Elisabeth M
Hej!
Jag har tänkt växelodla i fyra skiften, läser i Lena Israelssons bok men hittar inget om i vilket skifte jag ska odla tomaterna. Om jag inte ska odla någon potatis alls - kan jag odla tomaterna i det skiftet? Och om jag ska odla potatis - var odlar jag tomaterna då?
Piccante
CITAT (Elisabeth M @ 17-02-2013, 00:21) *
Hej!
Jag har tänkt växelodla i fyra skiften, läser i Lena Israelssons bok men hittar inget om i vilket skifte jag ska odla tomaterna. Om jag inte ska odla någon potatis alls - kan jag odla tomaterna i det skiftet? Och om jag ska odla potatis - var odlar jag tomaterna då?

Om du inte odlar potatis så kan du väl ersätta dom med tomater. En skillnad dock är att potatis inte ska ha allt för kväverik jord för då får de lättare skorv medan tomat kan behöva gödslas lite för att ge mer frukt. Potatis odlar man därför ofta inte på nygödslad jord utan året efter man har odlat något mer näringskrävande.

Potatis och tomat tillsammans kan vara lite knepigt. Brunröta på potatis skadar inte potatisen om man upptäcker det tidigt och man kan klippa av blasten för då hinner det inte gå ned i knölarna. däremot är tomat känslig för brunrötan för tomatplantor får sina frukter förstörda. Så välj gärna en tomatsort som är resistant mot brunröta/ bladmögel.
rosita
Odla gärna tomater för sig själv på ett ställe där du kan byta jord till nästa år. Tomater vill ju ha riktigt näringsrik jord och är en gröda som gärna står lite vindskyddat.

Jag odlar också busktomater på friland, 'Oregon Spring', och 2011 fick jag potatisbladmögel på plantorna och brunröta på tomaterna ranting.gif trots att jag inte odlar potatis själv (men grannen gör!). Jag fick kasta minst 200 tomater och det var inte alls kul -cry-.gif
EKLO
Hej,
jag antar att du odlar tomaterna i zon 1? Tomater på friland behöver ju mkt sol o värme. Jag odlar i zon 1-2, men tomaterna har jag i stora hinkar vid en södervägg - ändå hinner de knappt mogna tycker jag.
Piccante
Körsbärstomater går bra på friland i zon3 hos mig. Sen finns det tomatsorter som mognar fram bra inne om man tar dom när de är halvmogna. Men jag rekommenderar att man odlar resistanta sorter för att slippa bladmögel på dom.

Ett annat problem ute är pistillröta på tomater. Om vattningen är ojämn och det blir det lätt ute då jorden snabbt kan torka upp när solen ligger på och det blir snustort. Då får plantorna svårt att ta upp kalcium från marken och ojämn kalciumtillförsel under fruktsättningen gör att cellerna blir försvagade. Det brukar börja med att pistillerna på tomaterna blir bruna och sedan sprider sig rötan in i frukten. En mullrik jord som håller fukt länge och jämn vattning brukar motverka pistillröta och kanske lite exta kalciumtillskott om man har sur jord. Jag ger mina tomater en näve Algomin på sommaren.
KRT
CITAT (EKLO @ 17-02-2013, 09:08) *
Hej,
jag antar att du odlar tomaterna i zon 1? Tomater på friland behöver ju mkt sol o värme. Jag odlar i zon 1-2, men tomaterna har jag i stora hinkar vid en södervägg - ändå hinner de knappt mogna tycker jag.

Jag har odlat både Brown Berry och Wilma (busktomater) på friland med bra resultat - det viktigaste är bara att de står vindskyddat eftersom de inte tåler mycket vind innan de bryts.

Det roliga var att jag året efter fick massor av små tomatplantor i landet smile.gif tydligen kan tomatfrö överleva våra vintrar (vintern 10-11, som alltså inte var mild!) wink.gif Hade jag ingen aning om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon