Full version: Änglatrumpet
Leopardcookie
Jag fick en liten planta i somras av min mor, och i slutet av sommaren var den riktigt stor!
Jag tog in den när det började bli kallt och den tappade alla sina blad.

Nu står den där, i en ganska så liten kruka till sin storlek, men ganska så stor kruka för mig att bära då den blir tung. Och det ser ut som att det bara är rötter i krukan och ingen jord längre?

Vad ska jag göra med den? Vill ju att den ska bli större och vackrare nu till sommaren!
Peztis
Vad du skulle kunna göra är att plantera om den i en ungefär lika stor plastkruka som du gör lite hål i även på sidorna.

Sedan planterar du ned allt i en större ytterkruka. Då kommer rötterna att söka sig utanför plastkrukan och komma åt jorden utanför och växten kan då bli ännu större.

När det sedan är dags att ta in den skär du helt enkelt av rötterna på utsidan av plastkrukan och lyfter in växten frostfritt. Nästa sommar gör du likadant.

Detta tipsar Bosse Rappne om men jag har även hört och läst om det tidigare.
Bassam
Hej

Du behöver omplantera den på store kruka,

H.Bassam
Leopardcookie
Har nu planterat om den i u-jord och 40 liters murarbalja. Men det märkliga är att jag läst och sett att folk klipper ner den ganska rejält, fast ovanför y-delningen. Men min är ju bara fyra höga pinnar och en y-delning högst upp på toppen.. det betyder alltså att jag inte kan klippa ner den? Stammarna är ungefär 1-1,5 meter höga och där kommer y-delningen.
Kommer det nya blad på stammarna och behöver jag göra något särskilt med den nu eller sätter den igång av sig själv efter omplanteringen?

Lägger till två bilder, där jag ritat upp hur den ser ut på en av dom.
kerstin z5-6
Du har dina yn kvar låt de vara .. ge massor av näring och sätt ut så fort det går får du fin blommning
Monaxe
Det är för att snabba på blomningen som man brukar behålla y-delningen, men det är inte alltid som det fungerar.

Stammen kan vissna ner den biten så att y delningen försvinner, fast man har klippt så för att behålla y et

Jag klipper ner mina till ungeför halva plantan, det blir ganska mycket kvar ändå eftersom det flesta nu blir över 2 meter, en tom över 3 meter. Det blir många y-delningar som klipps bort!
Visst kan du klippa ner dina mer, det är egentligen bara en fråga om plats för förvaring.

Det kommer att komma mer grenar och blad i samband med att plantan vaknar mer och mer. Låt den vakna i lugn och ro, ge den inget gödsel första tiden. Jag brukar vänta med att plnatera om mina tills jag ser att de har fått lite fart efter vinteruppehållet. Sedan planterar jag om dem i ren ko-på-påse.

Har du bra med extrabelysning? Om du väcker plantan nu och den står i rumsvärme kommer den att behöva mycket tillskott av ljus, annars blir den väldigt ranglig. Mina står i vinterförvar i garaget fortfarande, de får flytta ut på altanen när det inte är minusgrader på nätterna längre. Förr tog jag in dem för att väcka dem inomhus, men nu är de för stora så det blir altanen direkt smile.gif

änglar 2.JPG

De brukar bli ännu större nu, detta kort är ca 5 år.

(om du klipper ner din planta något nu inför säsongen kan du ta sticklingar, bara sätt en bit avklippt stam i vatten eller jord, vips har du en liten ny ängel)
Peztis
Monaxe, den var vacker!
Monaxe
CITAT (Peztis @ 10-03-2013, 23:32) *
Monaxe, den var vacker!

Tack! Rekordet i storlek har min gula Brugmasia, här är dessvärre inte alla knoppar utslagna ännu, men den var enorm!

2.JPG

Maken som står brevid är av normallängd smile.gif För 2 år sedan var den ännu högre, men som sagt, de kräver verkligen plats, man måste ha någonstans att förvara dessa bjässar på vintern.!

Nuförtiden står tre av dem i gamla bläckbaljor som jag slagit hål i...de skulle behöva större...
Leopardcookie
Gud vilka praktexemplar Monaxe! Det är ju så man vill att den ska se ut 000.gif
Kanske kan ta stickling av de två taniga pinnarna som står intill de två grövre. Jag tog stickling när jag tog in den på hösten men jag lyckades inte med det.. det bildades bara någon slags slemmig hinna på det som stod i vatten och sen ruttnade de (jag bytte vatten några ggr och satte även in en kolbit för att den skulle samla upp smuts).. vad gör jag för fel? Jag hade dom i ett svalt västerfönster.

Monaxe
Jag tycker faktiskt att det bästa är att sätta små stambitar direkt i en liten kruka med jord.

Sedan en plaspåse över med några små hål i, så brukar det ganska snabbt gro.

Går att få rötter i vatten också, men precis som du säger så blir det lätt slemmigt och ruttet då. Alternaivet tror jag är att låta stå i vatten endast några dagar, sedan över till jord i kruka med påse över.
strandskatan
Oj, Monaxe, vilka praktexemplar till änglatrumpeter! Undrar hur det ska gå för min, hann inte blomma i somras, fick knoppar när jag tog in den, som slog ut till i vinter, sista blomman har nyss vissnat och den tappar lite blad. Stackarn är helt vilsen. Likadant med Bouganvillan!
Ålgryte
CITAT (Monaxe @ 11-03-2013, 18:12) *
Går att få rötter i vatten också, men precis som du säger så blir det lätt slemmigt och ruttet då. Alternaivet tror jag är att låta stå i vatten endast några dagar, sedan över till jord i kruka med påse över.

Jag sätter mina sticklingar i färgat glas, t.ex ölflaskor. Tycker att rötterna kommer snabbare då och får varken slem eller rutten stam. I höstas klippte jag ner min ängel och har haft sticklingarna i vatten hela vintern. Nu är det många små blad längs stammarna.
Leopardcookie
Intressant det där med färgat glas! Det gäller att ha en stickling som är så smal som flaskhalsen då unsure.gif
Jag har kapat en bit på min trumpet nu och satt den i blomjord med påse över, luftar den varje dag.
Hittade en suprbra sida http://www.wexthuset.com/vaxtbeskrivningar.../anglatrumpeter

Är den någon här som skulle vilja byta en rosa eller vit trumpetstickling mot något annat? Mina är gula, jag vill ha vita och rosa också biggrin.gif
Jag har plantor av hjälmböna, klockranka, månvinda. Frön på spikklubba, stora och små aster, tagetes och massa annat.
Carex
Det är böjan till ett bra exemplar! Tänk på att när den kommit igång behöver den massor med vatten och näring. Jag gör som många andra, ren ko på påse, annat är för vekt! Skadar inte att tillsätta en dos benmjöl och annat heller.
Tyvärr kräver Änglatrumpeter ganska stor jordvolym, vissa sätter ut dem i rabatten under sommaren och gräver upp sedan inför vinterförvaring. Tänk på den som en hungrig fågelunge;) Och glöm inte solen heller, när väl den är avhärdad är det full sol som gäller.
Leopardcookie
Ja jag hade den ute förra sommaren, den stod i vindskyddat soligt läge och trivdes bra smile.gif Jag har planterat om den i u-jord för det tyckte de på Granngården var bättre?? Hade från början tänkt ren ko-på-påse, men nu blev det såhär.
Den har en 50 liters balja som den står i nu.. det bord räcka för den här sommaren iaf smile.gif
Monaxe
CITAT (Leopardcookie @ 13-03-2013, 08:58) *
Intressant det där med färgat glas! Det gäller att ha en stickling som är så smal som flaskhalsen då unsure.gif
Jag har kapat en bit på min trumpet nu och satt den i blomjord med påse över, luftar den varje dag.
Hittade en suprbra sida http://www.wexthuset.com/vaxtbeskrivningar.../anglatrumpeter

Är den någon här som skulle vilja byta en rosa eller vit trumpetstickling mot något annat? Mina är gula, jag vill ha vita och rosa också biggrin.gif
Jag har plantor av hjälmböna, klockranka, månvinda. Frön på spikklubba, stora och små aster, tagetes och massa annat.

Har skickat PM wink.gif
Leopardcookie
CITAT (Monaxe @ 15-03-2013, 13:35) *
Har skickat PM wink.gif

Du har fått svar! coolgleam.gif
Bassam
Hej
jag tycker planterar dem i stora krukor, krukor som har hjul för att ska bli lätt att ta dem inne och ute.

H.Bassam
Leopardcookie
CITAT (Bassam @ 16-03-2013, 01:08) *
Hej
jag tycker planterar dem i stora krukor, krukor som har hjul för att ska bli lätt att ta dem inne och ute.

H.Bassam

Tack för tipset Bassam! Ska försöka snickra ihop något smile.gif
Peztis
Såg någonstans om någon krukbärare... Eller så skaffar man en stor platta och skruvar fast hjul på. Fast jag kan nog varmt rekommendera att skaffa en pirra! Det har vi en och den används till allt möjligt.

I Spanien i somras tog jag kort på en gigantisk knotig änglatrumpet. Den är ju dock planterad på plats och grävs inte upp så det förändrar ju möjligheterna lite.
Monaxe
Jag har tack vare en händig make fått hjul på mina stora änglar, brädor snyggt ihopspikade och sedan 4 hjul inunder. De 4 största Änglarna är numera planterade i gamla bläckbaljor, men det börjar bli trångt även i dem.
Så hjul för att kunna förflytta dem är till stor hjälp, det underlättar all hantering av dessa stora plantor!

jag o ängel 2.JPG

Här ser man lite hur det ser ut med hjul på.
Peztis
Vilka skönheter!
Peztis
Här är den jag pratade om, den växer utmed strandpromenaden i Estepona, Espana.
[attachment=75439:IMG_0790_1.jpg]
Leopardcookie
Ah, en pirra ja! Det hade vi behövt igår när vi bar tvättmaskinen... det måste vi ju införskaffa!

Oj vilken skönhet! Om det ändå vore varmare i sverige...
Leopardcookie
Min trumpet växer och frodas nu, men det växer bara blad högst upp, nya skott som kommit. Jag brukar spraya den med vatten på stammarna men den envisas med att bara växa på toppen. Kommer bladen eller tycker ni jag ska toppa det som börjar växa i taket? confused.gif Det kommer små blomknoppar men de torkar och trillar av. Ska det vara så?
Ålgryte
CITAT (Leopardcookie @ 04-04-2013, 08:56) *
Min trumpet växer och frodas nu, men det växer bara blad högst upp, nya skott som kommit. Jag brukar spraya den med vatten på stammarna men den envisas med att bara växa på toppen. Kommer bladen eller tycker ni jag ska toppa det som börjar växa i taket? confused.gif Det kommer små blomknoppar men de torkar och trillar av. Ska det vara så?

Om den redan nu växer i taket hade jag inte tvekat att klippa ner den och plantera toppsticklingar i en ny kruka - el rota i vatten först.
Jag har under flera höstar stått med en alltför hög ängel som jag kämpat med att få in för vinterförvaring utan att knopparna ramlar av. Blir lika ledsen för varje nästan utslagen blomma som ramlar -cry-.gif

Något år har jag bryskt kapat av toppen med knoppar och satt den i vatten. Fick ett par blommor att slå ut.
Bassam
Hej
knoppar tappar när växter få inte tillräckligt vatten, men det finns inga blad nedan detta beror på att växter få inte tillräckligt ljus.
Obs
om man övervintra dem på rätt miljö, man ska få fina växter efter vinter.
H.Bassam
Leopardcookie
Åh jag ville ju spara den stora plantan för att få ännu större nu till sommaren, med fler blommor. Den blommade så sent förra året att jag inte hann njuta av den, därför tänkte jag att den kanske blommar tidigare om jag övervintrar den.

Jag har planterat om den i 50 liters hink med U-jord för några veckor sen. Den står i dagsljus, nu börjar det bli lite ljusare om dagarna. Behöver den mer näring kanske och en extra lampa? Jag vill ha den kvar sad.gif

Kanske är det så som Bassam säger, för lite ljus eftersom bladen på stammarna inte kommer. Och kombinerat med för lite näring ur U-jorden?

Jag har tagit en stickling av den som rotat sig, för säkerhets skull.
kerstin z5-6
Vill du ha tidig blom bör du fördriva den under våren med ett lysrör över den

Då blommar den i juni[attachment=75817:1662_p38756.jpg]

[attachment=75816:235367_870452.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon