Full version: Gurksdd i Dalarna?
dalkullan
Hej alla!!

Ska fr frsta gngen prova att s gurkfrn istllet fr att kpa frdiga plantor...

Men r osker p nr jag ska s!

Kan ngon vnlig sjl bertta fr mig nr jag ska s mina gurkfrn??

Jag har kallvxthus. Ska allts ha min "sdd" inne.

Tips p nr jag ska s tomafrna mottages ocks med stor tacksamhet.

Vill ju grna tajma in det rtt!!

smile.gif)
Eva 33c
5-6 veckor fre utplantering brukar vara ett bra mtt. Jag brukar s omkring 20 april. OCh stter ut dem i vxthuset i slutet av maj. Men jag har d fortfarande flkten p i vxthuset. Annars kan ntterna fortfarande bli bra kalla hos oss. Ett kallvxthus blir i stort sett lika kallt som ute nr solen inte lyser. Gurkor vill helst ha varmt, minst 15 grader ven nattetis. Och ven om inte gurkplantorna tvrdr av en natttemperatur p under 10 grader s r det inte uppskattat och kan resultera i att de stannar i vxten. OCh d frlorar man den tid man vunnit p frkultivering. Har du inte vrmeflkt br du vnta till tminstone frsta veckan av juni med att stta ut dem. S d ngon vecka senare.
Tomater sr jag i mitten av mars. De flyttar ut i vxthuset ungefr samtidigt med gurkorna, kanske lite tidigare. De r inte riktigt lika knsliga som gurkor fr kyla, men kan ocks stanna i tillvxten om det blir fr kallt.
Jag har faktiskt blivit "fegare" med ren. De frsta ren var jag tidigt ute med plantorna i vxthuset . OCh hade vl lite tur ocks, men efter nt mer misslyckat r med en kall vr s hller jag nu plantorna inne lite lngre. Sommaren r ju s kort hr och frlorad tid p vren kan inte alltid tas igen.
dalkullan
Tack Eva!!

D har jag ftt bttre hum om nr jag ska starta upp. Vi hoppas att sommaren blir bttre n den vi hade frra ret... cool.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon