|
Full version: Vad odlar ni?
Pyssel-Fia
17-02-2013, 01:00
Vad odlar ni i era växthus och hur mycket får man plats med? Är nyfiken på vad ni andra prioriterar att odla? För det blir väl så för de flesta av oss att man inte riktigt får plats med allt... Jag hade tidigare ett väldigt litet växthus, ca. 6kvm, men det blev fullkomligt demolerat i en storm, så i vår ska vi bygga ett nytt, betydligt större. Först tänkte jag 15 kvm, sedan blev det 18, och nu tror jag att jag har bestämt mig för 24 kvm (6x4 m). I detta hoppas jag få plats med det mesta, men har svårt att beräkna hur mycket som får plats. Jag har redan sått en väldig massa chili och paprika. Sedan vill jag ha tomater, 7-8 olika sorter, gurka, kanske någon melon, physalis... sedan har jag inte kommit längre.
Nyfiken på vad ni odlar och hur stort växthuset är. Vill också gärna veta hur många plantor av varje ni får plats med.
Lyckliga du som ska ha ett så stort växthus!
Själv odlar jag i ett 10 m2, stenplattor på golvet och glas och lättmetall i väggarna. För att få upp höjden lite har vi en mur som det står på, det är välisolerat undertill. Då, när vi satte upp det, kunde jag inte ana att det skulle vara så kul med växthus. Om jag skulle byggt idag, hade jag velat ha minst 20 m2.
Jag brukar börja tidigt på våren med att förkultivera och sedan driva upp alla plantor i växthuset. Det brukar bli riktigt trångt i maj! Under sommaren har jag sedan ca 15 - 20 plantor i 12-20 liters hinkar på golvet och en del småplantor på hyllor. Jag brukar ha 7-10 tomater, 2 melon, 2 gurka, 4-6 paprika, 1 chili, 2 citronträd, 1 olivträd, 1 ananas. Ofta flyttar jag ut paprika och chili, för jag brukar få löss på dem. På gurka fick jag spinn flera år i rad, så förra året fick de stå ute i skyddat läge under tak.
Lycka till med ditt nya växthus!
Hej hej,
Jag odlar på ett ungefär, det skiftar lite år till år: ca 15 tomatplantor, 5st gurka, två vindruvor som står fast i växthuset, 2 plantor luffa, några kiwano, ett trettiotal pelargoner, 2-5 physalis, kiwi, olika blommor, kryddor, några chiliplantor, oliv, melon, fikon, och så alla små plantor av olika slag på tillväxt.
Vi använder växthuset lika mycket som mysrum och äter ofta frukost lunch och middag där på somrarna, har ett stort bord med plats för 10 p. Sen finns det kamin för kyliga kvällar och en stor planteringsbänk vid ena gaveln för om och nyplantering, himla skönt faktiskt att kunna göra det direkt i växthuset och slippa kånka jordpåsar och småplantor.
Mitt tips, köp ett så stort du får plats med och har råd med, dom blir ändå för små hela tiden...
Pyssel-Fia
22-02-2013, 08:50
Oj, oj det var mycket du fick plats med Najsan. Hur stort växthus har du? Sedan undrar jag, vad i hela friden är luffa???
Jo, växthuset är 40kvm, så det är rätt stort. Vi bor i skogen och har byggt det själva, så iom att vi inte behövde bygglov eller så, så tog vi i lite. Men det hade kunnat vara större och jag hade ändå fyllt ut det...
Luffa är en gurkväxt, tvättsvampsgurka. Den avlånga ihåliga tvättsvampen men kan köpa på typ bodyshop, det är luffa. Dom hinner sällan mogna av riktigt hos mig, men växer med fantastisk växtkraft och kan slänga ut rankor på fyra-fem meter på en sommar. Jättefin med gula små blommor och jättelika gurkfrukter som hänger.
Kolla www.luffa.info för mer info.
När man skördar dom när dom är mogna skär man av stjälken, och sen går man lös och slår den mot en vägg eller nått några gånger för att slå ur kärnorna, sen skalar man av det torra skalet med fingrarna så kärnorna trillar ur, sköljer ur den, torkar i solen, och voila! Din egen tvättsvamp är klar!
Pyssel-Fia
27-02-2013, 12:03
Puffar... Kanske är det någon mer som vill dela med sig.
Millbertina
01-03-2013, 14:28
Heej Jag är med växthus i år det är 12 kvm. Jag hade tänkt 5-6 olika tomater 3-4 gurkor, paprika, chili, basilika, pelagoner, phyllis m.m. Har igentligen ingen aning om det får plats, men hoppas det ;o) Det är som när man var gravid första gången, man visste att man skulle få barn men inte hur man skulle göra Kanske någon vet om jag får plats hehe >Tänker på dig Rosita som ändå får plats med så mycket så finns det nog hopp för mig med. // Camilla
sofia75
10-03-2013, 06:42
Mitt växthus är 7,5 kv och däri har jag varje år ca 10 tomatplantor, två gurkor, en melon och ca 7-8 chiliplantor. Kanske inte att rekommendera att fylla växthuset så, men jag får alltid superfina skördar och har aldrig haft problem med sjukdomar. Så jag tänker glatt fortsätta. Jag får till och med plats med en lite stol där jag kan sitta och njuta med ett glas vin på sommarkvällarna
Vårt är 6 kvm, pyttelitet. Står väl inte helt optimalt (trodde jag i början...) högst upp på tomten men det var enda platsen som var hyfsat plan och där det fick stå ifred. Men det visade första året (ifjol) att läget var helt fenomenalt, lagom sol och lagom skugga.
Jag har sten på golvet och odlingsbäddar i ett L. Plus hyllor och en liten bänk för plantering och "fix". Här finns kryddor på hyllorna som basilika och rosmarin, en vinranka, 1 gurka, 7 tomatplantor och en äggplanta (för att "skrämma bort" spinn, funkar faktiskt!). Plus ett olivträd, ett litet litet citronträd och min lilla plantskola med bebispionplantor som riskerar dö kvävningsdöden i rabatterna i trädgården annars. Utanför växthuset på ena långsidan, en vanlig perennrabatt men som har skyddat läge mot glasväggen där det nästan växer lika bra som i själva växthuset.
Tyvärr får jag inte plats själv med den minsta lilla pall, skulle gärna vilja kunna sitta där inne själv också. Men har en stol utanför...
//Anna S
Mr.Tomat
19-06-2013, 09:56
har en inglasad balkong, som är ungeär som ett växthus  4 olika sorters tomater ( plantor ) 3 gurkplantor Kiwi Mango Paprika och chilliplantor Smultron, vita och röda Luktärtor som är ruskigt fina Olika sorters citrusväxter, som jag har tänk att ympa in i en annan större citrus, bara ett experiment. kommer även plantera kiwano snart, då jag även ska införskaffa lampor så jag kan odla året runt ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|