Belén
Hej, jag har sått ruccola, dill, bondböna, vaxböna, ärta, basilika, oregano, kronärtskocka och purjolök.

Undrar nu, hur tidigt jag kan börja ge de växtnäring (så fort de grott?) och vilken sort jag kan ge dem?

Tacksam för svar!
Piccante
Det är ganska tidigt för ärtor och bönor såvida du inte bor i zon1 och kan plantera ut dom o max en månad. De växer väldigt fort,
Ärtor och bönor ger jag aldrig näring som fröplantor om jag förkultiverar. Dels har de mkt näring i sina stora fröer och när de väl kommer ned i marken så kan de själva fixera kväve och behöver inte så mkt tillskott.

Purjolök som man köper som plantor i boxar på våren brukar ha lite långtidsverkande gödsel i jorden, annars blir de snabbt klena. Ge en låg dos med någon trädgårdsnäring men jag hade nog inte gödslat dom så mkt heller inne.
Bassam
Hej

Efter de gör mycket grönskar, man kan ge dem lite gödsel, det är bättre med med naturliga gödsel som kompost eller höns-gödsel.

Obs

Min råd:
1 Växter som använder blad av dem mera (Kväve).
2 Växter som använder frukt av dem mera (fosfor) .
3 Växter som använder av dem rötter mera (kalium) som blodmjöl.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon