Full version: Citroner
teresiasc
Hej!

Jag har satt citronkärnor i jord som nu växt till sig. De är 3-5cm stor nu och jag har haft en plastpåse över krukan då de växt upp, nu när jag tar av påsen så sloknar löven direkt.. Vad beror detta på?

Med sloknar menar jag att de genast ser ledsna ut och de små löven som står så vackert upp då påsen är på lägger sig jämsides stammen, neråt..

Hjälp mottages tacksamt!

RibesRubusVitis
Vad det beror på kan jag inte säga, men du har faktiskt genomfört ett experiment som visar att de ännu trivs bättre med plastpåse över. Låt dem då behålla påsen ett tag till, men inte i direkt solsken så att bladen i stället slokar av bastuvärme.
Påsen ger tydligen ett behagligt mikroklimat med fuktig luft närmast bladen. På en vuxen planta kan det vara idé att duscha bladen med vatten ibland, eftersom luften är så torr inomhus. Själv har jag satt kalamondin- och sweetiekärnor, men då utan plastpåse, varför bladen utan att chockas får vänja sig vid en tuffare miljö.
Chili Linkan
Sedan bör du inte ta av påsen direkt utan göra några små hål i den, sedan nästa dag göra några till och så vidare för att vänja plantan vid det torrare klimatet utanför påsen, och inte chocka den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon