Millbertina
18-02-2013, 09:30
Vad gör jag sen? Dom står under ljus, skall dom stå där tills det är dags att komma ut i mitt växthus? Har än så länge sått paprika och chili och några pelargoner. På intåg är ju tomater m.m. Är det samma princip även för dom? Skall dom omskolas en gång till? Då till större krukor.
Berätta gärna hur ni gör då detta är min första gång och har ingen aning.
Tackar på förhand!
Camilla
Helen i Piteå Zon 5
18-02-2013, 09:41
Efter omskolning brukar jag ställa plantorna lite svalare ca. +15º-18º och under växtbelysning fram tills dom får flytta till växthuset.
Pelargonerna kan du toppa lite då och då för att få tjocka plantor.
Plantera om till större krukor bör du gör allt efter det plantorna växer och det gäller oavsett sort.
Hur man gör med paprika och chili får nog någon annan svara på men skulle tro att även dom plantorna bör toppas lite för bättre förgrening.
Millbertina
18-02-2013, 09:57
@Helen, Hur gör ni när ni toppar? Klipper ni av de bladen som är högs upp på plantan?
Eva 33c
18-02-2013, 10:17
Tomater brukar jag omskola 2 gånger. Först till en liten kruka typ vattenmugg, och sen till en "mjölförpackning", de är smala och djupa så man får bra jordvolym på liten plats. Plats blir lätt en bristvara hos odlare...
Paprika och chili toppar jag aldrig. De växer ganska långsamt och toppning senarelägger blomknopparna. Men de delar sig av sig själv efter varje anlagd blomknopp. Däremot tar jag bort i alla fall de första blomknopparna så de inte utvecklas till frukt. Annars brukar tillväxten avta medan frukten utvecklas. Har jag flera plantor av samma sort kan jag låta en få utveckla sin första frukt ändå. Den kommer sen att växa till igen efter skörden av denna.
Piccante
18-02-2013, 10:21
Chili, paprika och tomat bör omskolas 2 ggr iaf. Du ser när rötterna når kanten på krukan då börjar det bli dags att skola om till större. Ska du odla i kruka eller spann så bör de ha en ganska stor kruka som slutlig kruka, runt 3l eller större beroende på hur stora sorterna blir. Jag odlar mina på friland så jag brukar skola om till en 1l kruka sen sätter jag dom i jorden.
Glömde toppning. Tomater har jag aldrig toppat så de vet jag inte om de behöver. Chili är så beroende på sort. Har odlat bärpeppar Capsicum baccatum och de har ibland dragit iväg och blivit väldigt höga och rangliga och då kan man hålla tillbaka dom lite. De flesta Capsicum annuum jag odlat behöver sällan toppas.
Paprika/chili bör man väl undvika att ställa svalare? De slutar växa och kan sedan ha svårt att sätta igång igen - om de ens gör det alls.
Millbertina
18-02-2013, 10:33
@Piccante,
Jag skall ha alla mina plantor i krukor i växthuset. Mina sorter är på paprika - Carlifornia Wonder och chili - De Cayenne. Det står att man skall ta bort första fruktämnet för större skörd, vad menar dom med det? Skall man ta bort första blomman som ger frukten?
Eva 33c
18-02-2013, 10:44
CITAT (Millbertina @ 18-02-2013, 10:33)

@Piccante,
Jag skall ha alla mina plantor i krukor i växthuset. Mina sorter är på paprika - Carlifornia Wonder och chili - De Cayenne. Det står att man skall ta bort första fruktämnet för större skörd, vad menar dom med det? Skall man ta bort första blomman som ger frukten?
Ta bort första blomman så VET du att den inte bildar frukt. Fast det är inte alltid det blir frukt på första blomman inomhus ändå, det är inte säkert att det finns nåt som pollinerar den. VILL man ha frukt på en inohus planta ska man för säkerhetsskull dutta lite med en pensel i blomman för att den ska pollineras. Fast det finns ju blomflugor som kan fixa det ibland.
Håller också med Peztis att paprika och chili gillar att ha det varmt. Hos mig har jag aldrig haft problem med att de rännt iväg så där som tomater kan göra. De växer mer samlat.
Och tomater toppar man inte heller som Piccante skrev. Däremot kan de behöva "tjuvas" om det inte är busktomater. Dvs man tar bort sidoskotten som kommer längs stammen.
Piccante
18-02-2013, 10:47
Har aldrig plockat blommor på en chili. Naturen har ordnat det så bra så är luftfuktigheten för låg så blommorna torkar, temperaturen fel eller något annat fel så brukar blommorna trilla av sig självt. Vill de inte blomma och sätta frukt så vill de inte och när de gör det så får de sköta sig själva.
Eva 33c
18-02-2013, 11:13
CITAT (Piccante @ 18-02-2013, 10:47)

Har aldrig plockat blommor på en chili. Naturen har ordnat det så bra så är luftfuktigheten för låg så blommorna torkar, temperaturen fel eller något annat fel så brukar blommorna trilla av sig självt. Vill de inte blomma och sätta frukt så vill de inte och när de gör det så får de sköta sig själva.
Fast jag har ofta fått frukt på chilin/paprikan redan inne. I början blev jag jätteglad åt den tidiga frukten, men numer tar jag oftast bort dem som sagt då plantorna slutar växa (eftersom de är så små då) medan frukten utvecklas.
Blomkronan som är duktig chiliodlare har sagt till mig att de sex första blommorna ska tas bort.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.