roan911
Hej
Satte för ca ett år sedan ett frö från en frukt av kaktusfikon jag köpt i butiken. Den har växt bra det senaste året och är nu ca 15 cm hög. Nu dock har jag noterat att toppen plantan har blivit mjuk och lite skrynklig men förstår inte riktigt varför. Jag vattnar den inte jätte ofta, ca var 3:e gång som de andra plantorna får vatten och då är jorden väldigt torr. Det är ca 23-25° C där den står i ett österfönster (jag bor i studentkorridor så jag har inte mycket mer att välja på). Den har precis blivit omplanterad i en lite större kruka då den gärna ville välta i den förra när jorden blev torr.

Är den bortom räddning eller vad kan jag göra?

MvH
addo
Det kan vara så att den gått i vintervila. Jag skulle vänta i någon månad innan jag vattnade den, och då endast några droppar för att de om den suger upp vattnet. Suger den inte så väntar du lite längre och gör om samma sak.
Susanna
Jag har också ett kaktusfikon, men något större - den har tre blad. Jag vattnar den ungefär var tredje månad just nu och det verkar funka bra.
roan911
Okej, tack! smile.gif jag har vattnat den oftare än så.. men jag prövar med att inte vattna den på någon månad och hoppas på att den repar sig.
Susanna
Det gör den säkert! Hur stor kruka har du den i? Mina står ganska trångt, en femtoncentimeterskruka när den är 30 cm hög. Har fått för mig att det vill stå trångt, då är det inte heller så stor risk att det blir för blött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon