|
Ja man ska vara klar över vad man ha !och inte sitta och "suckta "efter annat som kanske inte ger en ett bättre liv
Ugglemormor
22-03-2013, 17:44
Jag är innerligt trött på den svenska jantelagen och börjar se på andra möjligheter (delvisa boenden) i länder där man duger som man är...... Vi har följd med på TV8 de två programmen där folk söker ombyte/nytt liv utomlands. Serien är engelsk och man ser massor av ställen där man kunde köpa något lämpligt. Det blir nog helst i varmare ställen vi kollar och ska snacka med syrran om deras spanska boende och vad de kan rekommentera när vi träffas till våren.....
Hus/lägenhetspriser sjunker så mycket att nu är det köparens marknad .......
Till England blir det nog inte för jag läser ju där och bor i ett slott, så det räcker gott o väl.... och kommer att börja läsa till examen om nu hälsan inte sätter krokben på vägen.
Jag drömmer om att träffa en go tjej att resa med som kompis dit maken inte följer med..... mina nuvarande väninnor är alla fast i arbetslivet, tyvärr......
Jubbe063
22-03-2013, 17:48
rätt nöjd med att bo i Sverige, men skulle jag flytta utomlands skulle det nog bli Mysore i Indien
Drömma är det inget fel på, speciellt i en "drömma-tråd" Drömmer om en vår med lite värme.
hattstugan
22-03-2013, 17:57
Gör detsamma Pejori!!
Drömmen om ett nytt liv behöver ju inte vara att bo utomlands !det kan ju vara att flytta ut på landet byta miljö osv ,att kunna ha höns eller hästar !Drömmar behöver inte vara storslagna och dyra
hattstugan
22-03-2013, 22:09
Sant Motti!
Drömmen just nu för mig är egentligen att få ekonomin att gå ihop och därmed få det bättre och framförallt lugnare inombords!
CITAT (Motti @ 22-03-2013, 22:04)  Drömmen om ett nytt liv behöver ju inte vara att bo utomlands !det kan ju vara att flytta ut på landet byta miljö osv ,att kunna ha höns eller hästar !Drömmar behöver inte vara storslagna och dyra 
Jag som trodde att jag hade slutat drömma om ett nytt-annorlunda liv!
Idag då jag rastade hundarna och gick förbi egnahus området kom längtan efter ett eget hus tillbaka! Ett hus i skogen.Ett hus med stor vildvuxet tomt,växthus och huset skulle ha vedspis och egen brunn på gården.....
*Stintan*
23-03-2013, 10:12
CITAT (silos @ 23-03-2013, 10:03)  Jag som trodde att jag hade slutat drömma om ett nytt-annorlunda liv!
Idag då jag rastade hundarna och gick förbi egnahus området kom längtan efter ett eget hus tillbaka! Ett hus i skogen.Ett hus med stor vildvuxet tomt,växthus och huset skulle ha vedspis och egen brunn på gården..... Va bra, tänk vad trist det skulle vara om man inte hade drömmar.
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2013, 10:12)  Va bra, tänk vad trist det skulle vara om man inte hade drömmar.  När den dagen kommer, att alla drömmar och hopp är slut, har man nog gett upp.
malcolm
23-03-2013, 19:14
Jag har gett upp, är skuldsatt upp över öronen och vet inte hur jag skall at mig ur det hela, funderar på att ta kontakt med lyxfällan men det är inte helt lätt det heller eftersom jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka och det finns inga tillgångar förutom radhuset då men det gäller ju att ha en annan bostad istället. Helst vill jag träffa en kvinna och börja om med men det går inte så länge jag är under isen rent ekonomiskt och dessutom är helt slut rent fysiskt, orkar inte ens gå på en promenad.
Aqvakul
23-03-2013, 20:00
CITAT (malcolm @ 23-03-2013, 19:14)  Jag har gett upp, är skuldsatt upp över öronen och vet inte hur jag skall at mig ur det hela, funderar på att ta kontakt med lyxfällan men det är inte helt lätt det heller eftersom jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka och det finns inga tillgångar förutom radhuset då men det gäller ju att ha en annan bostad istället. Helst vill jag träffa en kvinna och börja om med men det går inte så länge jag är under isen rent ekonomiskt och dessutom är helt slut rent fysiskt, orkar inte ens gå på en promenad.
CITAT (malcolm @ 23-03-2013, 19:14)  Jag har gett upp, är skuldsatt upp över öronen och vet inte hur jag skall at mig ur det hela, funderar på att ta kontakt med lyxfällan men det är inte helt lätt det heller eftersom jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka och det finns inga tillgångar förutom radhuset då men det gäller ju att ha en annan bostad istället. Helst vill jag träffa en kvinna och börja om med men det går inte så länge jag är under isen rent ekonomiskt och dessutom är helt slut rent fysiskt, orkar inte ens gå på en promenad. Klart du gör. Du har PM.
En dröm som kostat blod, svett o tårar är nog drömmen med stort D. Att inte få "arbeta" för sin dröm skänker nog inte mycket tillfredsställelse. Att spara, kanske försaka något för att nå ett mål måste ju vara den optimala lyckan. Att skapa sitt liv, inte köpa det fix o färdigt. Tror livet blir ganska andefattigt om man inte måste arbeta för att nå sina mål. När jag blir ålderspensionär så vet jag hur mycket kulor jag kan spendera o rätta mitt liv o ev. drömmar efter det.
CITAT (gnon49 @ 23-03-2013, 20:41)  En dröm som kostat blod, svett o tårar är nog drömmen med stort D. Att inte få "arbeta" för sin dröm skänker nog inte mycket tillfredsställelse. Att spara, kanske försaka något för att nå ett mål måste ju vara den optimala lyckan. Att skapa sitt liv, inte köpa det fix o färdigt. Tror livet blir ganska andefattigt om man inte måste arbeta för att nå sina mål. När jag blir ålderspensionär så vet jag hur mycket kulor jag kan spendera o rätta mitt liv o ev. drömmar efter det.  Låter gott.
Huggorm
23-03-2013, 20:55
Jag är nära att uppnå det liv jag drömmer om. Snart är mina sista skulder betalda och mina fasta kostnader minimerade, jag kan leva nästan gratis och jag kan utan vidare vara ledig hela sommarhalvåret. Ett materiellt fattigt men själsligt rikt liv. Ett par långa övertidsveckor nu till bygget jag jobbar på skall vara färdigt, efter det slutar jag och skall vara ledig så länge jag har lust. Jag är inte helt fri ännu, men det är nära nu. Nästa år kommer målet att vara uppnått om det fortsätter gå vägen. Då blir jag väll tvungen att skaffa mig en ny dröm
Natur liv
23-03-2013, 21:45
CITAT (Huggorm @ 23-03-2013, 20:55)  Jag är nära att uppnå det liv jag drömmer om. Snart är mina sista skulder betalda och mina fasta kostnader minimerade, jag kan leva nästan gratis och jag kan utan vidare vara ledig hela sommarhalvåret. Ett materiellt fattigt men själsligt rikt liv. Härligt! Då kan du leva som du vill! Det låter sunt att inte arbeta så mycket utan istället leva enkelt. Inte alls något fattigt liv.
CITAT (Huggorm @ 23-03-2013, 20:55)  Jag är nära att uppnå det liv jag drömmer om. Snart är mina sista skulder betalda och mina fasta kostnader minimerade, jag kan leva nästan gratis och jag kan utan vidare vara ledig hela sommarhalvåret. Ett materiellt fattigt men själsligt rikt liv. Ett par långa övertidsveckor nu till bygget jag jobbar på skall vara färdigt, efter det slutar jag och skall vara ledig så länge jag har lust. Jag är inte helt fri ännu, men det är nära nu. Nästa år kommer målet att vara uppnått om det fortsätter gå vägen. Då blir jag väll tvungen att skaffa mig en ny dröm  Självklart!!!! Drömmen är det som håller oss levande.
Huggorm ! låter kanon verkar som du skött dina kort väl i livet  Att få möjligheten att kunna göra sig skuldfri är ju EN dröm och det gör allt så mycket lättare än att sitta med skulder över öronen när man kommer upp i åren ! Vi är i den sitsen så vi är helt skuldfria och det känns så himmla gott efter alla års slit och mödor .Man önskade att alla fick ha det så
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-03-2013, 08:37
Huggorm det låter ju bra.
För mig har också alltid varit viktig att ha ordnat ekonomi. Man kan inte bara köpa, köpa och sedan gnälla.....
Jag visste ju att man har mycket mindre att röra sig med när man väl bli pensionär. Först och främst har alltid boendet kommit för mig sen behöver man, förutom mat, inte så mycket.
Jag måste inte ha nyaste mobilen, datorn, hemmabio eller musikanläggningen.
Visst ser man ibland saker man gillar men då tänker jag, behöver jag det?
Elisabeth
Aqvakul
24-03-2013, 09:31
Jag har heller inga skulder. jag äger en halv bostadsrätt och har lite pengar till en halv mindre sommarstuga... Planerar för en låg pension...
Ugglemormor
24-03-2013, 10:12
Helt skudfria också här .... så det finns plats för drömmar .........  (OBS; inget skryt! enbart fakta)
CITAT (Ugglemormor @ 24-03-2013, 10:12)  Helt skudfria också här .... så det finns plats för drömmar .........  (OBS; inget skryt! enbart fakta) Många tål inte sådana fakta tyvärr:(
*Stintan*
24-03-2013, 11:17
CITAT (silos @ 24-03-2013, 11:13)  Många tål inte sådana fakta tyvärr:( Nu är du enbart löjlig!
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2013, 11:17)  Nu är du enbart löjlig! Visst är jag det!!!  Men VAD är du själv???  Kanske är du en som har alla svaren?!?
*Stintan*
24-03-2013, 11:33
Varför skulle man missunna någon att vara skuldfri? Nog om det!
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2013, 11:33)  Varför skulle man missunna någon att vara skuldfri? Nog om det! Ja,det har du ju rätt i!
Helt skuldfria här också ! och det känns helt underbart när man är 60 år ! Men det har inte alltid varit så slit och släp och stora uppoffringar har det inneburit i många år .Vi har alltid strävat efter att vara skuldfria när vi skulle bli 60 ! Kanske inte det ultimata för man vet aldrig hur gammal man blir
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|