Full version: Cardinal de Richelieu
Kajsa
Härligt lila, blåaktigt violett är Cardinal de Richelieu, måste Gallica ros för färgen. Dock lite ömtålig för mjöldagg, blåsiga, luftiga lägen är bäst, har klippt tillbaka min hårt ett par ggr då jag tyckt den blev ful i bladen av stritar som jag haft problem med ibland.
Blir ca 1.20 x 1 m, doftar fruktigt, zon 5 ros.

Enligt rosböckerna, Kardinal Richelieu 1585 - 1642 var minister under Ludvig X111, blommans färg ska väl få oss att tänka på kyrklig prakt.

octachoron
Jag har hållit mig undan för dessa blå-violetta rosor pga att jag har läst en hel del om deras känslighet för olika saker.
Men den här verkar ju lite robustare eller..?
strandskatan
Som jag berättat förut, jag har "köpt" den en gång - men fick något helt annat. Och konstigt nog verkar världen vara full av falska kardinaler, för tydligen är det fler som haft samma otur. Försöker låta bli skaffa fler rosor, men jag skulle tro att om jag ramlar över den när den står i blom - så jag vet att det är en äkta kardinal - får den nog följa med hem! Mjöldagg existerar knappast här - fukt och blåst har jag gott om, så det blir nog inget bekymmer.
Kajsa
Har köpt den av Rosenposten, tycker alla mina Gallica rosorna får lite fula blad men först när dom har blommat över, man får strunta i det då och sätta annat vackert runt om. Gallica rosorna är trots allt något extra med sina färger och så gillar jag att dom är lagom stora. Några måste man ha rose.gif
kerstin z5-6
Gallica rosor är en favo även här och de är inte sjukare än andra..
Anna F
Åh så fin! Älskar gallicor. Har inte just den, men har flera Belle de Crecy som är lite snarlika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon