EKLO
Hej,

Jag har gjort följande empiriska upptäckt: Gröna algerna som växer på verandan under blöta höstvintern på de delar där solen aldrig kommer åt, de försvinner (permanent verkar det som) på de fläckar där jag ställt ut heta plåtar eller grytor efter bakning/matlagning.

Det vore ju suveränt att sätta detta i system. Men ytorna är för stora för att kökssättet ska funka för alla gröna plankor.

Tänker mig därför att pröva att stryka dem med hett strykjärn på fuktat trä.

Någon fara med det? Elektriskt sett, menar jag...
morgonstjerna
Förutom att förstöra strykjärnet ganska snabbt? yes.gif Ärligt talat så vet jag inte.

Borde det inte finnas andra (och säkrare) sätt?
RibesRubusVitis
Elektriskt skulle det väl inte vara farligare än att stryka på fuktade tvättkläder. Och jordfelsbrytare har man väl oftast även inomhus numera.
malcolm
Värmepistol kanske funkar men för mycket värme kan antända träet.
Bengalow
En väl fungerande metod att "impregnera" trä mot mögelsporer, är att "bränna av" det. Strykjärn kanske går bra, men jag hade nog provat malcolms metod. Detta verktyg är anpassat för utomhusbruk, det är knappast strykjärnet, även om det låter fiffigt...En gasolbrännare är också effektiv, t.ex.
EKLO
Hm. Jag har en dyrbar beläggning på träet (förutom impregneringen) som gör att det grånat. Har en känsla av att det skulle förstöras av gasolbrännare? Förstörs inte av mina heta utställda grytor, därför tänkte jag på strykjärnet.

Men era svar gör att jag i alla fall törs prova, eller hur?
Rosrup
Borde inte en sån där tapetborttagare med fungera?
Borde va mer skonsamt mot träet om inte annat.
Är ju i princip bara en vattenkokare med slang.
Blir inte över hundra grader ifall du inte bor under havsnivån wink.gif

Eller helt enkelt hälla ut kokande vatten.

Prova dock på ett litet ställe först....
malcolm
CITAT (EKLO @ 22-02-2013, 15:55) *
Men era svar gör att jag i alla fall törs prova, eller hur?

Visst, prova du men på en liten yta till att börja med.
kerstin z5-6
Rengöringsmaskin med ånga borde fungera på alger
EKLO
Kan meddela att strykjärnsexperimentet inte fungerade så bra - det blev en liten smula bättre, men tar alldeles för lång tid (måste stå på samma fläck länge) och kommer inte åt riktigt eftersom plankor sällan är helt släta. Det blir att ta fram högtryckstvätten som vanligt i vår, ngt jag hade tänkt slippa göra varje år.

Poängen med värmebehandlingen (jämfört m alla andra sätt) är just att algerna inte återkommer, som de annars gör vartenda förbaskat år. Undrar hur många timmar jag lagt på att göra rent de där planken...
Bengalow
Det finns ju en paradox i behandling med vatten. Det medlet är en livsviktig funktion för alger...alltså, man tar bort "lösa" alger, men ger grogrund för nya besättningar. Det finns dyra apparater, som golvläggarna använder, då dom smälter ner plaststrängar vid skarvning av våtrumsmattolr. Dessa är effektiva som bara den, men som sagt, dom kostar, men man kan också hyra sådana värmekanoner. Nästa alternativ är värmepistolen, som malcolm skrev.
malcolm
Högtryckstvätt är i alla fall inte bra eftersom man trycker in vatten i träet då så alger och annat trivs ännu bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon