Full version: Blommande clivia
Rebecca
Jag hittar inte den stora cliviatråden (något MÅSTE göras åt sökfunktionen och alla miljoner trådar - det funkar inte!), så jag skapar en ny här.

Kikade ner i bladrosetten idag och döm om min förvåning när jag faktiskt ser en orange knopp mellan några blad. Åh, så glad jag blev! Jag fick den för fyra år sedan, då i full blom och med fantastiska färger. Sen vissnade de ner och den förblev bara en grön växt. Året efter kom det visserligen blommor, men av någon anledning blommade den bara nere i bladrosetten, stänglarna växte liksom inte upp. Förra året blommade den inte alls, och jag var så himla besviken. Det berodde på ett nytt läge gissade jag, och ställde sen tillbaka den där den ursprungligen stod i vardagsrumsfönstret. Och idag upptäckte jag alltså knopp på den. Vad jag hoppas att den vill växa sig fin och hög nu så att jag verkligen får njuta av blomprakten på riktigt!

Har ni några tips på hur jag ska sköta den för optimal blomning, och att stänglarna ska växa upp på riktigt? Den står ljust i ett västfönster, ganska så kallt och med sparsam bevattning hela vintern. Borde jag kanske vattna den oftare nu, med lite gödning också...?
KRT
Jag har sett samma sak på min clivia, och stängeln växte upp när jag vattnade mer? Jag tror microstänglar är en orsak av torka......

Däremot undrar jag när man egentligen ska plantera om dem? Och om de trivs ute eller vill stå i växthus under sommaren?
pejori
CITAT (KRT @ 16-02-2013, 14:58) *
Jag har sett samma sak på min clivia, och stängeln växte upp när jag vattnade mer? Jag tror microstänglar är en orsak av torka......

Däremot undrar jag när man egentligen ska plantera om dem? Och om de trivs ute eller vill stå i växthus under sommaren?

Sant.
Öka vattningen ordentligt, så kommer stängeln upp.
Planteras om när den själv spränger krukan.
Trivs inte ute, men växthus fungerar.
Rebecca
CITAT (pejori @ 16-02-2013, 15:36) *
Sant.

Toppen, tack för hjälpen! Dags att börja med gödsling också nu då...?
KRT
CITAT (pejori @ 16-02-2013, 15:36) *
Sant.

Perfekt! Då fick jag de svaren jag behövde smile.gif iofs har jag en plastkruka, men den börjar snart klättra ur krukan så det är nog dags för omplantering.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon