Sinlias
19-02-2013, 22:01
Två av mina pengaträd, som också står bredvid varandra, har fått vita prickar på bladen. Är det någon sjukdom? För mycket / lite vatten? Behöver dom ny jord?
Någon som vet vad det kan bero på?
Tack på förhand.
Bengalow
19-02-2013, 22:19
Ullöss...?
Sinlias
19-02-2013, 22:42
Kanske lättare med en bild...
[attachment=75079:2013_02_...2.40.461.png]
Hej
Jag, den ser ut som ullöss, det kommer om finns lite fuktighet i platsen, du vet att de suga växter näring, så det finns Provado pennor i vanliga affären,
Du kan ligga en penna i kruka, de döda insekter på samma tid ge växter näring.
Obs
Du kan doppa pensel i vätska som innehåller ( vatten + grön såpa +T sprit)och försöka borta och döda dem.
H.Bassam
ingaröbo
23-02-2013, 12:47
Fotot är tyvärr lite suddigt men jag tror inte att det är ullöss. Skulle tro att det mer handlar om för mycket vatten och/eller näring eller någon annan åkomma.
Mia i trädgården
23-02-2013, 13:42
Vissa av mina har också prickar. Det är på de utan dränering i krukan så min teori är att mina får prickar när jag övervattnar (hinner inte vattna ofta så de får rejält när jag hinner o sedan torka ut). Kanske är så att växten försöker "svettas" ut överskottsvatten o så blir mineraler kvar på bladen. (jämför om man låter saltvatten dunsta så blir saltavlagringar kvar)
En teori helt utan vetenskapligt belägg men kanske anledningen?
Bengalow
23-02-2013, 13:48
Jag har ibland också vita prickar på mina blad av penningträd, och det är väl naturligt, att detta förekommer. På dina foton så ser det ut som dom är upphöjda - därav mitt svar om ullöss. Om du drar med fingret på bladet, och trycker lätt, går fläckarna bort?
Hej
Ullös är insekter så de ska röra sig om du försöker rensa dem, det är mycket lätt att man vet om det är insekter eller annan saker.
H.Bassam
Inga ullöss eller ohyra alls. Detta drabbar växtens blad ofta, för mycket vattning kan vara orsaken, men det verkar som om det är mer en regel än undantag att den här Crassulan får det. Inget att oroa sig för alltså. Kanske en större kruka om växten är för stor. Vattna mer sällan också.
Bengalow
23-02-2013, 18:42
Crassula mår inte bra av för stor kruka. Deras rötter vill gärna ha det trångt. Rotsystemet är väldigt litet, så plantera INTE om dom...
Monarda
23-02-2013, 19:25
Mina penningträd har också vita prickar och det är absolut ingen ohyra.
[attachment=75159:DSC_0215.jpg]
CITAT (Bengalow @ 23-02-2013, 18:42)

Crassula mår inte bra av för stor kruka. Deras rötter vill gärna ha det trångt. Rotsystemet är väldigt litet, så plantera INTE om dom...
I relation till hur stor plantan är kan det vara fog för omplantering. Det gäller att se och bedöma plantan i sig. Crassula kan bli oerhört omfångsrik och då är det bra att ge en större kruka med bättre jord, dessutom.
Sinlias
24-02-2013, 11:32
Tack för alla era svar!
Det är inte upphöjda prickar och och dom går lätt bort.
Jag tror jag råkade vattna lite för mycket då kanske, eftersom jag hade glömt att vattna så dom var väldigt torra. Då gav jag lite extra.
Hade ingen aning om att detta kunde hända pga övervattning.
Jag som var på väg att slänga ut dom för att inte det skulle sprida sig till andra...
Tack igen!
Hej
Det finns inga studier som säger att växter kan bort extra vatten med näring och samla näring på blad.
H.Bassam
Mina brukar bli prickiga på gamla blad och på blad som får lite ljus, så det behöver inte vara övervattning.
Jag tror det är växtens vaxlager som bildar prickarna.
ingaröbo
26-02-2013, 16:24
Vilken tur att det inte är sköldlöss i alla fall. Har själv ett pengaträd som blev prickigt för 1 år sedan men i år är den bara grön och fin, tror faktiskt att jag har vattnat mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.