Full version: Gurksådd i Dalarna?
dalkullan
Hej alla!!

Ska för första gången prova att så gurkfrön istället för att köpa färdiga plantor...

Men är osäker på när jag ska så!

Kan någon vänlig själ berätta för mig när jag ska så mina gurkfrön??

Jag har kallväxthus. Ska alltså ha min "sådd" inne.

Tips på när jag ska så tomafröna mottages också med stor tacksamhet.

Vill ju gärna tajma in det rätt!!

smile.gif)
Eva 33c
5-6 veckor före utplantering brukar vara ett bra mått. Jag brukar så omkring 20 april. OCh sätter ut dem i växthuset i slutet av maj. Men jag har då fortfarande fläkten på i växthuset. Annars kan nätterna fortfarande bli bra kalla hos oss. Ett kallväxthus blir i stort sett lika kallt som ute när solen inte lyser. Gurkor vill helst ha varmt, minst 15 grader även nattetis. Och även om inte gurkplantorna tvärdör av en natttemperatur på under 10 grader så är det inte uppskattat och kan resultera i att de stannar i växten. OCh då förlorar man den tid man vunnit på förkultivering. Har du inte värmefläkt bör du vänta till åtminstone första veckan av juni med att sätta ut dem. Så då någon vecka senare.
Tomater sår jag i mitten av mars. De flyttar ut i växthuset ungefär samtidigt med gurkorna, kanske lite tidigare. De är inte riktigt lika känsliga som gurkor för kyla, men kan också stanna i tillväxten om det blir för kallt.
Jag har faktiskt blivit "fegare" med åren. De första åren var jag tidigt ute med plantorna i växthuset . OCh hade väl lite tur också, men efter nåt mer misslyckat år med en kall vår så håller jag nu plantorna inne lite längre. Sommaren är ju så kort här och förlorad tid på våren kan inte alltid tas igen.
dalkullan
Tack Eva!!

Då har jag fått bättre hum om när jag ska starta upp. Vi hoppas att sommaren blir bättre än den vi hade förra året... cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon