Leopardcookie
21-02-2013, 17:43
Jag fick en liten planta i somras av min mor, och i slutet av sommaren var den riktigt stor!
Jag tog in den när det började bli kallt och den tappade alla sina blad.
Nu står den där, i en ganska så liten kruka till sin storlek, men ganska så stor kruka för mig att bära då den blir tung. Och det ser ut som att det bara är rötter i krukan och ingen jord längre?
Vad ska jag göra med den? Vill ju att den ska bli större och vackrare nu till sommaren!
Gunilla T
23-02-2013, 16:54
Jag är ingen expert på änglatrumpeter men ingan annan har svarat så...
Krukan är alldeles för liten för en så starkväxande planta som änglatrumpeten är. Dessutom behöver de mycket vatten och en så liten kruka torkar snabbt ut.
Såhär gör jag;
Tar den största kruka jag kan hitta, en stor murarbalja t.ex. Skär ut stora runda hål på sidorna och i botten och när frostrisken är över planterar jag ut änglatrumpeten i en jättekruka, alltså den mindre krukan i en större kruka och fyller på jord upp till kanterna i den större krukan. Rötterna söker sig ut genom hålen under säsongen. När frosten närmar sig lyfter jag ut växten med den mindre krukan och skär av alla rötter som vuxit genom hålen. Den stora krukan står kvar, för stor att flytta.
Ställer in växten i ett frostfritt men svalt utrymme i någon stor balja så att det är möjligt att vattna lite grann under vintern. Den tappar blad så varken ljus eller vatten behövs i några större mängder.
En så kraftigt växande planta behöver ordentligt med näring under tillväxtperioden och får aldrig torka ut.
Leopardcookie
23-02-2013, 19:22
CITAT (Gunilla T @ 23-02-2013, 16:54)

Tar den största kruka jag kan hitta, en stor murarbalja t.ex. Skär ut stora runda hål på sidorna och i botten och när frostrisken är över planterar jag ut änglatrumpeten i en jättekruka, alltså den mindre krukan i en större kruka och fyller på jord upp till kanterna i den större krukan. Rötterna söker sig ut genom hålen under säsongen. När frosten närmar sig lyfter jag ut växten med den mindre krukan och skär av alla rötter som vuxit genom hålen. Den stora krukan står kvar, för stor att flytta.
Menar du att du att du först planterar om den i en stor murarbalja och gör hål i murarbaljan och sedan ställer den i en ännu större? Eller menar du att du skulle göra hål i den som jag har trumpeten i nu och sen ställa den i en murarbalja med jord?
Gunilla T
23-02-2013, 19:47
CITAT (Leopardcookie @ 23-02-2013, 19:22)

Menar du att du att du först planterar om den i en stor murarbalja och gör hål i murarbaljan och sedan ställer den i en ännu större?
Ja, för den stora kruka den står i på sommaren är så stor så den är inte flyttbar.
kerstin z5-6
23-02-2013, 20:05
Jag gör liknande metod fast jag gräver ner rotklumpen i rabatt och rotbeskär på hösten när den ska upp o in igen
Leopardcookie
23-02-2013, 22:43
Ok. Kan jag skära loss de rötterna som tagit över hela krukan och sen plantera om den eller tar den skada av det? Nu är det knappt någon jord i krukan och det känns som packad mossa när man känner på det.
kerstin z5-6
23-02-2013, 23:25
när och om du antigen kan plantera enligt Gunillas råd eller mitt kan du göra det ja
Hur temperaturkänsliga är änglatrumpeter? Och när börjar deras tillväxt?
Jag har en som står i växthuset och den har blommat i vinter!!! Jag trodde den skulle tappa bladen och gå i vila eftersom det har varit 4-5 grader i växthuset i vinter (bortsett från en natt när det gick ner till -1, pga felinställd fläkt) men den vill inte släppa taget riktigt och har några blad kvar samt en blomma som ser ut som den precis ska slå ut. Misstänker att den kommer behöva ny jord och näring så fort den börjar växa på riktigt, men när är det?
kerstin z5-6
24-02-2013, 12:14
Där de finns blommar de kontinuerligt och släpper gula blad lika kontinuerligt.
Här är det när ljuset återvänder. Minus dipp brukar gå men inte flera dygn med minusgrader
Har du den i växthus kan du säkert börja ge gödsel snart och plantera om med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.