Full version: luktärter...
EmHa
Måste efter mkt sökande ändå få fråga ni som kan...
Köpte ju luktärt Lizbeth, har provat så den med att lägga dem i vatten och utan och i "rootrainers, som det står kan vara bra att ha till dessa luktärter. De har nu kommit upp (och inte alls efter den tiden det stod, utan tidigare) Båda kom iaf iupp snabbt.
nuså... de har bliviut jättehöga efter jag har dom under lysröret, läste att man ska toppa dom då och då för att de ska bli kraftigare.
men.... jag tänkte ju sedan sätta dom i en stor kruka (flera stycken då)
men var jag en läses så verkar alla så de i de krukor som dom ska ha dom i ute redan när dom sår?
Kan jag inte skola om dom i flera steg? Är dom SÅÅ känsliga i sina rötter? vill ju ha mina i kruka under sommaren? hur ska jag göra?
Gittan

kan för övrigt bara tycka att nästan alla fröer kommit upp mkt snabbare än det står... förutom törnrosas kjortels som inte kommit upp ännu, sådde den 8/2
Leopardcookie
Det är ju klar smidigare att så dom direkt i kruka som de ska stå i, alla växter störs när de flyttas om och det tar lite tid tills de anpassar sig igen och kan stanna lite i växten. Har själv aldrig lyckats med luktärt, men kan tänka mig att du kan skola om dom i något som du kan klippa upp och flytta hela jorden med grodden i så de får med sig jorden de är "vana vid" samtidigt som de får mer plats att växa på smile.gif
octachoron
Jag har delat luktärtor som bredsåtts och odlats i stor plastburk. Då får jag försöka separera rötterna så gott jag kan.
De överlever den omilda behandlingen också trots sin omtalade känslighet för rotstörningar.
Eva 33c
Fattar jag rätt, har du sått dem i rottrainers? Då är det nästan obefintlig risk att du stör rötterna vid omplantering. De får en jättefin samlad rotklump i såna. Själv har jag använt rottrainers till majs, som kan vara lite petig med rötterna annars. Funkar kanon. fast jag tycker nog att du har varit lite väl tidigt ute med din luktärtssådd : ) Plantorna kommer ju inte att kunna flytta utomhus förrän i juni egentligen. Gissa hur mycket de växt då...
Jag förkultiverar mina luktärter i maj. Bor man i bättre zon så funkar direktsådd ute bra också, tom bättre säger vissa. Men du har väl fröer kvar?
Törnrosa kan vara lite seg, och oregelbunden. Ibland gror ett frö på en gång och sen händer ingenting och tre veckor senare kommer en hel hög till med groddar. Lite extra varmt kan sätta fart på dem. Jag har 3 sådder på gång av den. Två med 2 år gamla "hemskördade" fröer (fått av en vänlig bekant) och en med i år inköpta fröer. De hemskördade grodde inom en vecka riktigt bra, de köpta tog ytterligare nån vecka på sig.
malcolm
Jag har aldrig lyckats med luktärtor, de kommer upp men de har aldrig blivit så där kraftiga och rikblommande. Har sått dem direkt i de balkonglådor där jag tänkt ha dem men nu har jag fått reda på att de vill ha djupare lådor/krukor att växa i så nästa gång skall jag försöka med det.
EmHa
CITAT (Eva 33c @ 21-02-2013, 09:56) *
Fattar jag rätt, har du sått dem i rottrainers? Då är det nästan obefintlig risk att du stör rötterna vid omplantering. De får en jättefin samlad rotklump i såna. Själv har jag använt rottrainers till majs, som kan vara lite petig med rötterna annars. Funkar kanon. fast jag tycker nog att du har varit lite väl tidigt ute med din luktärtssådd : ) Plantorna kommer ju inte att kunna flytta utomhus förrän i juni egentligen. Gissa hur mycket de växt då...
Jag förkultiverar mina luktärter i maj. Bor man i bättre zon så funkar direktsådd ute bra också, tom bättre säger vissa. Men du har väl fröer kvar?
Törnrosa kan vara lite seg, och oregelbunden. Ibland gror ett frö på en gång och sen händer ingenting och tre veckor senare kommer en hel hög till med groddar. Lite extra varmt kan sätta fart på dem. Jag har 3 sådder på gång av den. Två med 2 år gamla "hemskördade" fröer (fått av en vänlig bekant) och en med i år inköpta fröer. De hemskördade grodde inom en vecka riktigt bra, de köpta tog ytterligare nån vecka på sig.

Japp. så har jag gjort. jo det verkar ju som man sått galet för tidigt, fast det stårt februari på påsen, därför sådde jag nu.
har bara sått 6 fröer av alla sorter jag sått, så jag kan testa mig fram i lite olika tider.
ang törnrosan sa hade jag den i rumstemp tidigare sen tog jag ned den under lysrör ca 15-20 grader, men vet inte om det är bra. vi får väl se.. det är ju den jag vill ha mest. och silvernjurvindan, som jag oxå bara har 6 fröer med...
fast den har ju kommit upp 5 av fröerna iaf...
//G
Eva 33c
CITAT (EmHa @ 21-02-2013, 11:08) *
ang törnrosan sa hade jag den i rumstemp tidigare sen tog jag ned den under lysrör ca 15-20 grader, men vet inte om det är bra. vi får väl se.. det är ju den jag vill ha mest. och silvernjurvindan, som jag oxå bara har 6 fröer med...
fast den har ju kommit upp 5 av fröerna iaf...
//G

Om det har kommit upp 5 så kan det säkert komma fler också ska du se.
Förra året sådde jag 29 januari. Den 12 februari hade 7-8st grott. Sen den 24 februari så kom det en riklig omgång till. Om du tittar på bilden så ser du hur stora de första grodderna han bli innan nästa omgång kom. Jag hade plantor sen på våren att både sälja och ge bort smile.gif
[attachment=75097:Rhodochi..._Medium_.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon