag vet att ägaren ska sälja huset... Hmmm. Blir så makalöst sugen, men vet inte riktigt var det ska ställas i så fall eftersom vi har 2 fotbollskillar här i huset... Ja, du kanske förstår vilka konsekvenser som far i huvet...
Pyssel-Fia
Pelargoner brukar jag så. De behöver också lång tid på sig.
Ta du en extra funderare på växthuset, det är så himla kul!!! Men bollar vet vi ju tyvärr alla hur de funkar;-)
Helen i Piteå Zon 5
Det är sååå ljuvligt med växthus på alla sätt så lägg ett bud du.
Håller tummarna för att du ska bli den som får ta hem det.
tufflah
jag har kanalplast istället för glas i mitt växthus. De är lite mer boll tåligt.
aspergereddie
Hög tid att så Penséer! En av de finaste vårblommorna.
Fjortispower
Jag har sått klockmalva i januari och det är inte ofta jag sår och förodlar (föredrar sticklingar). Men klockmalvorna, mina babes, har snällt kommit upp och vuxit på riktigt bra! Hoppas de blommar i år.
Jordgubbe
Kliar i mina såfingrar också. Funderar på att så mina tomatfrön i helgen från Tomatklubben. I deras medlemsblad står att för kallväxthus passar 10/3-1/4 bra att så tomatfröna.

Aldrig använt växtljus, normalt brukar jag så dem inomhus 1 vecka före vårdagjämning och det brukar fungera bra. I år kunde det ju vara trevligt att försöka lite tidigare och se om man får tidigare tomater.

Som jag förstått det, så har fjärilskrasse och tomatfrö lika lång utvecklingstid så funderar på att så några sådana också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon