Full version: Hönsgödsel
Rosrup
Har läst vissa teorier om att det rinner genom jorden innan det behövs så att säga om man gödslar för tidigt.
Stämmer detta eller är det bara en skröna?
Har ungefär en halvmeter matjord eller så sen grus.
Bor i zon 2 tror jag (norra skåne).

Det som ska gödslas är mina 5000 lökar eller vad det blev jag grävde ner i höstas och även gamla sådana samt vinbärsbuskar,björnbär,hallon,rosor och allt annat "vanligt" som finns här.
Kan ju lika gärna höra efter när jag ändå frågar men är hyfsat säker på att jag ska låta bli att gödsla blåbär/lingon-landet samt rododenron, stämmer va?
Gunilla T
Hönsgödsel är snabbverkande gödningsmedel som är lämpligt att strö ut när växterna börjar växa på våren och kan tillgodogöra sig näringen. Annars riskerar säkert en del av näringen att försvinna och lakas ur vid nederbörd.

Vad gäller Rhododendron och andra surjordsväxter så behöver de, liksom allt annat som förbrukar näring under säsongen självklart påfyllnad. Det finns speciell Rhododendrongödsel i pelletsform som är lätt att strö ut.

Man ser ofta Rhododendron i trädgårdar som lider av näringsbrist, bladen gulnar. En bra grundregel tycker jag är att allt som förbrukas bör återställas och allt som växer förbrukar näring.
Rosrup
När jag tänker efter så malde jag ner allt klipp som var malbart från granhäcken och la det just runt rhododenronarna.
Måste väl klassas som näring?
Gjorde detta i höstas.
Gunilla T
Ja, barr är gödsel men väldigt långsamverkande. Jag har många Rhododendron i trädgården och varje vår fyller jag på med ny torv, tallbarr och Rhododendronjord samt gödslar vår och alltid en gång efter blomningen.

Rhododendron som lider av näringsbrist eller fel pH värde i marken drabbas också lättare av olika sjukdomar.
Rosrup
Jag har bara två och den ena är gammal.
Den "nya" har aldrig sett nåt ut för världen men den kämpar på.
Inget som har högre prio men låter dom samtidigt gärna va kvar.
Mindre jobb så smile.gif
octachoron
Tallbarr (och även granbarr) är idealiskt att lägga runt rhododendrum. De sänker pH-värdet och ger en långsam gödseleffekt. Jag försöker spara och strö ut så mycket jag kan av juldekorationerna runt mina plantor.
Sedan anses det att en rhododendrum som är riktigt planterad, dvs rätt jord, inte behöver så mycket näring.
Gunilla T
CITAT (octachoron @ 16-02-2013, 18:59) *
Tallbarr (och även granbarr) är idealiskt att lägga runt rhododendrum. De sänker pH-värdet och ger en långsam gödseleffekt. Jag försöker spara och strö ut så mycket jag kan av juldekorationerna runt mina plantor.
Sedan anses det att en rhododendrum som är riktigt planterad, dvs rätt jord, inte behöver så mycket näring.

Jag vet inte vem som anser det men det strider mot alla naturlagar - det som lever och skall växa behöver näring, små Rhododendron kräver naturligtvis lite mindre än de större buskarna. Rhododendron planteras i torv som är mycket näringsfattig och även Rhododenronjord, som är inte speciellt gödslad.

"De viktigaste näringsämnena för Rhododendron är kväve (N) fosfor (P) kalium (K) och magnesium(Mg) . Det mest betydelsefulla är kvävet. Det finns i alla äggviteföreningar och i klorofyll och därmed finns förutsättningarna för att växterna skall kunna omvandla koldioxiden i luften till organiskt material - den så kallade fotosyntesen. Utan detta skulle bladen bli gula och underutvecklade."..skriver Niels Skjöldberg i sin bok "Rhododendron"

Rhododendron gödslas på våren när tillväxten kommer i gång samt en gång efter blomningen. Blomning tar mycket energi ur växterna och Rhododendron sätter knoppar för nästa års blomning redan på hösten. Utan energi orkar växten i längden inte bilda blomknoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon