Full version: Orkideer
annette-djurö
Hej!
Har två brudorkideer som blommat klart. Nu har de stått i ett fönster i ett halvår med sina två tomma "stänglar" utan att de blommar om. Kan jag klippa ner stänglarna eller är det där nya knoppar kommer? Är det ngn idé att spara växterna? De är ju inte så vackra längre...
Tack på förhand!
KRT
Självklart är det värt att spara plantorna! Ofta behöver de vila sig ett tag efter blomning eftersom de drivs hårt innan de säljs. När de väl hämtat andan, fyllt på energi och kommit in i en bättre rytm kommer de säkert blomma om!

Du kan klippa bort stänglarna om de torkat in, eller klippa bort de delar som torkat in, men det änder ganska ofta att det kommer nya blommor på gamla stänglar, så klipp inget som är grönt och friskt!
Peztis
Jag har en som precis håller på att blomma om!

Och precis som KRT skriver: bort med det torra, låt det gröna vara kvar för där kan komma nya knoppar.
KRT
Nu under vintern har en av mina gamla orkidéer blommat om - den hade 4 stänglar översållade med blommor! Helt fantastisk smile.gif
pejori
Är just nu på resande fot, men när jag kommer hem, ska ni få se ett foto på en "brud" med intorkade (bruna) stänglar, som skjuter nya blomstänglar på det torra?????
Om dom överlevt, vill säga. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon