Full version: Vattenmelon
Pyssel-Fia
Har tidigare odlat en melon som heter Stellio, men valde sedan bort meloner helt pga platsbrist i mitt lilla växthus. I år ska jag bygga nytt och betydligt större växthus och funderar på att prova vattenmelon. Är därför lite nyfiken på hur stora plantorna blir och hur många meloner man kan tänkas få per planta?
Helt enkelt, är det värt det, eller kan ytan användas bättre till något annat?
rosita
Om det är värt det, är ju en smaksak. Jag odlade för några år sedan vattenmelon 'Sugar Baby' och fick väl 2-4 frukter/planta. Den största vägde 3,5 kg och de var jättegoda, så visst var det värt det. Under några år nu har jag odlat en annan god melon som jag samlade egna fröer från. Men nu i år ska jag odla vattenmelon igen.

Plantorna blir stora som gurkplantor, fast med något mindre blad. Eftersom de växer på höjden, så tycker inte jag att de tar någon större plats. Kom bara ihåg att binda upp varje melon för sig själv, annars är det risk att hela plantan rasar av tyngden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon