Millbertina
Har sått några olika sorter av tomater. Just nu står dom i ca 23 c och mörkt på kvällen o lite ljusinsläpp på dagen. Räcker det till dom börjar gro? Eller skall dom stå ljust från början i något fönster? En sort är ljusgroende vad innebär det? Gjorde som det stod på fröpåsen.

Behöver er expertis hjälp thanks.gif
Maggan H
Ljusgroende, de behöver ljus för att gro, gärna under lysrör men jag tror att dagsljus kan räcka för att få dem att gro. Men så fort de är uppe behöver de ordentligt med ljus, då är lysrör ett måste annars blir de höga och rangliga. Omskolas när de fått ett par karaktärsblad (riktiga) blad i näringsrik jord. Tycker nog att alla sorterna ska stå ljust för att gro fortare.
rosita
Jag får alltid mina tomatfrön att gro i mörker, de har ju ½ cm jord över sig och bara det är ju mörkt. Men så fort de gror, måste de ha mycket ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon