Har några kaprifoler som jag fått från en naturtomt i Småland. Förra året planterade jag dem i krukor på altanen.De har överlevt vintern bra.
Jag har hört att man inte behöver beskära dem men ska man plocka bort något ev? Behöver de sättas om?
Vad jag förstår så tar de inte sig ordentligt och blommar förrän andra året så jag vill ju gärna hjälpa dem på traven,,, Vilket läge (sol/skyddat ex.) är bra?
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2004, 13:26
Kaprifoler brukar man inte behöva beskära så mycket man brukar bara gallra lite när de blir äldre. Kaprifoler brukar gilla sol och med tanke på att de blir ganska stora vill de nog ha rejäla krukor, annars så ska man nog inte flytta och plantera om kaprifoler så ofta med tanke på att de när man flyttar dem i trädgården kan ta tid på sig för att etablera sig och kan då stanna ett tag i växten. Jorden kan med fördel vara lite grov så att den inte bryts ner så snabbt då kan växten stå i sin kruka i flera år innan man behöver byta jorden. (lite gödning kan man dock behöva ge på våren och sommaren även om kaprifoler inte brukar vara så krävande).
Tack

Nu vet jag hur jag jag ska göra