Full version: Orkideer
annette-djur
Hej!
Har tv brudorkideer som blommat klart. Nu har de sttt i ett fnster i ett halvr med sina tv tomma "stnglar" utan att de blommar om. Kan jag klippa ner stnglarna eller r det dr nya knoppar kommer? r det ngn id att spara vxterna? De r ju inte s vackra lngre...
Tack p frhand!
KRT
Sjlvklart r det vrt att spara plantorna! Ofta behver de vila sig ett tag efter blomning eftersom de drivs hrt innan de sljs. Nr de vl hmtat andan, fyllt p energi och kommit in i en bttre rytm kommer de skert blomma om!

Du kan klippa bort stnglarna om de torkat in, eller klippa bort de delar som torkat in, men det nder ganska ofta att det kommer nya blommor p gamla stnglar, s klipp inget som r grnt och friskt!
Peztis
Jag har en som precis hller p att blomma om!

Och precis som KRT skriver: bort med det torra, lt det grna vara kvar fr dr kan komma nya knoppar.
KRT
Nu under vintern har en av mina gamla orkider blommat om - den hade 4 stnglar versllade med blommor! Helt fantastisk smile.gif
pejori
r just nu p resande fot, men nr jag kommer hem, ska ni f se ett foto p en "brud" med intorkade (bruna) stnglar, som skjuter nya blomstnglar p det torra?????
Om dom verlevt, vill sga. giggle.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon