Jag sådde frön från Kronärtskockor i fjol, de grodde snabbt och växte snabbt. Tills jag planterade ut dem i landet.
Där växte de knappt något alls. Så på hösten var de bara att gräva upp och kasta.
Jag misstänker min lerjord för fiaskot, men vad kan jag göra? Kan de växa i stora krukor med köpejord?
Jag har i år sått en ny omgång som så smått börjar gro så nu behöver jag tips så jag lyckas.
Pius
Susanna
17-02-2013, 21:33
Mina växer i lera och det funkar bra. Brukar täcka med gräsklipp. När brukar du sätta ut dem och i vilken zon odlar du? Jag brukar sätta ut mina i april (zon 1) men de brukar stå still en stund i början, ska nog sätta ut dem senare. Ett år hade jag dem längs en södervägg och det gjorde en enorm skillnad på skörden, de kockorna blev betydligt större.
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2013, 21:53
Fick jättefina kronärtsskockor förra året och jag sådde mina sent typ i mars och planterade ut en bit in i juni i lerjord som jag blandat ner massor av stallgödsel i. Fick många stora och fina skockor, fler än jag kunde äta så jag hade en del som snittblommor och skänkte bort en del. Och man kan ju inte säga att vädret var bra förra sommaren mest regn och kyla.
Kronärtskockor kan dock vara lite kinkiga vid omplantering så det är bäst ifall man stör rotsystemet så lite som möjligt, jag brukar odla mina i mjölkförpackningar bara att riva bort och plantera och röra rotsystemet så lite som möjligt.
Jag förodlar kronärtskocka för första gången. Det ska bli spännande.
Jag har fått för mig att de är ganska näringskrävande. Vad sägs?
Mina plantor står under belysning i krukor som står i tråg. Det är kanske bra att ge dem vatten i tråget....
Jag har odlat skockorna tre år i rad nu, de senaste två har gått fint. Jag tror att de dels är mkt solkrävande (första året satte jag ut dem i ett lite skuggigare land än de sista åren) och dels är väldigt beroende av god dränering och hyfsat mkt näring.
Den senaste sommaren var (i alla fall hos mig) mkt blöt, och jag kan möjligen tänka att om du har en tung lerjord blir det för kompakt? Luftig och näringsrik jord runt rötterna är bra, att före utplanteringen gräva runt i ett ganska rejält område (1/2 meter i diameter per planta) tror jag är bra. Själv gödslar jag med lite hönsgödsel vid utplantering, sedan bara med gräsklipp.
Till sommaren lyckas du säkert - och vad gott det blir då!
Kan man ta vara på skockorna på något vis? Torkning, etc....
CITAT (niggle @ 18-02-2013, 23:07)

Kan man ta vara på skockorna på något vis? Torkning, etc....
Med tanke på att de går att köpa både hjärtan och bottnar som konserv så borde man kunna lägga in dem.
CITAT (Susanna @ 17-02-2013, 21:33)

Mina växer i lera och det funkar bra. Brukar täcka med gräsklipp. När brukar du sätta ut dem och i vilken zon odlar du? Jag brukar sätta ut mina i april (zon 1) men de brukar stå still en stund i början, ska nog sätta ut dem senare. Ett år hade jag dem längs en södervägg och det gjorde en enorm skillnad på skörden, de kockorna blev betydligt större.
Jag är i zon 1 och planterade ut mina skockor i maj månad, dessförinnan stod de i växthuset.
Det blir ett nytt försök i år och hoppas att det ska gå bättre. Jag får testa lite här och var.
Pius
Whimsan
22-02-2013, 10:42
jag sådde direkt på friland i fjol och de kom bara upp men bildade aldrig någon "blomma". Så jag lät de vara. Överlever de vintern tro?
Hej,
I gynnsamma lägen (mkt god dränering och luftig jord) kan de övervintra i södra Sverige. Jag har aldrig lyckats, men min granne (med sandigare och soligare läge) har lyckats (södra Bohuslän). Grannen har sorten Green Globe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.