gustafssonjenny
Hej.

Är intresserad av vad alla odlar hemma i sina trädgårdar, koloniträdgårdar m.m. Speciellt intresserad av vad "invandrare" odlar.

nyfiken och vill ha tips.

Kram
JG
Nanna
Kan skvallra lite vad mina grannar odlar tongue.gif som är inflyttade till Sverige för en 25 år sedan (skulle jag tro). De odlar faktiskt inte nåt speciellt konstigt, lite potatis, sallad med mera. Förra året odlade de i och för sig något som jag inte alls vet vad det var.. Nå vit/gröna bollar nån knöl av nåt slag. Med lite grön blast på toppen.

Själv odlar jag lite kryddor, förra året blev det även lök, potatis, bönor och majs (blir nog inte lök och bönor i år i allafall). Sedan är det mest blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
Det jag ofta odlar i trädgården på friland/ i kruka/ i växthus är vitlök, mangold (flera sorter), romansallat, ruccola, pac choi, tatsoi, mizuna, storbladig kryddkrasse, jordmandel, sommarsquash, vintersquash, good king henry, strandkål, trädgårdsportlak, basilika, koriander, malabarspenat, bönor (mest störbönor), tomat, chili, paprika, ingefära, citrongräs.
I år ska jag även testa den där rädisan rattail som blir jättestor och man äter frökapslarna inte roten + jag ska testa aubergine jag hoppas på en lika varm sommar som vi haft de senaste åren. Jag försöker även iår med galangarot, jag fick inte min rot att ta sig förra året men jag hittade jättefina galangarötter inne i stockholm så jag har planterat en och hoppas att det går bättre i år.
Cilla
Jag odlar lite olika varje år, men närapå alltid olika sorters ärtor, tomater, sparris (vill gärna dö ut trots att de ska vara mångåriga), jordärtskocka, jordgubbar, olika sallater, olika mangold, ringblomma, grönkål och några squaschplantor. Några år har jag odlat kronärtskocka, morötter, rädisor och potatis också. Inte mycket av varje, förutom kryddörter som jag har i mass och på sommaren många hinkar med tomatplantor.

Vissa år är mina små odlingsplättar fulla av grundstammar och frösådder av äppelträd och då får bara jordgubbarna och sparrisarna plats, med en och annan ringblomma emellan.
CallEva på Öland
Hej där odlare!
Här på Ön blir det naturligvis lök i alla fomer, sparris, bönor dock ej bruna, rödbetor och gurka för inläggning samt kryddor till oljor och svärfars snaps...
Åsa jag tänkte på citrongrän häromdagen, hur funkar det? sår man? köper man i kruka elller....

Calle från Ön bland solstrålar
Tesa
Majs, sommar- ochvintersquash, broccoli, purjo-, schalotten-,gul- och vit-lök,brytbönor, morötter, rädisor, sallad,sockerärtor, mangold, ruccola, pumpa, Pak choy, diverse örter, jordgubbar...kommer jag på så här på rak arm, + det jag har i växthuset...
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Även jag är mkt intresserad av vad 'invandrare' odlar så jag gör ibland studiebesök, och här i Gbg finnsmånga fina ställen å besöka!

De odlar mkt asiater mkt koriander mkt blad av alla de slag och mig personligen passar detta tänkesätt utmärkt!
Själv skall säsongen inledas med ruccola olika sorter, vårmix ifrån halcyon seeds ( roliga asiater), kyona - en kål - asiat somman kan så på våren, slätbladig persilja....sedan Galactica sallad ifårn Runåberg som är den RÖDASTE salladen av alla.....sedan i Maj/Juni då jäklar - då brakar squash-vansinnet igång och jag skall ju odla MER squash än nånsin av alla de konstiga och tokiga slag ;D tillika med koriander, alla roliga italienska salalder, måste ju alltid ha rädise-'pods' d v s låta en elelr två rädisor gå i blom och skörda kapslarna och i år skall det ÅTER bli rat tail radish....sedan rättika för dte är så gott i wok, kohlrabbi superschmel som också är fin i wok och så skall jag ÄNTLIGEN odla tillräckligt mkt grönkål! och svartkål.....
blad blad och åter blad. Sedan - jag hr ju gått kurs i indisk matlagning - MÅSTE testa odla bockhornsklöver för de goda bladens skull!!!

Sedan satte jag ju flera sorters lök i hstas, de börjar komma uppp nu - potatislök, schalotenlök, vitlök etc etc ....plus slizun - Allium nutans - skall bli spännande å se vad som kommer upp i år ;-)

Sedan MÅSTE jag nån gång lyckas med cickoria-sallad och alla mina skumma krassesorter plus de asiatiska grönsaker jag importerat ifrån USA - har ställt upp massor med pallkragar tillika med mina ordinarie odlingsbäddar...ja rapporter följer!

Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
CITAT (CallEva på Öland @ 31-03-2004, 16:49)
Åsa jag tänkte på citrongrän häromdagen, hur funkar det? sår man? köper man i kruka elller....

Enklaste är att rota de man köper i asiatiska affärer :-) få se om det blir lite ingefära i år och så kanske lite gurkmejarötter med;-) blomster bönor a k a enelsmännens älskade runner beans skall det bli.....

Åsså glömde jag HÖSTEN å jag blommerar ut i odling av asiatiska grönsaker och feldtsalat :-)
fast nu är det vår å sommar först!

Hälsar ingrid
pepparmynta
I år ska jag ha: silverlök, vitlök, gula & röda rödbetor, grönkål, sockerärtor, blomsterböna, brytböna, dill, röd morot, squasch. Rädisor i omgångar.
Jag förodlar också busktomat & kanelbasilika för senare utplantering i skyddat läge.

Det perenna kryddlandet är ett måste! oregano, timjan, salvia, fransk dragon, krusmyntan i sin nergävda hink, gräslök.

Bär! Smultron, svarta & röda vinbär, krusbär.

Några ettåringar måste jag ha förstås att komplettera perennerna med; luktärt, sömntuta, lejongap & blåklint.

Och isoper som extra "humlamat"!!
alex
Jag odlar faramför allt i växthus där jag odlar sommarsquash, vintersquash, grönmynta, gurka, tomat, basilika och så tänkte jag i år testa att odla majs.
Jag vet att majs pollineras av vinden så jag får väl hitta på något sätt att pollinera den på. Jag tänkte även testa med att odla majs ute.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Nanna @ 31-03-2004, 15:25)
Kan skvallra lite vad mina grannar odlar   tongue.gif som är inflyttade till Sverige för en 25 år sedan (skulle jag tro). De odlar faktiskt inte nåt speciellt konstigt, lite potatis, sallad med mera. Förra året odlade de i och för sig något som jag inte alls vet vad det var.. Nå vit/gröna bollar nån knöl av nåt slag. Med lite grön blast på toppen.

Det kanske var kålrabbi de odlade eller någon form av rova??

Kålrabbibild
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/17000-20...7105-Noriko.jpg
Susanna
röd lök, gul lök, scharlottenlök och silverlök, ruccola, rädisor, rödbetor, majs, gurka, morötter, tomater, potatis, kronärtskockor, brysselkål, olika varianter av squash, kålrabbi, jordgubbar och smultron, blåbär, björnbär, hallon, basilika av olika slag, mynta av olika slag, gräslök, oregano, salvia, chili och paprika. Ja, det täcker väl det mesta! Förutom fruktträden förstås.

Tror helt säkert att det var kålrabbi som dina grannar odlade. Knölen, som till stor del växer ovan jord, brukar variera i färg mellan ljust grönt och vitt och mitt uppepå sitter en grön tofs. Den finns också i en blå variant. Kålrabbi är jättegott, både färsk och tillagad. God att skiva tunt och äta med lite salt på. Men den kan vara lite krånglig att odla, kräver jämn tillgång på vatten, annars spricker den lätt. Min man är från Österrike och där att kålrabbi betydligt vanligare än i Sverige. Första åren han bodde här gick det inte att hitta den i någon affär.

Mvh
Susanna
MRLINDELL
I brist på utrymme & plats har jag ett litet växthus, två drivbänkar mm allt inhandlat på Willab. Det får plats tre 90 cm blomlådor i varje drivbänk som åker ut & in allt efter väderlek så här års.
Vanliga örter (kryddor), vitlök, rädisor, morötter, bara udda sorter.
Har en liten yta för frilandsgrönsaker där förstås vi gillar mangold, morötter, rädisor, dill & persilja (flera sorter av varje).
Odlar inte grönsaker som går att köpa, utan spännande sorter som väcker lite nyfikenhet redan när man stöter på fröpåsen. Det går ofta bra och efter hand känner man vilka som man vill prova flera gånger.
Vanliga grönsaker men med många nyheter eller våra "delikatesser", det vi tycker är gott från egna trädgården.
Har 17 sorters tomater, det blir kanske 10 till slut. Caspian pink, världens godaste tomat, satte 25 fröer och fick 5 kanonplantor, pratar med dem varje dag tongue.gif
5 sorters roligt paprika, 3 sorters mild/mellanstark Chili, färgglada perenner och gyllenbär, får se vad som händer när värmen kommer och plantorna måste ut utomhus och testas, allt kanske inte klarar sig i sommar.
littlegem
CITAT (gustafssonjenny @ 31-03-2004, 14:24)
Hej.

Är intresserad av vad alla odlar hemma i sina trädgårdar, koloniträdgårdar m.m. Speciellt intresserad av vad "invandrare" odlar.

nyfiken och vill ha tips.

Kram
JG

Lena Israelsson har nyligen gett ut en bok som bland annat handlar om detta. Jag har för mig att den heter "Jordens täppor". Den finns i välsorterade bokhandlar och i min bokhylla.

I mitt område finns det en del som definitivt är odlingsvärt att byta till sig från invandrarnas täppor. Om det finns ett ställe där integrationen fungerar så är det troligen odlingsloittsföreningarna. Där gäller personliga egenskaper, inte minst odlingskunnandet. Nationalitet spelar ingen roll, i varje fall inte i mitt område.
Nanna
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-04-2004, 17:19)
CITAT (Nanna @ 31-03-2004, 15:25)
Kan skvallra lite vad mina grannar odlar   tongue.gif som är inflyttade till Sverige för en 25 år sedan (skulle jag tro). De odlar faktiskt inte nåt speciellt konstigt, lite potatis, sallad med mera. Förra året odlade de i och för sig något som jag inte alls vet vad det var.. Nå vit/gröna bollar nån knöl av nåt slag. Med lite grön blast på toppen.

Det kanske var kålrabbi de odlade eller någon form av rova??

Kålrabbibild
http://www.lindbloms.se/Lindbloms/17000-20...7105-Noriko.jpg

Ja, precis. Sådana var det! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon