CITAT (octachoron @ 16-02-2013, 18:59)

Tallbarr (och även granbarr) är idealiskt att lägga runt rhododendrum. De sänker pH-värdet och ger en långsam gödseleffekt. Jag försöker spara och strö ut så mycket jag kan av juldekorationerna runt mina plantor.
Sedan anses det att en rhododendrum som är riktigt planterad, dvs rätt jord, inte behöver så mycket näring.
Jag vet inte vem som anser det men det strider mot alla naturlagar - det som lever och skall växa behöver näring, små Rhododendron kräver naturligtvis lite mindre än de större buskarna. Rhododendron planteras i torv som är mycket näringsfattig och även Rhododenronjord, som är inte speciellt gödslad.
"De viktigaste näringsämnena för Rhododendron är kväve (N) fosfor (P) kalium (K) och magnesium(Mg) . Det mest betydelsefulla är kvävet. Det finns i alla äggviteföreningar och i klorofyll och därmed finns förutsättningarna för att växterna skall kunna omvandla koldioxiden i luften till organiskt material - den så kallade fotosyntesen. Utan detta skulle bladen bli gula och underutvecklade."..skriver Niels Skjöldberg i sin bok "Rhododendron"
Rhododendron gödslas på våren när tillväxten kommer i gång samt en gång efter blomningen. Blomning tar mycket energi ur växterna och Rhododendron sätter knoppar för nästa års blomning redan på hösten. Utan energi orkar växten i längden inte bilda blomknoppar.