Doktor Glas
Jag är helt lost bland alla böntyper. Brytbönor, skärbönor, blomsterbönor och gud vet allt...
Vilka sorter kan man äta allt på (alltså även "skalet", inte bara bönorna)? Finns det några som går att äta råa?
Jag tänkte eventuellt odla i krukor, vilken sort ska jag välja?
Eva 33c
Spritbönor kokbönor och bondbönor äter man inte baljorna av, som regel. Alla dem du räknar upp äter man baljorna helt och hållet på. Dock helst inte råa, de innehåller något jag nu inte minns namnet på som är svagt giftigt i okokt tillstånd. 8Till skillnad från ärter.)
De finns i många modeller, höga som måste klättra på nåt och låga varianter. Du kan läsa om lite sorter på Runåbergs hemsida. Länker går till brytbönorna, men du kan välja de andra modellerna i menyn. De flesta är lättodlade.
EKLO
Jag odlar mkt bönor (en av de få saker som eg. lönar sig att odla själv, rent ekonomiskt också - och går fint att frysa efter att snabbt ha förvällt). Godast tycker jag är låga vaxbönor, låga gröna bönor (haricot verts) - men jag odlar mest störbönor (både gröna och vax) för att spara plats - de är också jättegoda.

Blomsterbönan är ju väldigt snygg, men inte lika jättegod, men helt ok, tycker jag. Skärbönor har jag faktiskt inte provat - kanske man skulle göra i år!
Eva i Västerås
Skärbönor tycker jag är ännu godare än bryt/vaxbönor.
Ska du odla i kruka får du nog ut mest om du har störbönor och en spalje.
Blomsterbönor är ju vackrast, men lite grövre i konsistensen.
Man får, oavsett sort, vara riktigt noga med att ta skidormna riktigt späda om man ska äta hela.
När bönorna börjat svälla blir de flesta trådiga.
Borlotti är förresten trevlig allt-i-ett-böna. Späda skidor, färska bönor och torkade kokbönor, allt är gott.
Doktor Glas
Tack för alla svar! Då ska jag nog våga mig på att testa någon typ av böna i sommar! smile.gif

Om jag har förstått saken rätt så äter man inte skidorna pga "trådigheten", inte för att de är giftiga? Så det gör inget om man gör fel, menar jag (så länge de är kokta)?
EKLO
Som du såg i Evornas svar finns det bönor man äter hela (vax-, gröna bönor, blomsterbönor, borlotti, skärbönor), och andra som man skalar bort skidan på.

Vaxbönor och gröna bönor är vanligast att odla hemma.
Doktor Glas
CITAT (EKLO @ 22-02-2013, 20:18) *
Som du såg i Evornas svar finns det bönor man äter hela (vax-, gröna bönor, blomsterbönor, borlotti, skärbönor), och andra som man skalar bort skidan på.

Vaxbönor och gröna bönor är vanligast att odla hemma.

Japp, jag såg det (jättebra svar, tack så mycket). Tänkte mest på om man odlar flera olika typer av bönor och råkar "ta fel" när man skördar. smile.gif Alltså att det värsta som kan hända är att det blir svårtuggat...
Najsan
Jag äter både vax- och brytbönor råa i sallad nästan varje dag hela sommaren, och har än så länge inte visat några som helst förgiftningssymptom så sålänge du inte sätter i dig kopiösa mängder är det nog helt ok att inte koka heller.

Såvitt jag förstått saken rätt kan alla bönor ätas hela (skidan också) om man tar dom tidigt (med undantag för bondbönor), och inte ens de mjällaste brytbönor är särskilt goda om man väntar för länge. Så du kommer inte att göra fel. kompiskram.gif

Ser de ut att gå att äta hela skidan, gör de förmodligen det också, härhemma stjäl hundarna de bönor som de når, så det blir mest störbönor. Men inte ens dom äter bondböneskalet...
Doktor Glas
CITAT (Najsan @ 23-02-2013, 12:03) *
Ser de ut att gå att äta hela skidan, gör de förmodligen det också, härhemma stjäl hundarna de bönor som de når, så det blir mest störbönor. Men inte ens dom äter bondböneskalet...

Haha! Så sött!
Bassam
Hej
Min granna son åt han mycket rå bönor så fick han förgiftning i blodet, bara akut sjukhuset kunde hjälpa honom.

H.Bassam
Preussen
Det är väl ett protein som vår matsmältning har svårt att smälta och set varierar nog från person till person. Som i övriga sammanhang när det gäller känslighet är barn, gamla och sjuka mer känsliga. Min stora tös var 3år när hon knaprade i sig 3-4 st 25cm skärbönor, hon kaskadspydde i någon timme. Jag förväller alltid men knappt en till två minuter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon