peanutpea
Hejsan!

Kan du tipsa mig om en frisk aprikosorange ros till zon 2/3. Inte klätterros men busk eller lägre skulle passa.

I rabatten har jag redan Flammentanz som ju går lite i aprikos, sedan har jag två Guillardina som är mer rosa och där finns även en låg orange som jag inte vet namnet på.
Kajsa
Tar några jag har själv

Grace, Austinros, blir ca 1 m, blommar hela sommaren

Abraham Darby, Austinros ( Alla Austinrosor doftar gott ) blir ca 1.20 ev mer i din zon

Crown Princess Margareta, Austinros blir ca 1.5 m här
Austinrosor kan vara lite pinniga och det är fint med 2 - 3 st ihop om man har plats.

Ghislaine de Feligonde, Myskros har färgerna, vitt, gult och orange, mycket läcker ros, dock ömtålig i min zon där den gärna fryser ner varje vinter. Buskros 1.5 eller högre

Amber Queen, rabattros ca 1 m, Floribunda ros som doftar och är frisk

Linnaeus, en utmärkt liten buskros ca 1.20 frisk med starka färger

Westerland, modern buskros, som jag köpt flera av men som alltid fryser bort hos mig men hos dig går det nog bättre, blir 1.5 - 2 m

Flora Danica, Tehybrid, rabattros, en ömtålig ros som blev kortvarig här, mycket vacker, frisk, doftar, ca 80 cm
zon 3 ros
peanutpea
Oj så många vackra rosor. Tack för alla förslag - då blir det bara att välja..

sweatingbullets.gif
Jisses det var svårt. Vilken skulle du välja själv om du bara får välja en?
Kajsa
Nu gjorde du det svårt, men alla Austinrosor är perfekta och fryser inte bort i din zon.
Jag är annars mycket glad i nya rosen Linnaeus, den är buskig, blommar hela sommaren, blir ganska bred

Linnaeus, Poulsen ros från 2007, gillar hela den härliga färgskalan. Rosen tillhör gruppen Moderna Buskrosor.

( 2007 var det 300 år sedan Linné föddes, en ros för att hedra hans minne )
Eva i Skåne
Ja Kajsa, när jag tittade på dina bilder var det just Linneaus som jag fastnade mest för. Ser underbar ut wub.gif , men jag lyckas ju aldrig bra med rosor sad.gif
Doftar den?
Kajsa
Den är inge svår Eva, den klarar du, den doftar en del, i Rosbibeln LÅG står det svag doft.
Växer inte som en rabattros, inte så pinnigt.
peanutpea
Tack snälla för all hjälp.
Kajsa
Ett annat tips, gå in på www.floralinnea.com och sök under Austinrosor
där hittar du många underbara gul/oranga rosor.
Lycka till !
peanutpea
Med tanke på att jag bara har plats för en ros och att Austinrosorna som du själv skriver ofta är kala nertill och helst ska planteras i grupp, så ska jag kanske akta mig för dem.

Har visserligen läst att senare sorter är bättre, men vilken försäljare vill medge att en ros är kal nertill. Dessutom är ju oftast bara blomman avbildad och inte hela växten vilket jag verkligen saknar.

Tur att Odla finns där man får veta hur det är i verkliga livet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon