Solviss
Hjälp en 25 årig blomvalp få gröna fingrar! :-) Har sedan i somras börja inse glädjen med blommor och växter! De flesta frodas och mår bra här hemma men har två Natajsa (stavning?) fikusar och en murgröna på båge som inte är så pigga.. Fram till i vintras var de gröna och fina och sprutade ut nya skott! Nu sen några månader har fikusarna tappat ALLA blad, ser bruna och trista ut. Fick tipset på Plantagen att klippa av alla torra grenar samt skrapa lite på barken och se om det då var grönt under = levande grenar, vilket var fallet.

Vad gör jag nu? Inget händer de ser bara trist ut.. Har kommit några nya skott på en av dem MEN de skrumpnar ihop så fort de kommer fram? Vattnar så det är fuktigt i krukan och de står i ett fönster med ljus men ej direkt soljus.

Murgrönan beter sig ungefär på samma sätt. Bladen sitter dock kvar men torkar ihop?! Trots frånvaro av uttorkning.. Körde på ren chansning här och tog bort alla vissna blad vilket resulterade i en väldigt kal och tråkig båge.. Tips? Eller gärna bara en förklaring till varför de kan bete sig såhär! smile.gif
Rebecca
Jag har också en Natasja-fikus och den gillar inte den torra luften just nu. Försöker spraya så ofta jag kan med vatten och det hjälper i alla fall mig. Möjligtvis samma problem med murgrönan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon