peanutpea
[size="3"]Hejsan!

Jag har planterat en rabatt med rosor: Giardina, Frulingsduft och New Dawn.
Vad skulle ni välja som underplantering för att dölja tulpanerna som jag satte i höstas.
Bakgrunden är ett Falurött plank. Funderar på någon Malva sort i blått men är allergisk mot blå färger som drar mot Lila/rött.
Vad föreslår ni?
[/size]
vanjalarsa
Gilenia är mitt förslag. Den har vita blommor och hela växten är skir och yvig. Googla på den så får du se.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
peanutpea
[font="Lucida Console"][/font]

Ojdå jag menar NÄVA - inte malva. Nån som inte ser så skräpig ut.

Läste på lite och har upptäckt att det finns många som inte gillar Nävor. Ska nog skippa dem.. skräpiga, fula när de inte blommar, sprider sig, fula blad..

Kanske jag tänker för traditionellt?

Tänk om jag skulle:
Månne finns det någon låg Faluröd blomma som jag kan använda som marktäckare - till detta skulle jag kunna ha någon uppstickare..

Hmm .. öppen för alla förslag.
oliv
För att binda samman olika rosa toner med falurött skulle jag använda vitt eller ljusgult.

Vilka växter som trivs på platsen beror på zon, hur mycket sol, fukt och vilken jord du har där.
vanjalarsa
CITAT (peanutpea @ 21-02-2013, 22:11) *
[font="Lucida Console"][/font]

Ojdå jag menar NÄVA - inte malva. Nån som inte ser så skräpig ut.

Läste på lite och har upptäckt att det finns många som inte gillar Nävor. Ska nog skippa dem.. skräpiga, fula när de inte blommar, sprider sig, fula blad..

Kanske jag tänker för traditionellt?

Tänk om jag skulle:
Månne finns det någon låg Faluröd blomma som jag kan använda som marktäckare - till detta skulle jag kunna ha någon uppstickare..

Hmm .. öppen för alla förslag.

MItt förslag är Gillenia.
Tycker också att många Nävor är trista. mest för att de sprider sig.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
peanutpea
Jag är rädd för att Gillenian liksom stökar till det - att det blir för oroligt. Det blir så mycket rörelse med alla grenar som spretar eller?

Jag bor i zon 2-3 och rabatten har god trädgårdsjord som lätt torkar ut eftersom jag grävt ett djupt dike i en grusås och sedan fyllt med finfin mylla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon