CITAT (Biggan_ @ 19-02-2013, 17:28)

Men lite gifter från det ena och lite gifter från det andra. Med tidens gång hinner vi samla på oss en hel del. Somligt stannar ju kvar i kroppen för tid och evighet.
Kommer ni ihåg när Margot Wallström som EU kommissionär lät testa kemikalierna i sin kropp? När jag googlade ser jag att det är 10 år sedan.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/articl....ab?partner=wwwHon gjorde det för att trycka på att EU skulle inrätta ett kontrollorgan för alla kemikalier som florerade. Om det var pga Wallströms agerande vet jag inte men år 2007 inrättades REACH - ett system för att kontrollera vilka kemikalier som florerar inom EU. Alla tillverkare av olika kemikalier är tvungna att registrera sina produkter. EU insåg att man hade dålig kontroll och uppskattade antalet olika kemikalier som florerade till 50.000 - 60.000 inom området.
I verkligheten visade det sig vara det dubbla, ca 120.000 olika kemikalier används inom EU området. Det finns inga möjligheter att kontrollera denna mängd så företagens egna tester och det de uppger till REACH är vad man tvingas förlita sig till.
Endast 1% av kemikalierna är testade utifrån det som benämns för cocktaileffekten.