Fotograf Johanna
Som en del av er redan vet så är jag naturfotograf, men tyvärr så har jag varit sjuk en längre tid. Nu är jag på bättringsvägen, men jag har en bit kvar.

Som en del av min rehabilitering har jag startat ett fotoprojekt som går ut på att jag varje dag under hela 2013 tar minst en bild som jag tycker är tillräckligt bra för att visas upp i min blogg. Projektet “tvingar” mig att gå ut varje dag och ger mig frisk luft, motion, fotoglädje och annat som jag mår bra av. Det blir ganska korta utflykter men jag hoppas att jag så småningom ska orka med lite mer.

Kika gärna in i min blogg! Jag blir väldigt glad om jag får kommentarer, både långa och korta, men det är givetvis helt OK att bara titta också.

fotoblogg.johannaj.com
Biggan_
Så fina bilderna på din blogg är! bravo.gif

Om du tycker att det tar emot någon dag, kan du väl skriva ett par ord i denna tråden, så hjälps vi åt och peppar dej! tummenupp.gif
....och vet du vad, dina bilder hade lyst upp den här tråden också!
KRT
Vilka fantastiska bilder!!! Jag älskar hur du kan ta något så vanligt som några lärkkottar och göra dem till ett konstverk....

Hälsningar från en annan biolog (om än vit, fast jag var grön från början smile.gif )!
Monaxe
Fantastiska foton, det märks att du är proffs! Ser fram emot att kunna följa årstiderna genom din kamera!
Huggorm
Kul projekt tummenupp.gif
Fotograf Johanna
Tack snälla ni!

Att skapa något av det som står till buds är lite av min grej. Naturen är fantastisk precis där man är, bara man ser den. (Och så har jag inte råd att åka till Afrika så ofta... wink.gif)

Jag gjorde samma projekt 2009 och lyckades då med ett komplett år. Det var otroligt utvecklande! Att ständigt "tänka bild", att aldrig låta bildsinnet ta ledigt och sedan behöva ta upp tråden igen, utan bara fortsätta framåt.

Den här gången blir det förstås lite annorlunda eftersom jag är sjuk. Just nu är mitt fokus mest på att orka genomföra det varje dag. Det blir mycket mer "nödlösningar" den här gången, som att fotografera hemma på tomten eller från bilen, och jag accepterar ibland bilder som jag inte skulle nöjt mig med annars.

Det är jätteroligt att få feedback på bilderna. Ju fler som bryr sig desto mer peppad blir jag att fortsätta. Jag har bloggat väldigt sällan under tiden jag har varit sjuk så jag har tappat nästan alla mina bloggläsare. Nu är det mest mina nära och kära som följer mig, verkar det som.

[attachment=75062:130216_9934.jpg]

Den här krabaten har jag jobbat hårt för att få på bild. (Dvs suttit stilla på en stol och frusit långa stunder åt gången) Han och hans kompis brukar kivas om fågelmaten hemma hos mina föräldrar varje dag utom de dagar då jag är där. Men så äntligen lyckades jag fånga den lille rackaren på bild, så han blev dagens bild igår. Visst ser han tjock och välmående ut!
Biggan_
Han är jättefin!...och bilden är också jättefin!

Tålamod är tydligen det som gäller (och det har jag ont om) smile.gif
Wilmer
Lycka till med tillfrisknandet bravo.gif

Fotograf Johanna
CITAT (Wilmer @ 18-02-2013, 00:18) *
Lycka till med tillfrisknandet bravo.gif

Tack! Jag gör så gott jag kan.
Piccante
Jättefina bilder och som du säger vilket bra sätt att motivera sig att komma ut. Jag som är arbetslös borde göra något liknande för att inte slöa till hemma. Får greppa kameran och gå ut och ta dagens bild för att inte slö till hemma i soffan.
Eva i Skåne
Underbara bilder Johanna! Jag kommer fortsätta titta in på din blogg och njuta smile.gif
Fotograf Johanna
Tack!

Idag var en sådan dag då man verkligen inte går ut frivilligt. Snöblandat regn och slask. Usch! Dagens bild fick titeln "Nyanser av grått". Åh, vad jag längtar efter sol och blommor nu!
zissi
Har tittat igenom dina vinterbilder och du är jätteduktig att fånga det där lilla extra kompiskram.gif .

Sunt projekt du börjat med för må bättre. Lycka till och krya på dig rose.gif .

Det for upp en idé i mitt huvud nu att när jag ändå går ut med hunden, försöka fota något utmed promenadslingan varje dag. Kanske ett sätt att träna sig att fota naturen. Det är ju så roligt om man någon gång får till en fin bild, men det händer alldeles för sällan för mig .

solbrud
CITAT (Fotograf Johanna @ 17-02-2013, 18:26) *
Som en del av er redan vet så är jag naturfotograf, men tyvärr så har jag varit sjuk en längre tid. Nu är jag på bättringsvägen, men jag har en bit kvar.

Som en del av min rehabilitering har jag startat ett fotoprojekt som går ut på att jag varje dag under hela 2013 tar minst en bild som jag tycker är tillräckligt bra för att visas upp i min blogg. Projektet “tvingar” mig att gå ut varje dag och ger mig frisk luft, motion, fotoglädje och annat som jag mår bra av. Det blir ganska korta utflykter men jag hoppas att jag så småningom ska orka med lite mer.

Kika gärna in i min blogg! Jag blir väldigt glad om jag får kommentarer, både långa och korta, men det är givetvis helt OK att bara titta också.

fotoblogg.johannaj.com

Jag ska absolut titta in och läsa din blogg. Vad sunt tänk att fota så att du kommer ut.
Naturen kan hjälpa till att rehabilitera och läka en hel del olika krämpor och svårigheter.
Må så gott/Mvh Solbrud alias Eva-Lotta
xlxl67
Fantastiska bilder o kul projekt!
Gillar när det finns text också. Det är underskattat smile.gif
Spännande att få ta del av vad skaparen har tänkt o gillar i bilden.

14,16,17,19,21,22,24 i januari är helt fantastiska.
1,2, 13,14 februari likaså.

Du har verkligen talang att beskära o lyfta fram "det" i bilderna...

Blir kul att följa...

Är det ngt speciellt du vill framföra i bilderna?
Ngn känsla eller så? Eller är det spontant? Lite nyfiken... smile.gif
Biggan_
Johanna!
Ikväll har jag ägnat en bra stund åt att kolla i din blogg igen. Där är så många makalöst fina bilder. Jag var frestad att föra över några av bilderna hit men det är dina bilder. Det är bilderna på lodjuret jag tänker på och som jag blev såååå förälskad i! wub.gif
Fotograf Johanna
Tack så mycket för all positiv respons! Jag blir så glad. smile.gif

CITAT (zissi @ 18-02-2013, 23:28) *
Det for upp en idé i mitt huvud nu att när jag ändå går ut med hunden, försöka fota något utmed promenadslingan varje dag. Kanske ett sätt att träna sig att fota naturen. Det är ju så roligt om man någon gång får till en fin bild, men det händer alldeles för sällan för mig .

Det tycker jag absolut att du ska göra. Det finns bara ett sätt att bli bättre: övning, övning, övning...

CITAT (xlxl67 @ 20-02-2013, 19:40) *
Gillar när det finns text också. Det är underskattat smile.gif
Spännande att få ta del av vad skaparen har tänkt o gillar i bilden.

I bloggen låter jag oftast bilderna tala för sig själv, med enbart en bildtitel. Jag tycker att om bilden kräver en lång text för att ge betraktaren något så är det inte en bra bild. Och jag vill inte ta ifrån betraktaren möjligheten att själv tolka bilden. Sedan kan det i andra sammanhang vara intressant att diskutera hur bilden kom till, vad jag vill förmedla och varför jag valde att göra på det sättet. Jag tar gärna den diskussionen i kommentarsfältet om någon har frågor om en bild.

14,16,17,19,21,22,24 i januari är helt fantastiska.
1,2, 13,14 februari likaså.

Det är alltid jättekul att få veta vilka bilder utställningsbesökare och bloggläsare gillar lite extra. Det är annars så lätt att fastna i det felaktiga tänket att de bilder som krävt långa vandringar i jobbig terräng, många timmar i gömsle och mycket blod, svett och tårar är mer värda än de som jag fångat genom att bara råka vara på rätt plats vid rätt tillfälle, så det är bra att få en åsikt från någon som inte vet allt det där.

Du har verkligen talang att beskära o lyfta fram "det" i bilderna...

Tack, jag tycker att det är lite det som fotografering går ut på. Att välja ut vad som ska vara med och vad som inte ska vara med för att visa något eller förmedla en känsla.

Är det ngt speciellt du vill framföra i bilderna?
Ngn känsla eller så? Eller är det spontant? Lite nyfiken... smile.gif

Min personlighet lyser naturligtvis igenom i alla mina bilder, och varje bild speglar på något sätt mina känslor och tankar just då. Men det finns inget genomgående tema i projektet. Förutom förstås det jag nämnde tidigare och som genomsyrar all min fotografering: att naturen är fantastisk, att den är värd att bevara, och att den fantastiska naturen finns precis där man är bara man öppnar ögonen och ser den.
Fotograf Johanna
CITAT (Biggan_ @ 20-02-2013, 23:40) *
Johanna!
Ikväll har jag ägnat en bra stund åt att kolla i din blogg igen. Där är så många makalöst fina bilder. Jag var frestad att föra över några av bilderna hit men det är dina bilder. Det är bilderna på lodjuret jag tänker på och som jag blev såååå förälskad i! wub.gif

Vad tror du jag blev då, jag som satt där på tu man hand med lodjuret i 20 minuter? Det var verkligen ett av de bästa ögonblicken i mitt liv och absolut den bästa naturupplevelsen. Så overkligt fantastiskt! Jag hade inte ens brytt mig om att drömma om lodjur eftersom de är så svåra att få se, och jag tänkte att om man någon gång i livet har lyckan att få se ett vilt lodjur så är det väl i så fall ett som snabbt smiter iväg och försvinner, i dåligt ljus och på långt håll. Tur att jag har både bildbevis och vittnen, annars skulle jag inte tro på det själv.

Jag bor på ett bra ställe
Lodjursmötet
Ingela i Segersberg
Nu har jag också kikat i din blogg, Johanna. Underbara bilder! tummenupp.gif Och dina bilder på lodjuret är fantastiska!!! wub.gif
Huggorm
3 februari med hackspetten som tar en äppelbit var nog min favorit, även om all bilder är bra. Skall bli kul att se bilderna från kommande årstider
xlxl67
CITAT (Fotograf Johanna @ 21-02-2013, 01:03) *
"I bloggen låter jag oftast bilderna tala för sig själv, med enbart en bildtitel. "

Svar på det jag frågat om - förstår! smile.gif

Det är alltid jättekul att få veta vilka bilder utställningsbesökare och bloggläsare gillar lite extra. Det är annars så lätt att fastna i det felaktiga tänket att de bilder som krävt långa vandringar i jobbig terräng, många timmar i gömsle och mycket blod, svett och tårar är mer värda än de som jag fångat genom att bara råka vara på rätt plats vid rätt tillfälle, så det är bra att få en åsikt från någon som inte vet allt det där.

Alla ser så olika saker i allt - det är spännande. Jag är nog en väldigt konkret betraktare av foto - speciellt när det gäller naturen. Fast jag gillar abstrakt konst.

Har tyvärr ingen känsla alls för beskärning men ser att du har det biggrin.gif

Min personlighet lyser naturligtvis igenom i alla mina bilder, och varje bild speglar på något sätt mina känslor och tankar just då. Men det finns inget genomgående tema i projektet. Förutom förstås det jag nämnde tidigare och som genomsyrar all min fotografering: att naturen är fantastisk, att den är värd att bevara, och att den fantastiska naturen finns precis där man är bara man öppnar ögonen och ser den.

Det är intressant med tanken bakom skapandet som sagt:)
Jag är intresserad av det. Kommer nog inte ta efter ngn direkt men man lär sig av andra mskors tänkande o vidgar sina vyer av andras upplevelser....
Är ex själv fascinerad av den tunga tidlösheten som ofta vilar över naturen. Det är ofta inte så glamoröst som man kan få uppfattning om när man ser "bra" bilder i "bra väder". Ur min synvinkel känns livet ute i naturen mga gånger väldigt tufft o ensamt. Kan gilla mga av mina gråa bilder pga att de speglar den tuffa vardagen för det undanskymda livet... smile.gif
zissi
Just att du bara har en kort bildtitel och låter bilden tala för sig själv tycker jag är otroligt intressant som läsare. Det får mig att fundera, tänka och tolka bilden på ett helt annat sätt än om du beskrivit bilden i detalj.
Fotograf Johanna
Jag har åkt på en rejäl förkylning. Inte kul! Särskilt inte i kombination med lungsjukdom. sad.gif

Tack vare min enorma envishet så har jag fixat bilderna ändå. Det finns en flock änder som håller till bara några hundra meter härifrån, så där har jag varit två dagar i rad. Och så var jag ute på verandan igår kväll, ett par minuter över midnatt, och fotade månen bara för att få en ledig dag idag. Vad jag ska göra imorgon vet jag inte. Jag tänker i alla fall inte avbryta projektet och jag hoppas att jag inte behöver hoppa över dagar heller. Men som ni förstår så är det ganska kämpigt just nu...
xlxl67
25 Februari var ju läckert. Att du hittade ett ställe med så mycket spår! smile.gif
Fotograf Johanna
Det är så häftigt med snö för man "ser" så mycket djur som man annars inte har en aning om.
silos
Fantastiska bilder! tummenupp.gif
Fotograf Johanna
Tack, Silos!
morgonstjerna
Åh, vilka fina bilder! bravo.gif Trots att du tagit bilderna för din egen skull så har du ändå gjort min dag lite bättre, jag blir glad av att titta på vackra bilder. shy.gif Tack.
Fotograf Johanna
Tack Morgonstjerna för dina fina ord. Visst tar jag bilderna för min egen skull, men ju fler som följer mitt projekt och gillar mina bilder desto mer motiverad blir jag att hålla igång även om jag har svackor ibland.
xlxl67
26 Mars. Mysigt - där skulle man velat suttit o fikat! smile.gif
Biggan_
Jag puttar upp tråden för det finns så många fina bilder på din fotoblogg!

Kastanjeknoppen tycker jag är jättefin och biholken med första lilla biet! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon