StarSpangled
Hejsan!

Det är så att jag har en liten tjej här hemma som i början av mars fyller 5 år. Hon har då önskat sig planteringssaker i present. Självklart vill jag och även mormor uppfylla dotterns önskan. Så nu letar jag alla möjliga tips på vad som kan vara kul/lämpligt/annorlunda att göra med ett mindre barn.

Begräsningar: Vi har enbart inglasad balkong (dock ganska rejäl i söderläge).

Presentidéer såhär långt: Miniväxthus, spade, egna handskar, vattenkanna, torvbricketter, bok om odling (ge gärna förslag), fröer

Saker att berätta om i samband med plantering/växter: Hur kompostering fungerar, vad som behövs för att saker ska kunna växa

Tanken är att det mesta vi odlar ska vara ätbart då jag gärna vill att hon förstår var den delen av vår mat kommer ifrån, samt att hon själv älskar grönsaker/frukt. Hoppas nu ni kan komma med fler idéer på saker/idéer osv som gör det roligt och lätt för dottern att vara delaktig för det vet jag att det är det hon helst vill!
Eva 33c
En jättemysig bok är i alla fall Majas Lilla Gröna, av Lena Andersson. Även Lena Israelsson har skrivit flera användbara böcker om odling av ätbart i liten skala.
Lätt och ätbart är det att så sockerärter i alla fall. Även sallad och rädisor funkar ju bra att odla i krukor på balkong. Det viktigaste med ett litet barn är kanske att projektet inte blir för stort eller för utdraget i tid. Snabba resultat brukar behövas för att hålla intresset uppe smile.gif
StarSpangled
CITAT (Eva 33c @ 21-02-2013, 09:45) *
En jättemysig bok är i alla fall Majas Lilla Gröna, av Lena Andersson. Även Lena Israelsson har skrivit flera användbara böcker om odling av ätbart i liten skala.
Lätt och ätbart är det att så sockerärter i alla fall. Även sallad och rädisor funkar ju bra att odla i krukor på balkong. Det viktigaste med ett litet barn är kanske att projektet inte blir för stort eller för utdraget i tid. Snabba resultat brukar behövas för att hålla intresset uppe smile.gif

Intressant. Just den boken har jag fått tips om på annat håll med. Så den får det nog bli. Snabbt och enkelt är tanken ja. Sen tänker jag komplettera med lite som jag själv vill ha med. Så får hon vara delaktig i det om hon vill. smile.gif
malcolm
Smörgåskrasse är en klassiker när det gäller barn, kommer upp på några dagar och man behöver inte ens jord utan kan så på ett fuktigt hushållspapper.
Klint
Vad roligt att hon vill odla!
Har inte så stor erfarenhet men tänkte också på smörgåskrasse så ni kommer i gång. Sockerärtor är ju jättegott att äta direkt också.
Jag hittade en bok som jag tycker verkar bra Anton i Trädgården verkar vara slutsåld men jag hittade en begagnad här
http://www.bokborsen.se/G%C3%B6rel-Kristin...slandet/2432735
Klint
Potatis kan man odla i hink det skulle jag pröva den blir så jättegod att koka direkt från hinken.
StarSpangled
CITAT (Klint @ 21-02-2013, 10:24) *
Vad roligt att hon vill odla!
Har inte så stor erfarenhet men tänkte också på smörgåskrasse så ni kommer i gång. Sockerärtor är ju jättegott att äta direkt också.
Jag hittade en bok som jag tycker verkar bra Anton i Trädgården verkar vara slutsåld men jag hittade en begagnad här
http://www.bokborsen.se/G%C3%B6rel-Kristin...slandet/2432735

Jepp den boken är bra, hittade den på vårt lilla lokala bibliotek smile.gif Så den sitter vi och drömmer oss bort i just nu. Vill dock även köpa en sedan som hon kan ha kvar alltid.
Peztis
Jag tror jag skulle byta ut briketterna mot riktig såjord. Kanske är det för att jag själv inte är så förtjust i dem men också för att min son tyckte det var väldigt skoj att ösa i jorden.

Etiketter att skriva vad som såtts är bra samt en bra märkpenna.

Tomater är ju gott och lätt att odla, ta en sort med små tomater och buskigt växtsätt så slipper ni tjuvning och uppbindning.

Blommor måste ni ju ha! Krasse? Det kan man ju äta också.

Just ja, krukor behöver ni ju också om ni byter ut briketterna.

Några solrosor skulle ju också kunna vara skoj, det behöver ju inte vara de som är 2 m långa, finns ju lägre sorter. Dessutom kommer fåglarna att gilla dem framemot hösten.
Peztis
Kom på att förra året skulle min son på kalas till en tjej som fyllde 7 år och med odlingsintresse.
Jag köpte då en plasthink som jag planterade ned några växter i (rabarber och bergsklint bl a) samt en kvist där jag satt fast en massa fröpåsar. Jag satte även ned några små verktyg (spadar osv) samt handskar.

Så här blev det:
[attachment=75099:IMG_0555_1.jpg]
malcolm
Jättefint Peztis! bravo.gif

Jag tycker man skall ge barnen riktiga grejor om de intresserar sig för något och inte plastdito som inte fungerar, sonen var väldigt intresserad av verktyg som liten och han fick en riktig hammare av mindre modell, liten såg och tom. en laddningsbar skruvdragare som även fungerade som borrmaskin. Visst kan de göra sig illa men "thats life" och det är av misstagen man lär sig.
Peztis
Tack, malcolm!

Oftast så låter man ju inte barnen stå och hamra, spika och borra utan att man är i närheten. Min son har också i många år haft riktiga verktyg och en egen riktig arbetsbänk nere i garaget (vi hade världens tjafs om min hela tiden!).
Men han har även haft en B&D leksaksbänk med plastverktyg och "sticksåg" som lyser och låter samt en skruvdragare som vrider. Detta har han ju kunnat leka med inne i huset och utan man är där och kollar hela tiden. Leksakerna sålde jag nu innan jul men det andra kan han ju använda flera år framöver.

Men jag håller med, oftast är det bättre att de har (billiga) riktiga redskap än leksaksvarianten. Om inte så kommer de att ta de vuxnas så fort de kan! Så han min son gjort hela tiden med både verktyg och trädgårdsredskap.
Bassam
Hej

Mina vänner: Att varje ålder har krav vi kan inte hoppa av , vi behöver inte lämna barn som är 5 år gör saker som behöver man på tjugo år, många föräldrar tycker att sina barn ska bli tjugo år på en gång ock detta är jätte fel.

H.Bassam

Hej

Mina vänner: Att varje ålder har krav vi kan inte hoppa av , vi behöver inte lämna barn som är 5 år gör saker som behöver man på tjugo år, många föräldrar tycker att sina barn ska bli tjugo år på en gång ock detta är jätte fel.

H.Bassam
malcolm
CITAT (Peztis @ 23-02-2013, 11:38) *
Tack, malcolm!

Oftast så låter man ju inte barnen stå och hamra, spika och borra utan att man är i närheten. Min son har också i många år haft riktiga verktyg och en egen riktig arbetsbänk nere i garaget (vi hade världens tjafs om min hela tiden!).
Men han har även haft en B&D leksaksbänk med plastverktyg och "sticksåg" som lyser och låter samt en skruvdragare som vrider. Detta har han ju kunnat leka med inne i huset och utan man är där och kollar hela tiden. Leksakerna sålde jag nu innan jul men det andra kan han ju använda flera år framöver.

Men jag håller med, oftast är det bättre att de har (billiga) riktiga redskap än leksaksvarianten. Om inte så kommer de att ta de vuxnas så fort de kan! Så han min son gjort hela tiden med både verktyg och trädgårdsredskap.

Jag gjorde i ordning en liten arbetsbänk med en verktygstavla ovanför till sonen i hobbyrummet, köpte även ett litet skruvstycke och gissa vad många timmar han spenderade där. Det lilla skruvstycket satte jag på min egen arbetsbänk sedan så det var inget skräp. Detta var bra uppfostran och han är duktig på allehanda praktiska göromål nu. Tyvärr lyckades jag aldrig få döttrarna intresserade på samma sätt.
Allekulla
Köp plantor med örtkryddor, de kan man använda och skörda meddetsamma. Och på hösten kan man skörda och använda hela vintern. Min son älskade att vi använde hans kryddor. Han gav även bort torkade i julklapp till släkten, mäkta stolt var han! Basilika gror också jättesnabbt från frön.
Bassam
Hej

Du har jätte gulligt barn.

H.Bassam
kerstinh
Min dotter är också fem och har haft en pallkrage som är hennes egna trädgård sedan förra året. I år vill hon utöka och ha pallkragen bredvid också. :-) Angående växter funkade blomsterböna väldigt bra för oss. Vi förodlade tidigt och fick en att växa ända upp till taket i hennes rum och det älskade hon förståss. Den fick aldrig komma ut, men en som vi sådde lite senare, blev jättestor och även om bönorna var väldigt träiga, åt dottern upp dem och envisades med att hon skulle äta sina egna bönor.
När jag var lite odlade vi myntha och när vi åt kvällsmat på sommaren, ställde min mamma bara fram en kanna varmt vatten och vi fick själva springa och plocka några mynthablad och stoppa i vårt glas. Det var väldigt populärt. Det växer dessutom jättesnabbt och bra i kruka också. Men sätt det helst i kruka för annars tar det lätt över.
Ärtor kan ni redan nu så i fönstret förresten och äta skotten när de har kommit upp. Smakar precis som nyplockade sockerärtor. Funkar med vanliga torkade ärtor (såna man gör ärtsoppa av).
Angående presentidéer så är min dotter väldigt förstjust i dekorationer, helst sånt som snurrar lite i vinden. Det brukar finnas väldigt billiga fina krukdekorationer.

Annars har jag mest märkt att barn tänker lite annorlunda än vi. Jag var i början väldigt bestämd med hur jag trodde det skulle vara i min dotters pallkrage för att det skulle bli roligt för henne att se lite resultat. Men alla planer blåstes bort direkt när dottern meddelade att hon ville ha en gång i sin trädgård. Och då menar jag inte något litet utan hon fick en gång av 40 cm breda betongplattor! Hon lyckades ändå fylla den lilla biten som är kvar med massa saker. Sånt man har sått är ju under jorden, så klart man kan sätta en blomma ovanpå! En del av växterna såg kanske inte riktigt ut som de brukar (en dahlia kröp igenom halva pallkragen längs marken för att hitta någonstans att sticka upp huvudet) men jag tror att dottern blev så glad för sin pallkrage just för att den verkligen var som hon ville ha den.

Förresten, min svägerska sådde en överbliven fröpåse med en blandning av sommarblommor i en kruka och det blev superfint. Ifall ni vill ha lite ängskänsla på balkongen. Det finns jordgubbar och smultron som man kan ha i kruka också, men det har jag inte testat.

Lycka till med odlingen!
addo
Jag vill minnas att jag tyckte det var jätte roligt att plantera vanliga gula ärtor och "popcorn" när jag var liten. Speciellt majsen som blev nästan 2 m hög trotts att den stod i en jätteliten kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon