Full version: Hårt beskurna träd
Eva i Skåne
Jag är helt okunnig vad gäller träd, men det ser inte kul efter att träden längs gatan blivit kapade. Visserligen ser dom lite knutiga ut så jag kan tänka mig att dom fått samma behandling förr, men det känns inte som det kommer bli så mycket grönska denna sommaren.
Det avklippta ligger i drivor i väntan på bortforsling och jag var ute med sekatören och klippte några kvistar som jag satt i vas. Vet inte om dom slår ut, men riset är vackert med sina rödaktiga bladknoppar.
Är det hamling som träden utsatts för? Är det rätt säsong, trodde det skulle ske på hösten, men det beror kanske på vilket träd det är.
Vågar någon gissa vad det är för sorts träd med hjälp av bilderna?

[attachment=75084:001__800x600_.jpg]
[attachment=75085:002__800x600_.jpg][attachment=75086:003__600x800_.jpg]
Bassam
Hej
Jag tycker att de är unga träd, det är svårt att gissa hur mycket är de gammal, men jag tror att de är på nästan 8 till 10 år inte mera, de ser ut friska och ska komma bra grönskar fram tiden.

Obs

man blir oroligt när man beskära träd, men kanske ska komma lite fel men det är inte slut världen,
H.Bassam
CillaM
Det ser ut att vara lind och de ser äldre ut än vad Bassam skrev. Och det är inte snyggt gjort alls enligt min smak.
Rebecca
Ja, de är äldre än 8-10 år. Lind är det och hamling är vad de har "utsatts" för. Mycket mycket vanlig beskärningsmetod för lind. Det är, precis som du säger, även gjorts tidigare på dessa träd. Jag tycker inte heller detta är gjort på ett speciellt snyggt sätt, men du behöver nog inte oroa dig för att det inte ska bli speciellt grönt i sommar. Hamlade träd skjuter nya skott effektivt.
Huggorm
Ja som sagt, lind och säkert parklind. Jag vet inte varför de nästan alltid skall skära sönder alla parklindar, men jag antar att det är för att de egentligen vill ha mindre träd men av vana enbart beställer parklind.
Eva i Skåne
Tack för era svar. Då kan jag räkna med lite grönska i sommar också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon