Pyssel-Fia
17-02-2013, 01:06
Ja, som rubriken lyder undrar jag vilka tomatsorter som lämpar sig bäst för att odlas upp och ner?
Tänkte prova på detta i år. Även andra tips/erfarenheter kring att odla upp och ner tas tacksamt emot.
sandra.rath
17-02-2013, 07:20
Jag testade en vanlig sort (Yellow pear) och en ampeltomat (Hundreds and thousands) upp och ner förra sommaren, och kommer fortsättningsvis bara odla ampeltomater på det sättet. Den vanliga tomatplantan vägrade acceptera att den hamnat upp och ner och kämpade så för att komma på rätt köl att stammen sprack. Den mådde överhuvudtaget inte bra och jag fick slänga den innan det blivit några tomater. Ampeltomaten hade jag tre plantor av och satte två i en vanlig ampel och en upp och ner. Den som hängde upp och ner växte snabbare, blev större och gav mer skörd än de andra två tillsammans så den trivdes nog med att kunna hänga helt fritt.
Chili Linkan
17-02-2013, 11:53
Hur hänger ni dem upp och ner?
Pyssel-Fia
17-02-2013, 18:49
Här är en beskrivning på hur man kan göra:
http://m.youtube.com/watch?v=WccYDqifNDU&feature=relatedJag har dock tänkt hoppa över det där med plast runt som de visar i slutet av klippet, eftersom jag ska ha mina i växthus.
Om du söker på youtube, eller googlar på: "upsidedown tomatoes" så kommer det upp en massa beskrivningar.
sandra.rath
18-02-2013, 06:55
Jag som inte är så händig köpte istället färdiga "upside down tomato planters" på Ebay.
[attachment=75063:80051516...6ac8cf_n.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.