Full version: Fikon från frö
Chili Linkan
Sökte efter fikon frön på nätet då jag vill ha en självfertil sort, då jag stötte på informationen att fikon inte gror sortäkta, utan frön från en sort kan bli någonting helt annat, lite som att leka med F1-hybrider alltså.

Är min enda chans att få självfertila fruktsättande fikon träd att hitta en moderplanta att ta stickling ifrån?
Någon som har koll på vilka sorter man kan välja på om det kanske går att hitta sticklingar via webben?
Alexander-VG-zon3
Ja frösår du så får du inte frukt på dom, det bildas ''frukt'' som sedan trillar av när den inte bli pollinerad.

Därför måste du köpa sticklingsförökade plantor för att få självfertila.

Det finns flera hundra sorter av fikon, hur ska den odlas ? ha härdighet ? hur ska frukten smaka, se ut ? vilka egenskaper är du ute efter ?

de tre vanligaste i Sverige är Bornholms-typerna (finns flera varianter där många är synonym eller fel märkta) sedan brown turkey och sist king (syn desert king). Dessa tre sorter går hitta på de flesta plantskolor och kan också tas hem då alla dessa sorter finns på de större ledande grossisterna i Sverige.

Tillägg - fikon är inga F1 hybrider, sår du kärnor (från smyrna-typ som behöver stekel) så får du en ficus carica, men det är mycket ovanligt att dom blir självfertila. Utan enkelt sagt så får du ett smyrna fikon. Namnsorter av fikon är en mutation/förändring som man sedan odlat vidare igenom sticklingar.
Chili Linkan
Tack för infon! Jag missade ju att nämna en del info ja...

Jag tänkte prova mig på att få dem att överleva vintern. Så främsta egenskap jag är ute efter är väl härdighet.
Hitta en sort i England som skall vara tålig ner till -20, som heter: Bavarian Fig Violetta. -20 är det ju inte ofta tempen är över mer än i extrema fall så den låter som en bra kandidat.

Hur är det med Bornholmstyperna och härdighet? Verkar lite sådär dem, i och med att man inte är hundra på vilken sort man får, och därmed kanske svårt att få tag på en med rätt egenskaper? Känns som det kan vara lite som och spela roulette...
KRT
Enligt minerfarenhet är inte bornholmsfikonen speciellt härdiga, ens här nere. Zon 1 eller ens hos mina föräldrar i en varm zon 1.... De tynade långsamt bort, tror inte det var vinterkylan så mycket som en kort tillväxtsäsong, men jag är inte säker.
RibesRubusVitis
Lite fikoninfo:
http://figs4fun.com/
Chili Linkan
Ja jag hade nog tänkt låta dem växa till sig i kruka och få ett par år på nacken innan jag försöker mig på att plantera ut dem.

Skall kolla in länken, tackar för all input! smile.gif
Alexander-VG-zon3
Det är inte alls många fikon som anses tåla så låg temp som -20c utan hjälp. Dom som jag inte har odlat själv men som anses är Chicago Hardy (neråt -20c/-23c i klimat likande Amerika), Petrovaca från Balkan har jag för mig den kommer ifrån eller vaer det Ryssland. Afghanfikon har jag själv, och tycker inte den är så härdig som det sägs, inte i vårt klimat, annars har den enligt många visat sig vara väldigt tålig men en vild art och ger inte frukt hos oss.

Vissa tyska sorter anses vara härdiga men det är nog överdrivet, den du själv nämner har jag odlat på friland i zon 1-2 dock i ett öppet och blåsigt läge men den klarade inte vintern.

Bornholm finns där många med olika erfarenheter, i zon 1 får folk dom att bli 2-3m höga och andras fryser ner till backen varje år, i zon 1 alla jag har testat har frusit ihjäl. Har haft/har dessa sorter av bornholms typerna
Ficus carica 'Précoce de Dalmatie' - Adriafikon 'Précoce de Dalmatie'

- Ficus carica 'Bornholm' - Adriafikon 'Bornholm'

- Ficus carica 'Bornholms Diamant' - Adriafikon 'Bornholms Diamant'

- Ficus carica 'Smyrna, Bornholmstyp' - Adriafikon 'Smyrna Bornholmstyp'

- Ficus carica 'Bornholmfigen' - Adriafikon 'Bornhomfigen'

King, är en köldtålig sort. Min här i zon 3-4 har inte fått mycket skydd denna vinter ca 10cm lager med löv och en glasskiva över. Lägst denna vinter strax under -18c och den har bara frusit i topparna ca 5cm, var heller ej så mycket snö när det var kallt så det har varit en direkt påverkan. Dock lite tidigt att säga men kollade sist nu i veckan, friskt grönt och en skarp gräns mellan det svarta döda. King ger dock ej så bra med frukt i sverige, tråkigt. I kruka får den goda frukter.

Brown turkey är min favorit, dock förekommer även där en viss fel märkning. Medlemmar på figs4fun forumet tyckte min såg annorlunda ut jämte den som odlas i USA. Men har satt flera Brown turkey och alla har visat gods härdighet och vara stryk tålig och ändå ge frukt i sverige.

Med enklare figolit skydd kan man klara även mer känsliga sorter i sverige. Så gör jag med en här i zon 3-4 som aldrig har frusit i topparna med 10cm tjock frigolit låda över.

Jag hade köpt/skafffat en Brown turkey, och bor du kallare än zon 2 så kan du enkelt skydda den. Placera i ett varmt och soligt läge med luckerjord. Djupplantera dom så kommer dom skjuta skott även efter smällkalla vintrar med hårdnedfrysning. Tror inte det gör så stor skillnad att krukodla dom, härdigheten finns där (klonat material) det är såfall att man bygger upp den i grenar men främst att det är stort rotsystem.
Alexander-VG-zon3
Så här konstruerar jag frigolit skyddet, denna vinter har två fått det ett av mina fikon som alltid får och så ett olivträd. Men en rejäl lövhög med regnskydd över och ev snö gör så dom klarar minst zon 4. Bilder förra året innan vintern kom, tar veck skydden när det inte är så mycket frost kvar. har ingen annan uppvärmning och närhten till vägg ger nog lite extra värme. Så plnatering vid vägg är bra för fikon.

KRT
Jag misstänker (när det gäller variationen i bornholmsfikons härdighet) att det beror på temperaturen på hösten, snarare än den exakta temperaturen på vintern. Mina föräldrars fikon var aldrig så fint som det året då sommaren kom relativt tidigt och började med en värmebölja, och sedan var det inte speciellt varmt på sommaren men värmen höll i sig ganska långt in på hösten. Det var nog enda året då det ens började sätta frukt. Jag tolkar det som att de inte behöver jättevarma somrar, men att den tiden på året då de växer och kan sätta frukt generellt är för kort ens i de flesta lägen i zon 1.
Jag antar att detta kan ändras med gynnsamt microklimat, om man tex har fikonet i en atriumgård, framför ett utblås eller otätt uterum eller liknande.

Om man betänker hur klimatet på Bornholm är så är det kanske inte så konstigt - vattnet runt ön jämnar nog ut klimatet rejält och gör att temperaturskillnaderna kommer långsamt. Å andra sidan är det inte jättevarmt på sommaren, just pga vattnet....

Jag hoppas mycket på min Brown Turkey planta, ska bli spännande att se hur det klarat vintern. Eftersom jag planterade i höstas täckte jag rejält - den står under en jättelik frigolitkartong just nu smile.gif
Chili Linkan
Tack för den utföriliga informationen! wub.gif
Jag tänker satsa på en Brown Turkey, och får se om det kanske blir någon mer sort på sidan av det projektet bara för att.

Alexander du får även olivträdet att överleva vintern med ett sådan frigolitskydd? Känns roligt att odla dessa lite mer exotiska växter. smile.gif
Alexander-VG-zon3
Ja frigolit är bra, har man värme till så kan man skydda mycket, har även lyckas övervintra dadelpalm och kanariepalm någon vinter med frigolit skydd.

Hos mig klarar sig dock fikon med täckning som löv med nedfrysning som följd, men just denna har jag valt ut för att bli stort och verkligen ge bra frukt fast det är kallare än zon 2 här. Ja överlever är rätt ord, men det är tufft för olivträdet men klarar sig gör det med varierande skador beroende på hur vintern är. Utan skydd hade det inte gått alls.
Chili Linkan
Roligt att höra, får skaffa mig nån moderplanta och föröka den och sedan plantera ut så jag kan prova lite olika metoder!

Oliver blir inte så fruktansvärt stora så dem kan jag väl buffa in och ut med vart efter säsongen ändrar sig.
Chili Linkan
Har nu skaffat mig en Bornholms diamant, i väntan på att dem skall få hem bland annat Brown Turkey. Den ser lite halvtråkig ut just nu bara en kvist med en knopp i toppen och en knopp i botten, hur pass tidigt kan jag ställa ut denna som jag tänkt behålla i kruka då såklart. Kanske kan komma någon enstaka frostnatt till, när frostrisken är över är det då säkert att sätta ut dem?
Alexander-VG-zon3
Det går sätta ut den nu, och ta in vid ev frost. Har den bara knoppar så behöver du inte skydda med väv annars mer utvecklade blad känsligare är den mot sol.
Chili Linkan
Okej, när den slagit ut knopparna till blad så antar jag att dem är känsliga mot sol till en början dvs behöver gradvis vänjas vid solljuset? Skulle kunna ha den på altanen där det gamla mossiga altantaket skuggar soljuset rätt bra, den kan dock få någon timma kvällssol.
Alexander-VG-zon3
Bladen som utvecklas ute behöver inte senare skyddas dom vänjer sig automatiskt mot solen samtidigt som dom växer ut, det gäller bara blad som utvecklas inne som måste skyddas ute.
Chili Linkan
Okej då verkar det fördelaktigt att låta dem utvecklas utomhus då! Tackar så mycket för informationen Alexander.

Dem hade fått problem med leveranserna (köldskadade sa han) så får vänta ett litet tag innan jag får min Brown Turkey. Han skulle även få in King kanske testar en sådan också. Sen hade han en sort som hette Dessert King men dem såg så livlösa ut.
Alexander-VG-zon3
Tidigt på våren kan det vara skador på dom, beror också vart dom kommer ifrån om dom odlas ute eller i växthus. Så kan vara lite riskabelt att köpa tidigt.

King är samma sort som Desert King, bägge namn används.
Chili Linkan
Jag kan tänka mig det, men denna jag hittade ser frisk ut i alla fall.

Och dem är samma alltså, då vet jag. Förvirrande med denna förvirring över namnsorter... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon