nilla
Jag tycker inte stammen på ett av mina äppelträd ser frisk ut - kan det vara kräfta? Trät är sprött omkring "hålet" som väl ser ut som en gammal kapning. Barken verkar också avskavd på vissa ställen men det kanske inte hänger ihop - ser mekaniskt ut, kanske kan det vara ett rådjur som varit framme? Andra spår i trädgårn tyder på att dom hållit till där i vinter.

Nån som har tips om vad det kan vara och hur man åtgärdar det om det är tecken på sjukdom?

Har tyvärr inga bilder på kronan för batterierna tog slut.

Gunilla



Cilla
De här bilderna påminner mig om en bok jag skulle vilja läsa igen - K Mattheck om the body language of trees. Inte i första hand för att bedöma hålet efter grenen, men för det som ser ut att vara invuxen bark eller reservved ovan hålet (som "bullar" i vertikalled). De här bilderna skulle jag vilja skicka till trädtokar som kan mer än jag. OK med dig Nilla?

Själva röthålet tycker jag inte ser så farligt ut, och om det en gång fastnade en kräftspor där så ser den inte ut att vara särskilt aktiv. Men titta i övriga trädet också, Nilla. Ser du kräftsvulster på andra grenar? Döda toppar i grenverket? Om inte så är det inte sannolikt att detta stamhål är kräftagripet. Kräfta sprider sig.

Frågan är, eftersom min gissning är att detta inte är kräfta, varför trädet haft så svårt att läka samman ett sår som var förhållandevis så litet i början. Titta på årsskottstillväxten så många år bakåt du kan (ringarna som syns om du följer grenspetsen och inåt) - hur stor (lång) var den förra och förrförra året? Hur ser andra övervallningar från snitt ut?

Kanske kan anledningen vara att snittet gjordes flash-cut (grenkragen skars av), att någon sett kräfta i grenkragen och skrapat bort den (som man gärna gjorde förr - jag med), att trädet har mycket långsam tillväxt och därmed också övervallning.

Ni andra med trädintresse och kunskaper - vad gissar ni på?

En sak är klar - ditt träd har jobbat många år med denna skada, och det har utvecklat extra ved (se hur stammen bullar ut) för att den förstörda veden/sildelen kring hålet inte ska störa näringsförsörjningen till och från kronan. Ett träd som klarar det klarar säkert att leva länge med detta rötangrepp.

För att föreslå åtgärd måste man se mer av trädet och en massa detaljer också. Men av det jag sett skulle jag föreslå gröngödsling under kronan så att hela trädets vitalitet stärks och att hålla trädet urglesat så att vindtryck inte frestar på det alltför mycket. Om det är tätt idag - glesa med ett tre- eller femårsperspektiv och inrikta dig på att gallra i det yngre, tunna, grenverket.

Det här är en kraftig urgallring
Det här är en halvkraftig urgallring
Det här är två lättare urgallringar (det unga trädet uppbyggnadsbeskuret)
Här togs nästan enbart död ved bort i en frösådd, samt friserades "gammelgumman"
nilla
Tack Cilla för ditt kunniga och engagerade svar, visst får du skicka vidare bilderna - det är bara bra!

Jag blev förvånad när jag upptäckte hålet, har tyckt att trädet (Transparent Blanche) verkar friskt . Enstaka mumiefrukter är det enda men det verkade välmående för mina novisögon. Inga svulster eller döda grenar efter vad jag kan se. Andra övervallningar tror jag ser ut som dom ska.
Har beskurit det väldigt försiktigt för några veckor sen och det var när jag gick och funderade på att ta mer nu som jag upptäckte det.
Tycker kronan verkar ganska tät, det är många tunna grenar som växer uppåt + ganska mycket vad jag tror är vattenskott. Ska jag gallra det nu eller vänta till sommaren?
Har efter att ha läst dina och andras inlägg här tänkt börja gå emot strömmen i området och satsa på sommarbeskärning i stället men det kanske är dumt i det här fallet?

Jag ska studera årstillväxten och ta lite mer bilder till helgen, kan slappna av lite när det gäller kräftskräcken nu - skönt!

Stort tack för alla dina bra råd här på forumet, jag läser och lär så mycket jag kan.

Gunilla
Cilla
Om du inte ser kräftsår i övrigt kan du definitivt pusta ut. Transparente blanche får det gärna också på årsskotten, som vissnar och dör (fast nya kommer ofta strax nedanför de döda). Man ser tydligt när trädet är smittat.

I böckerna står sällan att Transparente B. är en kräftkänslig sort, men det är min absoluta erfarenhet. Sorten är nästan lika smittad som Åkerö är här i zon 2-4.

Ett vuxet Transparente skulle jag beskära i juli om jag kunde välja. Det pågår en diskussion om kräftsporers spridning bland oss trädtokar och växtskyddsexperter, men de flesta av oss har dragit slutsatsen att beskärning när trädet är flödigt och har lång tid av aktivitet framför sig är det optimala för beskärning av kräftkänsliga äpplesorter i zon 2-4.

Gallra lite lätt i sommar bland vattenskotten. Är grenarna tunna har du många år på dig att gallra ur kronan utan att behöva göra stora snitt. De vattenskott som bildat sidogrenar kan du toppa, så att en utåtriktad sidogren spars. I övrigt är det bättre att med 2-3-års vattenskott ta hela och inte korta in dem. Ofta resulterar inkortade vattenskott i att sidogrenstillväxten försenas, och därmed fruktsättningen.

Det är lätt att gallra för hårt när man väl är uppe i kronan. Ett tips många använder sig av är att se vattenskotten på en gren eller i ett kluster som en enhet, och att inte ta mer än 1 av 3 eller 1 av 4 vattenskott. Trädet vill gärna ha jämnt fördelade grenar, och det hjälper inte alltid att man spar bara vattenskott ute i kronan. Man måste låta trädet behålla dem där de givit dem, och se gallringen på flera års sikt.

Satsar man på utrotning av vattenskott i ett träd som en gång givit dem är man en förlorare. Oftast förlorar man för att trädet skickar upp fler eller ännu mer starkväxande vattenskott. Ibland förlorar man genom att trädet blivit så sargat av utrotningskampen att det inte är värt att behålla med de rötskador det har.

Mumiefrukterna är också något som kommer med sorten Transparente B. Jag tycker man kan leva med det så länge det inte smittar fler frukter än man vill ha. För att minska monilians spridning tar man bort frukterna, låter dem inte hänga kvar över vintern och stoppar dem längst ned i den öppna trädgårdskomposten eller i en sluten varmkompost. Själv har jag monilia i mitt Oranieträd och sköter det sisådär, men så länge det inte sprider sig till fler frukter än idag tycker jag inte att jag behöver vara så noga med att ta undan varje äpple. Kanske att svära i kyrkan för fruktfrälsta - men monilia är bra för träden också. Smittade äpplen som faller och får ligga komposterar mycket snabbare och ger träden bra liv för rötterna.
Cilla
Nilla,
Jag tittade på bilderna en gång till nu på kvällen när jag inte har solen i ögonen vid datorn (så litet arbetsrum, kan inte välja ställning). Det ser mer ut som ett kräftangrepp nu än det gjorde i motljus. Men inte ett självklart kräftfall, och om du inte har det i trädet i övrigt vore det underligt. Såret har varit där ett bra tag, många år, och sporerna borde ha spridit sig och skapat sår i övriga trädet också.

Jag har i enstaka fall observerat träd med ett eller två kräftsår som verkar ha avstannat. Såren på dessa liknar det du har på stammen: Det finns ingen övervallning sedan en tid, kräftan verkar inte ha fortsatt att angripa kambiet (växtskiktet under barken) och det ser "passivt" ut.

Jag har kallat det för "inaktiv kräfta" och frågat om det i sammanhang när jag träffar växtsjukeexperter. Tyvärr har de inte kunnat ge svar på varför eller om kräftan ibland stannar av i ett träd, men vi är fler trädfolk som observerat det. Det är sällsynt men det finns och jag har antagit att kräftan liksom andra svampar ibland kan självdö.

De få träd som jag observerat detta i håller jag under ständig uppsikt och är jag mycket mån om att få fortsätta att beskära, och jag har bett andra trädbeskärare som också sett detta i sina träd att också hålla dem under uppsikt.

Håll ditt träd under uppsikt du också. Är det ett kräftsår och om kräftan avstannat i ditt träd är det ett av dessa unika fall. Får du igång tillväxten genom gröngödsling under kronan ökar det övervallningsförmågan, och håller trädet starkare mot fler angrepp i detta sår liksom i nya. Vem vet - du kan bli den första (som jag hört talas om) som lyckas att hålla kräftan helt tillbaka i ditt träd.
nilla
Det här kräver närmare studier förstår jag. Ska ta mer bilder och titta på det närmare i helgen. Vill verkligen att det ska hålla sej friskt - det är det enda jag har som skänker skugga på lotten så att förlora det vore katastrof. Är det kräfta hoppas jag verkligen att den har stannat av!

Återkommer med mer senare - stort tack ska du ha!

Gunilla
nilla
Här kommer mer bilder och jag har även försökt titta lite närmare på trädet.

Tycker yngre övervallningar ser ut att ha gått bra, eller? Jag tycker det ser ut som om tidigare beskärare medvetet har sparat uppåtväxande grenar, är inte det lite ovanligt? Kan det finnas nåt skäl för det?



Är det en kräftknöl? Här ser man ju också att det är ganska tätt ikronan.



Tillväxten verkar väl ha varit god förra året?



Helhetsbild av trädet. Jag blir inte klok på om det är friskt eller sjukt - vad tror du, är det kräfta?

Gunilla - väldigt tacksam för hjälp!

Gossen Ruda
Skickar med en bild på ett kräftangrepp på ett litet äppleträd. Angreppet började runt en avklippt gren på grundstammen som klippts av innan jag köpte trädet, ca en halvmeter ovan jorden. Här vet jag att det finns kräfta i trädet men det har än så länge bara varit enstaka grenar som angripits. Sorten är Gyllenkroks astrakan.
nilla
Tack! Fullt så illa verkar det inte vara på mitt träd men igår hittade jag ytterligare ställen som verkar vara drabbade av röta och fläckar med liknande utseende som på ditt träd. Får nog utgår från att det har kräfta.

Hur sköter du ditt träd? Vår eller sommarbeskärning?

Gunilla
Gossen Ruda
Det missköts. rolleyes.gif Klipper det då och då när det blir för spretigt. Funderar faktiskt på att ta bort det helt och då även grannen som är ett Aroma. Läget passar inte för äpple har jag insett. Frukten blir oftast dålig om den alls mognar. Eller så tar skogens fåglar hand om den. Att det sen finns mycket kräfta runt om på träden gör inte saken bättre. Och mycket rönnar med rönnbärsmal.
Cilla
Nilla -
Som du säger - god tillväxt, bra övervallningsförmåga i bra lagda snitt. Om det fotade stället med pil är kräfta går inte att bedöma, man måste se närmre.

Jag tycker om beskärningen, den är gjord med kärlek, respekt och omsorg och med tanke på hur beskäraren har velat se forsättningen i trädet. Kronan är välbalanserad, inga eller få grova snitt, trädet har grenar i alla åldrar, har kunnat fortsätta att utveckla långskott på naturliga ställen jämt i kronan i hyfsat naturliga grenvinklar.

Att kräftan inte spridit sig mer än det kan ha gjort har med den här noggranna beskärningen att göra, och att snitten lagts med omsorg och säkert med rätt vassa verktyg också.

Ser ut att ha kunnat vara samma beskärare som varit i trädet åtminstone ett par gånger. Den som beskurit har inte satsat på uppväxande. Han/hon har dels kortat in påbörjande nedfallande horisontella grenar vid en annan gren som blir dess fortsättning - och på många ställen har beskäraren kanske inte haft annat val än att skära vid en gren som hade skarp, kantig vinkel mot den han/hon tog bort. Kanske tänkte han/hon inte på att en större vinkel hade givit lite mindre rak uppåtväxande fortsättning. Trädet svarar med att fortsätta skicka årsskott på denna uppåtväxande gren och det tar en liten tid innan frukten tynger ned den så att den får naturligare och inte så kantig vinkel. På de flesta ställen har beskäraren kortat in en topp vid en utåtriktad gren som dessutom haft någorlunda samma tjocklek. Då satsar trädet på att utveckla den, som snabbare blir mer fallande och dessutom bär frukt snabbare.

I den här kronan (av vad jag kan se på bilderna) skulle jag i år endast ha gallrat bland årsskotten, dvs det som trädet gav förra året (högst upp). Där har trädet satsat på att ge tre årsskott från samma ställe. Jag skulle sparat en som haft bäst riktning (oftast utåt). Eftersom trädet har god tillväxt och för att undvika framtida beskärningar i grenklyka som kan skapa kantiga vinklar skulle jag också kortat in årsskotten jämnt i kronan. Korta in över utåtriktad knopp, eller över knopp som ger grentillväxt åt det håll där det finns framtida utrymme.
Kanske skulle jag gallrat en och annan gren som växer inne i kroncentrum också och tagit en och annan ung gren som skaver mot varandra.

Jag skulle behöva rita lite här i bilden... men har inte tid. Notera skillnaden på grentillväxten där man kortat in över gren som vuxit på nedersidan och på ovansidan av den gren man behåller. Klipper man i grenklyka och spar en gren som växer ut från nedersidan av den gren man behåller växer fortsättningen i en U-båge. Denna blir mindre hållbar än om man i grenklyka beskär vid gren som växer från ovansidan.

Det här är ett träd att tycka om och satsa på. Gallra lätt med inriktning på småved!
nilla
Åh, vad bra - nu kan jag pusta ut.
Men det du säger får mej att vackla lite, kanske att jag ska be den som beskurit träden i alla år att fortsätta när han nu gjort det så bra.... eller så provar jag ett år själv, så försiktig som jag är lär jag ju inte ta för mycket.

Stort tack! Det är ovärderligt att kunna få skräddad diagnos så här.
Jag är glad att det är friskt och fint, det är det enda som skänker skugga på hela tomten än så länge och det hade varit svettigt att bli utan det.
Dessutom är äpplena goda smile.gif


CITAT
Funderar faktiskt på att ta bort det helt och då även grannen som är ett Aroma. Läget passar inte för äpple har jag insett. Frukten blir oftast dålig om den alls mognar.


Vad tänkte du sätta istället? Passar annan frukt eller får det bli nåt annat?

Gunilla
Gossen Ruda
Jag har bara funderat än så länge. Troligen inget fruktträd i så fall.
Cilla
Ytterligare en rönn kanske, Åke? tongue.gif

Du känner väl till diskussionen om hur man hindrar rönnbärsmalen från att gå i äpplena: Somliga förespråkar utrotning av rönnen, andra planterar in olika sorters rönnar för att få bär varje år så att rönnbärsmalen inte tvingas gå i äpplena.
Gossen Ruda
Jag bor vid skogen och rönn vid rönn jag ser. Ev utrotningsförsök skulle nog reta upp omgivande skogsägare mer än vad dom är nu. Ibland är det bättre att se hur vinden blåser och vända kappan därefter.
Cilla
Gunilla - här utlovade kommentarer på ditt fint beskurna träd!



1. Här ser det ut som om beskäraren skurit i grenklyka där den sparade grenen vuxit på nedersidan av grenen den kommer ifrån. Då bildas en U-form på den sparade grenen (den vill uppåt) som är helt OK men inte den mest hållbara.
2. Här ser det ut som om beskäraren skurit i grenklyka där den sparade grenen vuxit rätt upp från den gren den kommer ifrån. Detta ger lite "knyckig" savtillströmning, men är bättre än i fall 1. Kan man välja mindre 90-gradiga vinklar på fortsatta grenar är det bättre, men även en 90-gradersknyck rätar ut sig lite när den fortsatta grenen får frukt och nya sidogrenar.
A Här ser det ut att vara ett möjligt beskärarställe, om man vill lätta grenpartiet genom inkortning och styra tillväxten utåt-fallande för att stimulera fruktsättning. Inkortningen/lättningen/riktningen av grenen görs bara om det viktmässigt behövs
B Här ser det ut som ett möjligt ställe att ta bort inåtväxande gren, som tynger den den kommer ifrån om man inte behöver beskära vid A
C Här ser det ut som att grenen fördelar sig från samma ställe. Spar den som har riktning utåt och ta bort de andra. Har du bra stege som kan stå av sig själv i uppochnedvänt V går det, och du kan också fånga in grenen och böja den försiktigt utåt för att nå - särskilt om du gör en sensommarbeskärning då grenarna är mjuka.



A På sådana ställen kan du i sensommar "rikta" fortsatta tillväxten genom att gallra bort grenar som växer från samma ställe och spara den som har bäst riktning. Trädet svarar då med att nästa säsong ge dig sidogrenar på denna, som du sedan kan "rikta" genom att spara den/de som har bra riktning. På detta sätt undviker man fläkskador geonom att hela grenen som dessa sitter på blir lättare och att grenar som så småningom kommer att bära frukt inte växer ut från samma ställe.
B Om flera grenar än 2 växer ut från detta ställe skulle jag gallra bort minst 1. Tre grenar från samma fästpunkt blir för mycket bär äpplena och höstvinden kommer på.
C Här ser det ut som att beskäraren gjort sådana val och här har suttit minst en gren som pekade uppåt. Beskäraren valde en som pekar utåt och en som pekade uppåt. Det ser ut som om han tänkte "en för frukt och en för fortsatt grentillväxt en grenvåning upp, och resten gallrar jag bort så att de jag spar får mer energi"
D I detta parti ser det ut som att flera sidogrenar kan gallras bort - de som har dålig ritkning. Om hela grenen känns "gummiaktig" (svaja på den så långt ut som möjligt som om du vore några kilo äpplen som vajar i vinden) kanske grenen måste lättas genom att till och med ta bort den i nedersta grenklykan som växer uppåt. För ljus och utrymme behövs det inte, men kanske för tyngd.
E Här är två ställen med skott i olika riktningar. Hellre många små snitt än få stora - gallra hellre i årsskotten högst upp - men om grenen till vänster tenderar att falla inåt kronan är det bättre att göra ett ingrepp vid lägre E-et i sommar, än att göra det när grenen blivit grov.
nilla
Kanon Cilla!

Jag ska skriva ut och arkivera tills det blir dags i sommar - jättetack!

Gunilla
Cilla
Sånt här är kul, Nilla. Till nästa uppdatering av min sajt skulle jag vilja använda fler liknande bilder. Kan jag få låna dina till sajten? Uppger källan förstås (mailar dig när det är dags så jag får ditt fullständiga namn). Jag brukar ha tid på hösten att pilla med hemsidorna.

På sensommaren när frukterna fått halva eller hela sin storlek är det lättare att se var det behöver "lättas" och var det blir för långt och klent när det kommer äpplen längre ut på grenarna.

Det som brukr nämnas som svårighet med sommarbeskärning är att man tvingas skära bort frukt. Men det gör man på våren också - och inte bara frukt, utan då också blom...

Ett annat som nämns av de som beskär på sommaren första gångerna är att man ser sämre när bladen är på. Men klättrar man upp i trädet och ser sig omkring tycker jag man ser bättre än på våren till och med. Var det tynger, kan bli knäckskador och var det aldrig kommer sol på frukten blir mycket klart.

En stor skillnad när man skär på sensommaren är att grenarna är mycket saftigare och att risken för fläkskador är större. Klipper man utanför grenkragen i en rätt lång gren kan hända att den vill böja sig i snittet innan man kommit igenom hela grenen. Man får först klippa långa grenar en bit ut, och sedan ta vid grenkragen för att undvika detta.
nilla
Bra att du tycker det är kul - du har hjälpt mej med två träd nu. Självklart får du använda bilderna på din sajt!

Jag ska se hur det ser ut i sommar ska försöka att försiktigt få till det rätt.
Normalt är jag en ganska företagsam och djärb person men när det gäller träden är jag mycket feg... hellre skära för lite än för mycket tänker jag. Det går ju alltid att kalla in expertis om det kniper.

Ska följa upp med lite sommarbilder sen ifall du vill komplettera.

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon