|
barneth
31-03-2004, 11:44
TJa hej! Mitt första inlägg och det gör jag för att jag står frågande med ca 500 torvkrukor och vet inte vad jag ska göra.
Jag har dragit alla mina frön inomhus och har nu separerat alla plantor till torvkrukor. Jag har under de senaste dagarna rastat dom ute under solen och nu bor dom i växthuset sedan i förrgår.
Mitt problem är att alla (jag är novis) jag frågat säger olika om hur man ska gå vidare, nästa steg. Ska dom stå varmt? Ska dom stå kallt? Ska dom ha strålande sol?
Svaren har varit skiftande, typ:
- Svalt för att plantorna ska bli kraftiga och så mycket ljus som möjligt för att dom ska bli kraftiga.
- Mörk för att dom inte ska bli klena. (Detta tror jag dock inte på för jag har fått för mig att plantorna tror att dom är skuggade och då växer på längden. Med följden att dom blir klena och rangliga.)
- Mörk plast över plantorna så blir dom korta och kraftiga.
- Soligt för att dom ska bli korta.
OSV.
Jag blir inte klok. När jag använder mitt halvsunda förnuft så tror jag att dom ska stå hyfsat varmt samt ha så mycket ljus som möjligt.
Jag vill ha kraftiga plantor, en del har blivit det, andra inte.
Jag kan inte säga vad det är för plantor, då jag har tagit frön förra året och inte skrivit blomsterns namn, utan bara vart jag har tagit fröna. Jag trodde i min vildaste fantasi att jag skulle minnas. Ha! Det gjorde jag ju inte, så en sak har jag lärt mig av det, gissa vad?
Sen har jag åxå problemet med mina Nicotinia, dom vill inte bli lika kraftiga som tix mina lupiner som jag fördrar. Jag har åxå ett gäng luktpioner som jag försöker dra från frö (jag vet om att man delar dom). Det ska vara omöjligt enligt min plantskola, men jag bara SKA ha upp dom även om det tar tre år och periodvistelse i kyl, frys, bänk, kyl, frys och så vidare. Upp ska dom.
Ha en trevlig vår med massor av kirskål och annat vackert.
Micke
Kicki J
31-03-2004, 11:55
Hej hopp! Jag är inget proffs själv utan glad och optimistisk novis, men visst stämmer det att plantorna vill ha ljus! Lite svalare är väl det optimala men det svalaste jag kan åstadkomma är sovrumsfönstret och där växer det så det knakar, kraftiga och fina (tycker jag!) pga ett superläge med sol hela dan. Använder bara lampa vid mulet och åt de som inte får plats i fönstret! Och kirskål... jo man tackar, den blir man aldrig av med. mvh Kicki
barneth
31-03-2004, 12:00
CITAT (Kicki J @ 31-03-2004, 12:55) Hej hopp! Jag är inget proffs själv utan glad och optimistisk novis, men visst stämmer det att plantorna vill ha ljus! Lite svalare är väl det optimala men det svalaste jag kan åstadkomma är sovrumsfönstret och där växer det så det knakar, kraftiga och fina (tycker jag!) pga ett superläge med sol hela dan. Använder bara lampa vid mulet och åt de som inte får plats i fönstret! Och kirskål... jo man tackar, den blir man aldrig av med. mvh Kicki Tjenq hopp! SOm jag skrev så har jag flyttat ut allt i växthuset och har där tropiskvärme med mycket solljus. Jag har placerat en hel del "torvisar" på underhyllor, men många står på översta hyllorna med rak sol, kan det vara skadligt med för mycket ljus? Jag anser att dom plantorna på undre hyllan blir lite kraftigare och satta, medans de som står högst upp troligtvis kommer att blir smala och långa? Kan det stämma? Ps. Nattetid har jag konstgjord värme åt dom, ca 10-20 grader. Micke
kerstin z5-6
31-03-2004, 12:37
När man flyttar ut i växthuset kommer ljuset där att motsvara flera tusen lux/ nu heter det nåt annat) mer än inne. Därför kan en del blad svedas , bli fula -pga att plantan inte hunnit vänja sig .Lite fiberduk på de första dygnen hjälper Fiberduk kan även monteras i taket som skydd mot för starkt o varmt direkt solljus. Ljus i sig är bra och det kan man inte få för mycket av . Plantor som är små klarar dock ofta inte för starkt direkt solljus. Tempen på natten behöver inte vara mer än + 10 Växlingar i temp är positivt -det förbereder för kommande ute liv kan du vädra m mycket så det blåser på de små liven -stärks de även av detta och klarar utplanteringen i juni bättre Plantor på under hyllorna får ofta mindre ljus än de andra. Växtens reaktion på detta kommer att bli att de blir långa .. Direkt solljus , ska du skydda emot ett tag till alltså Det är ingen fördel att ha mer än + 22-25 grader -vädra lufta !! Blir det mer än 30 grader i växthus börjar växterna dö Lycka till K
barneth
31-03-2004, 13:36
Hej och tack för ditt svar.
Jag har nu börjat förstå följden av mitt hanterande. Vad som kan tilläggas är att samma sorts planta på nedre hyllan verkar bli stabilare och kraftigare byggd medans de på översta hyllan blir tanigare. De som står på nedre hyllan har visseligen större krukor, men det tror jag inte ska påverka dem ännu. Jag har en liten fråga till.
1. Av de plantorna som står på översta hyllan dvs. de i direkt solljus. DOm kan jag se en viss skillnad i. SKillnaden ligger i att en del av plantorna ser extra röda ut, kraftigt gröna samt vita. Alltså likadana frön från början, satta samtidigtm dragna samtidigt, men stjälkarna har olika färger, alltså olika färger på olika plantor av samma sorts frö. Varför? Övertydlig? JAg?
Någon som vet eller som delar min uppfattning?
MVH Micke
barneth
31-03-2004, 14:41
Hej igen. Nu har jag lagt upp bilder från växthuset i mitt album. Möjligtvis kanske någon kan svara på mina frågor som jag har "att" med bilderna? Där finns åxå den röda, vita och gröna skillnaden på växterna. Samt lite annant. Det finns oxå exempel på den långa (i solen) samt den korta (nedre hyllan). Varför. Ser ni/du skillnaden?
MVH Micke
CITAT Jag har åxå ett gäng luktpioner som jag försöker dra från frö (jag vet om att man delar dom). Det ska vara omöjligt enligt min plantskola, men jag bara SKA ha upp dom även om det tar tre år och periodvistelse i kyl, frys, bänk, kyl, frys och så vidare. Upp ska dom. Bästa tipset jag fått om pionfrön är att sätta dom i en kruka, gräva ner nånstans i ett hörn och sen glömma bort dom. Så gjorde jag och efter två vintrar så minsann stack små spröda plantor upp - ska bli hemskt spännande att se hur stora dom är i år. Ett annat alternativ är att slänga in en näve frön under en buske och hålla tummarna. Det har jag inte testat än däremot. Gunilla
barneth
31-03-2004, 16:27
CITAT (nilla @ 31-03-2004, 16:19) Bästa tipset jag fått om pionfrön är att sätta dom i en kruka, gräva ner nånstans i ett hörn och sen glömma bort dom. Så gjorde jag och efter två vintrar så minsann stack små spröda plantor upp - ska bli hemskt spännande att se hur stora dom är i år. Ett annat alternativ är att slänga in en näve frön under en buske och hålla tummarna. Det har jag inte testat än däremot.
Gunilla HehJ! Jo, jag har åxå erhållit det tipset av någon samt läst det någonstanns. Men jag har fått för mig att jag skall kunna "lura" fröna att tro att det har varit massor av vintrar och sommra´r gonom att köra Frys, kyl fönsterbräda, kyl frys osv. Men ALLA säger att jag inte kommer att få upp något. Dom har antagligen rätt. MEn, Jag säger som Olivier, MEN.... Micke PS. Det samma gäller ju oxå Lupinfröna. DOm ska ju ligga minst ett par år i backen (Har någon sagt?). DOm har jag ju lyckats få upp ur kruka i år, (fjolårets frön). Kanske inte samma lika?
kerstin z5-6
31-03-2004, 16:43
Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet i en fuktad tvättlapp vik igen -stoppa i plastpåse -lägg i kylskåpet..vänta kolla Om fret gror -visar sig en liten rotspets.Plantera i kruka i såjord , ställ ut -i tex kallbänkNu VET du att du har en pion på G nästa vår ! Pionen gör roten först , men om inget gror sköter man ju en tom kruka -aldeles i onödan  Ställa ut metoden direkt funkar den med - det är inte jättesvårt tar bara tid .. Lupiner o andra hårdskaliga fröer kan filas med sandpappersfil så skalet ruggas upp-därefter gärna blötläggning i 24 tim så gror de snabbare .var försiktig så du inte skader fröets innanmäte . Pioner -Endast svarta fröer gror -de röda är sken frukter. Ang Album -De röda o gröna stammarna -är det samma växter du menar ?? Vet att tex solros o tomat kan se ut sådär av sig själva sas .. Dina pyttesmå groddar alldeles under växthusfönstren verkar leva farligt -skulle ha skyddat dem med duk jag  är det virginiatobak ? det odlar jag med . Väldigt ordentligt o fint ser det ut hos dej
barneth
01-04-2004, 06:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2004, 17:43) Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet i en fuktad tvättlapp vik igen -stoppa i plastpåse -lägg i kylskåpet..vänta kolla Om fret gror -visar sig en liten rotspets.Plantera i kruka i såjord , ställ ut -i tex kallbänkNu VET du att du har en pion på G nästa vår ! Pionen gör roten först , men om inget gror sköter man ju en tom kruka -aldeles i onödan  Ställa ut metoden direkt funkar den med - det är inte jättesvårt tar bara tid .. Lupiner o andra hårdskaliga fröer kan filas med sandpappersfil så skalet ruggas upp-därefter gärna blötläggning i 24 tim så gror de snabbare .var försiktig så du inte skader fröets innanmäte . Pioner -Endast svarta fröer gror -de röda är sken frukter. Ang Album -De röda o gröna stammarna -är det samma växter du menar ?? Vet att tex solros o tomat kan se ut sådär av sig själva sas .. Dina pyttesmå groddar alldeles under växthusfönstren verkar leva farligt -skulle ha skyddat dem med duk jag  är det virginiatobak ? det odlar jag med . Väldigt ordentligt o fint ser det ut hos dej  God morgon, Nu fick jag lite mer vettiga tips om Pioner, dom har jag tagit till mig, ska försöka "spräcka skalet" innan jag stoppar dom i kruka, ska oxå försöka med tvättlappsmetoden. Bra tips om Röda fuskfrön. Mina lupiner har blivit fina groddar utan att jag har "knackat på på skalet" jag har dragit dem som följande: Frys, Kyl och fönsterbräda, frys, kyl och fönsterbräda. Det funkade. Dom Gröna och röda stjälkarna är samma sorts växt dvs. Jag tog en fröställning förra året av grannens "nya, dyra" blomma. Jag sparade sedan fröna i ett kuvert som jag skrev "2003 klocksinina" på för jag trodde det var de grannen sa. Jag skrev oxå dit två frågetercken och tänkte att jag skulle fråga henne till våren. Men nu har hon glömt bort vilken växt det var, hon tror att det var havecloqsinia, men vet inte riktigt. Jag har ca 300 sådana plantor som jag sköter som mina små barn. Några i solen och några i skugga, några inne och några vallar jag på dagarna. Men problemet är att hälften av groddarna är röda och hälften är redigt gröna i stjälkarna. Några är oxå lite mer vittransparanta. Även fast dom står på samma ställe så kan färgen te sig på olika sätt????? Där är min fråga, kan det vara olika färger på slutprodukten som avgörs redan här? ELler har dom olika kön osv? Tobaken jag har är inte rökbar, det är bara en prydnadstobak som troligtvis blir röd. Kan heta Nicotiana eller nicotina. Jag ska försöka skyla mina översta hyllor lite, Idag har jag tre minus ute, men växthuset dra bra. Tyvärr kommer det att visa sig på elräkningen, men vem bryr sig? Man kan skälla på mig för alla telefonsamtal jag gör, men man kan inte se vart elen gick. Vi får ju inte elräkningnen specificerad....... Tack för de vänliga orden om mitt kaos i tillvaron. Over and out. pip Micke
Kicki J
01-04-2004, 07:28
God morgon!!!! Jag har en liten funderinga när det gäller färgen på dina småplantor. Tog du bara frön från en och samma planta eller flera? Blommade den/de med olika färger?? På några sorter jag har satt som ska bli vita, rosa och lila syns det redan nu på en liten spröd 3 cm stjälk vilka som blir lila och vilka som blir vita. Bara en fundering om det kan vara samma med dina frön. Annars borde det ha med ljuset att göra. mvh Kicki
barneth
01-04-2004, 09:28
CITAT (Kicki J @ 01-04-2004, 08:28) God morgon!!!! Jag har en liten funderinga när det gäller färgen på dina småplantor. Tog du bara frön från en och samma planta eller flera? Blommade den/de med olika färger?? På några sorter jag har satt som ska bli vita, rosa och lila syns det redan nu på en liten spröd 3 cm stjälk vilka som blir lila och vilka som blir vita. Bara en fundering om det kan vara samma med dina frön. Annars borde det ha med ljuset att göra. mvh Kicki Tjenare hej igen! Nu har jag varit ute och målat på något vitt pulver blandat med vatten (den stog i växthuset sedan förra ägaren) på takglaset. När Det gäller färgerna så vill jag minnas att jag tog frön från en fröställning, men jag kan minnas fel. mI vilket fall som helst så var det en och samma färg på hennes blomor, men det gör ju inte mina frön till färgsäkra om jag tagit från fler blomster.. Men jag observerade en liten sak: Plantorna som står två och två. Dom jag inte gallrat så bra. Dom blir i olika färger. Det kan ju vara en slump, men vad vet jag?  Jag ska ta ett kort och lägga in på några exempel. Men då måste jag koppla ner internet, ta med mig kameran ut osv så om ca en timma ska bilderna vara där. PS. Ush vad tagnetbordet blir skitigt när man inte tvättar händerna imellan besöken i grönskan och datorn. Konstigt formulerat men, jag är väl poetens motsvarighet.... Keep on gröning, Kirskål på er alla... (jag har sparat en rabattdel med kirskål).
barneth
01-04-2004, 09:47
Tjenare, orkade inte koppla ner. Nu har jag varit ute och tagit några bilder till. DOm hittar ni under "växthus 040401". Där tog jag oxå med två bilder på klumpedunsens verk dvs, det jag lyckades med när jag skulle måla mina takfönster i växthuset. Fyra plantor fick tyvärr betala det höga priset att bli omskolade till himlen, men dom har det nog bättre där än i mitt växthus.  Nu kollade jag värmen, jag har 14 grader i skuggan i huset. För kalls, så stänger jag dörr´n.... Pies lives and anemone /Micke
CITAT Pion -kan sås enligt tvättlappsmetoden -Lägg fröet i en fuktad tvättlapp vik igen -stoppa i plastpåse -lägg i kylskåpet..vänta kolla Om fret gror -visar sig en liten rotspets.Plantera i kruka i såjord , ställ ut -i tex kallbänkNu VET du att du har en pion på G nästa vår ! Bra knep! Betyder det också att man "sparar" ett helt år? Går det snabbare att gro det så än om man kör krukmetoden? Gör du det här direkt fröna mognat? ... finns inga gränser för hur många frågor man kan ställa om frösådd  Micke - det ser ju onekligen ut som väldigt olika färg på småplantorna. Blir kul att se hur dom utvecklas - med 300 småplantor borde det bli en hel del vuxna. Tycker att det borde bli samma färg från en och samma fröställning även om samma planta kan ge upphov till flera olika varianter. Om några veckor ser du säkert hur tydlig skillnaden är. Gunilla
Kicki J
01-04-2004, 16:35
God kväll i stugan! Har varit ute hela dan och inte suttit vid datorn nåt! Vitjat postlådan i jakt på paket från Rara växter men utan resultat. Kollade ditt album, hm... jag tycker att det borde bero på färgen som blir på blomman, de har ju haft samma förutsättningar i samma kruka annars menar jag!! Och dina målerikunskaper lämnade spår efter sig.  (det är sånt man kan le åt när några timmar gått, eller hur) /Kicki
kerstin z5-6
01-04-2004, 21:07
nej det går inte snabbare men man odlar sas inte i onödan om man förgror pioner Kollatb in dina fröbilder ser fint ut havegloxinia ?? menar du Incarvillea ?? undrar nyfiken k som varit på Älvsjö mässan dag 1 o inte sett en enda odla forumist ...
barneth
02-04-2004, 08:57
CITAT (Kicki J @ 01-04-2004, 17:35) God kväll i stugan! Har varit ute hela dan och inte suttit vid datorn nåt! Vitjat postlådan i jakt på paket från Rara växter men utan resultat. Kollade ditt album, hm... jag tycker att det borde bero på färgen som blir på blomman, de har ju haft samma förutsättningar i samma kruka annars menar jag!! Och dina målerikunskaper lämnade spår efter sig.  (det är sånt man kan le åt när några timmar gått, eller hur) /Kicki  GO morghon go morghon. I natt hade jag -7 ute och lykades oxå med att få ner växthuset till +4, där jag har lärt mig en sak till: . Det var inga som slokade förens jag slog igång värmen "på riktigt"... Jag kanske har för olika tempskiftningar.... När det gäller mina målerikunskaper har jag lärt mig en sak till: Man ska nog måla på utsidan, jag har förstört växter samt lyckats få ett extremt "rinn" nu när det blir dis på rutorna. Men det upptäckte jag i förstås först i morse. Nu ska jag åka och köpa lite fiberduk, och sätt upp i stället. Det verkar vara det bästa för att mina hantverkarkunskaper gör att allt blir fel.... Haré, Micke
CITAT nej det går inte snabbare men man odlar sas inte i onödan om man förgror pioner Odla i onödan, kan det verkligen vara möjligt? :-) tänkte väl att det lät för bra för att vara sant, Gunills
barneth
03-04-2004, 20:53
Tjena go kväll.
Nu har man fått i sig sina timmar i trädgården. Jag har haft problem med att hålla tempen uppe i växthuset. Tyvärr har jag "losat" ca 10 plantor pga kyla. Jag tror även att dom var svaga. Kunde se på stjälkarna att det fanns krammärken mitt på´råm. Dvs. När jag skolade om dom så lyfte jag dom i stjälkarna och inte i bladen, som man ska göra. Så i vilket fall som helst skulle dom nog inte gå vidare....
Fiberduken är på plats och allt flyter på med skydd för solen. Tomatplantorna har börjat slå ut sina nästa blad. Även Lupinerna vill min väg...
Har tyvärr haft en till olycka i växthuset. Ca 150 Nicotiana strök med genom att jag tappade en kartong med 36 torvkrukor med 5 plantor i vardera i golvet. POFF sa det. Men som tur är så har jag ca 300 plantor till inne i vardagsrumsfönstret... Men det känns ändock som en förlust.
Kan tilläggas att Lotto sket sig och hästarna vill inte min väg idag samt att "mjöden" nu får flöda.
Ett problem som kvarstår:
Ska jag vädra hela dagen så har jag inte mer än kanske 10 grader plus i växthuset på dagarna och kanske ca 4 - 10 med stängd dörr på natten. Ska inte ha en termostat till i min närhet..... Problemet är att jag inte riktigt vet vilka grader jag ska ge växterna för god växtlighet...??
NÄ, tejven kalljar....
+-0 här hos mig nu..
ZEUNERTS TILL FOLKET /Micke
barneth
03-04-2004, 20:59
PS, köpte tre förpackingar knölar/lökar idag som ska ut i backen i morr´n... När ska man få nog???? ZZZZZZZ /Micke
barneth
06-04-2004, 21:06
tjena hej. Idag tisdag har jag börjat sortera ut de svagare plantorna. Har inte tänkt att slänga dom, men dom blir tyvärr placerade på de sämsta platserna i växthuset.
Go kväll /Micke
Froggie
08-04-2004, 13:12
CITAT (barneth @ 31-03-2004, 17:27) Det samma gäller ju oxå Lupinfröna. DOm ska ju ligga minst ett par år i backen (Har någon sagt?). DOm har jag ju lyckats få upp ur kruka i år, (fjolårets frön). Kanske inte samma lika?  När jag har satt Lupinfrön har de snällt dykt upp samma säsong. De små plantorna klarar sedan vintern väldigt väl (för bra tom med tanke på alla smålupiner som blir till "alldeles av sig själv"  )
kerstin z5-6
08-04-2004, 16:03
Vintern är bra annars sandpapprar man fröna :)av lupin så gror de samma år
Froggie
09-04-2004, 08:09
Glömde säga att man blötlägger Lupinfröna ett par timmar först, som med luktärt.
barneth
21-04-2004, 13:50
Hej igen, nu var det ett tag sedan. Jag har haft alless förmycket att göra, men tog mig nu lite tid att kolla lite på oldla.nu. Mina plantor har med 99% överlevt hitintills, men jag bävare nu för omskolning av ca: 100 plantor Paprika, 300 plantor Tobak samt ett par hundra av en lila blomma som jag tog frön av en granne. Eller av hennes blomster, inte av henne förståsss...  Jag har oxå lagt ner jobb på att bygga tre nya planteringar samt köpt in två rhodondroner och en ormhassel. Alla står i backen. Mina tidigare rhondronder är gamla och glesa nertill så det vart två nya vid foten av dessa. Ormhasseln satte jag vid växthuset. Jag ska uppdatera mitt album så snart jag kan, men den som väntar på något gott,....... PS. USH va ja ha plockat kirskål, det är så kul..  MVH Majkel
barneth
11-05-2004, 10:16
Hej och hå och knak i min träd g´å!  Nu har jag lite nya bilder på mina små skydslinga. Tyvärr börjar dom nu klara sig på egen hand. Så det blir väl att börja snickra eller nått. MVH Micke
MRLINDELL
11-05-2004, 11:38
Micke, när svaren & råden börjar bli knackiga skall man vända sig till sidor där det finns odlare som har plitat ner bra fungerande råd.
www.tomatsidan.se t ex eller ringa Åkerby Plantskola som är specialister på Chili (om de hinner svara) etc.
Att flytta ut i växthus kan vara en pärs. PlantCHOCK #1 - jag har själv först haft dem ute och avhärdet dem i 1-2 veckor beroende på typ av planta. PlantCHOCK #2 - sedan lagt in dem i växthuset med öppna luckor och öppna dörrar, MYCKET VENTILATION. Det tar sin tid! Man kan säkert köra på vissa typer av tomater som sloknar men kommer igen efter några dagar. Men varför chansa. Värmen & solen kan vara lika destruktiv som frosten.
Det är svårt att få sk kraftiga plantor, enklast är att se till att rotsystemet fungerar, utan bra rötter inga bra plantor, man kan då mickla hur mycket som helst utan att få bra resultat. Tomatplantor kan man alltid plantera i större kruka några gånger och få lägre kraftigare planta. Bästa sättet är ljuset ute, inne ränner de mer eller mindre vilken formel man än använder.
www.Tomatsidan.se är svaret om du har så många plantor och där kan du även ställa en fråga och få ett entydigt svar som håller måttet.
barneth
18-05-2004, 17:21
okey, ska tänka på det!
MVH Micke
Hej, den där MBS tycker jag ser ut som en akleja!
barneth
22-05-2004, 10:18
CITAT (estet @ 19-05-2004, 01:10) Hej, den där MBS tycker jag ser ut som en akleja! Tjena hej! Det har du rätt i. Det är en akleja. Nu ska jag ändra texten direkt på fotoná. Förövrigt så har jag inter så många av den. Dom jag skolade om är cirka 30 stycken. Dom jag inte orkade dela på fick planteras ute och dom har överlevt. Dom är ca 100 stycken, men dom står väldáns tätt. Så ett par ryker i gaLLRING KANSKE. MVH MIcke
barneth
08-06-2004, 21:18
NU BLOMMAR MIN VALLMO! Bilder inom kort.
Det har visserligen nämnts en del om vad som åstadkommer kraftiga kompakta plantor, men jag tänkte förtydliga det hela. Mycket ljus, något svalare temp (ca 15-20) och lagom lite vatten leder till en kompakt planta. Varför? Är det för lite ljus sträcker plantorna på sig och blir bleka, något som kallas etiolering. Höga temperaturer påskyndar tillväxtprocessen, vilket leder till en lösare planta (det är därför dagens krukväxter och dyl. har lite sämre kvalitet - de är hårt drivna). Vatten gör så plantan sträcker på sig - mycket vatten ger en lång planta, för lite ger en vissen-nära-döden-planta. Lagom är bäst, MEN att låta jorden torka upp ordentligt emellan gör att plantan inte blir så ranglig. Slutligen har förstås näringen stor betydelse också för plantornas tillväxt, men det visste du säkert redan! Inte för att det här har med sådden att göra, men jag noterade att bild 28 "ogräs" i ditt album snarare ser ut som vårkrage (Doronicum). Kort sagt en vanlig perenn. 32 är eventuellt en Filipendula (älggräs) och 33 ser ut som mahonia. 38 är fänrikshjärta och 41-42 som du har satt lilja på tycker jag är poetnarciss. 53 är hjärtbergenia.
barneth
08-06-2004, 21:53
Hej igen!
MAn tackar för det utförliga svaret och i samband även för de namn som jag fått på endel av de växter som jag inte vet vad dom heter.
MVH
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|