Full version: Änglatrumpet
miaadner
Min granne berättade glatt för mig att hon inhandlat en Änglatrumpet som hon tänkte ha på altanen. Eftersom vi umgås och barnen leker så blev jag lite skärrad, för jag har hört att Änglatrumpet är giftig. En del säger att det är bara blomman och en del både blomman och bladen.
På förpackningen hade det inte stått något om att den skulle vara giftig, enligt henne.

Kan det vara så att inte alla är giftiga?

Barnen brukar ju inte gå och äta andra blommor, men just den här växten ser ju så fantastiskt spännande ut, så jag kan tänka mig att barnen skulle vara extra intresserade...

Om dom är giftiga - hurpass giftiga är dom? Om man tar på bladen och sedan stoppar fingrarna i munnen, eller måste man tugga i sig en kvist...?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
De är väldigt giftiga. De smakar dock ganska illa så små barn spottar ut ganska snabbt om de försöker smaka och lite växtsaft är inget farlgt. Förgiftning hos små barn av växter är mycket ovanligt. Men man bör alltid ha små barn under uppsikt bland växtlighet det finns ju även vilda växter som är jättegiftiga så man kan aldrig skydda dem helt från att vara i närheten av giftiga växter.

Då är kombinationen tonåringar och änglatrumpet mycket farligare med tanke på att det finns info på nätet om hur man drogar sig med änglatrumpet, änglatrumpet ger dock inget behagligt rus och får man i sig för mycket så kan man dö.
Kicki J
Om jag har läst på rätt så är spikklubborna de som är giftiga. Kanske vanlig änglatrumpet oxå, men de väldoftande varianterna av spikklubba rekomenderas att enbart ha utomhus. Även på en öppen altan kan man bli"berusad" av doften! sad.gif
Enbart lite av växtsaften (typ om ett barn skulle tugga på ett blad men inte svälja) kan vara MYCKET farligt!

Jag skulle inte lämna små barn obevakade med dessa växter. Tack och lov är mina rätt stora men lite osäker blir man ju ändå. Har även en tonåring som jag hoppas inte fattar vad det är mamma har för nåt i trädgården!! Och goda vänner som har små barn och hälsar på varnar jag direkt!

mvh Kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon