_Skruttan_
16-02-2013, 18:37
Hej!
Vilken lycka! Glädje.
Min Clivia står här men har inte blommat på 4 år.
Skötsel efter alla konstens regler.
Någon som kan ge råd, tro?
Skruttan
Vattna "lagom" nu när den blommar, och resten av året likaså. Clivian är lättskött och ger mycket tillbaka
Hej
Den trivs utomhus på sommaren. Men se till att inte sätta ut den före frostrisken är förbi och ta in den i tid innan frost. Jag brukar ha mina i helskugga ute, behöver också skyddas från rådjur och ev mördarsniglar...
Detta sa jag till min syster som hade en och den blommade inte. Sätt ut den. Sen sa hon att "Clivian bommar!!!"- Ja, jag sa ju att du skulle ha den utomhus sommartid...
Hälsn Tepa
Eva i Skåne
28-03-2013, 20:35
Vad är felet när blomman inte kommer upp utan blommar nere mellan bladen?
ÅsbyAnna
28-03-2013, 21:34
För lite vatten när blomstängeln växer upp..
De behöver ha det lite svalt en period för att blomma, antingen om man sätter ut den som tepa föreslår eller har den i något svalt utrymme inomhus. Jag hade vår i ett gästrum över vintern som mestadels stod ouppvärmt, 16-18 grader,kanske svalare vid fönstret. Blommade snällt sedan. När vi bodde i lägenhet och den stod i 20 grader året om blommade den inte.
jag minskar vattningen kraftigt under hösten och vattner inte alls från december tills knoppen kommit upp ur bladrosetten, hos mig i mars nån gång. Den tycker inte om att stå över nåt varmt element under denna vilotid. Sen vattnar och gödslar jag som vanliga blommor tills det är höst igen. Blommar bättre om den har lite trångt i krukan så man behöver inte sätta om den varje år.Om jag vattnar för mycket innan knoppen hunnit igång så blommar den i bladvecket vilket inte är så kul. Min Clivia är en 100 åring.
Hej
Min ena Clivia är också väldigt gammal. Den var åttio år eller kanske mer, sa min granne jag fick den av. Hon skulle flytta och hade inte plats med en så mycket stora växter. Det är några år sen nu. För tillfället har den två stänglar på gång.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.