peanutpea
23-02-2013, 10:20
[attachment=75151:120juli_054.jpg]
Zon2/3
Jaha Då kanske jag ska ta itu med gaveln på huset till våren, men jag har ingen idé alls om vad jag vill ha här.
Gaveln är en plats som jag mycket sällan passerar, så jag har funderar på nyttoväxter - om jag nu inte helt glömmer bort dem och de dör av vanskötsel.
Gaveln vetter mot söder och solen kan gassa på ganska bra. Jorden är torr och här växer redan praktlysing och jag som inte gillar gula blommor! Jag är dem dock oändligt tacksam för de har faktiskt - med ett minimum av hjälp - trängt undan kirskålen!
Alla förslag mottages tacksamt.
PS Vildrosen har jag grävt bort DS
Hej,
en relativt enkel och mkt billig lösning vore ju om du fyllde hela rabatten med den praktlysing du redan har där? Praktlysing tränger bort nästan allt annat och funkar bäst ensamma, är min erfarenhet. Du kan ju dela de bestånd du har och fylla upp med egna plantor på det sättet. Det är ju (tycker jag) väldigt fint med blommor i massverkan.
Ska du plantera ngt annat i den del av rabatten där rosen stått får du nog sätta en ordentlig rotspärr mot lysingarna.
Vilken zon pratar vi? Vid lägre zoner kan man ju tänka sig något trevligt värmekrävande som kiwi, aprikos/persika, vinranka, som kan växa uppåt väggen. Med ordentliga rotspärrar så klart
peanutpea
23-02-2013, 10:39
Huset ligger i zon2/3
Hmm hur gör man rotspärrar?
kerstin z5-6
23-02-2013, 20:28
Lavendel gillar läget , går bra att så själv och är vackert mot husets färg
Med rotspärr menar jag en fysisk avgränsning mellan det nya du planterar och den befintliga växtligheten. De är för att ge det nya en chans att växa upp utan att kvävas av det som redan finns i rabatten.
Kanske blåregn kan fungera, eller någon staketdruva? Om du vill ha något klättrande. Annars är lavendel fint, som Kerstin skrev. Kärleksört finns i olika höjder och färger, och trivs både med hetta, sol och torka!
peanutpea
24-02-2013, 11:08
Förlåt en novis men vad ska en "fysisk avgänsning" bestå av och hur gör man?
CITAT (peanutpea @ 24-02-2013, 11:08)

Förlåt en novis men vad ska en "fysisk avgänsning" bestå av och hur gör man?
T.ex kan du sätta den nya plantan i en hink utan botten, eller gräver ur rötter och befintliga plantor i en del av rabatten och sätter sedan plast eller duk och flängs kanten så de befintliga plantorna inte kan sprida sig in direkt. Om de gör det på sikt är inte så farligt, det handlar mest om att ge det nyplanterade tid att etablera sig, utan att konkurreras ut....
peanutpea
24-02-2013, 12:49
Ok tack!
Allekulla
24-02-2013, 20:22
Som rotspärr använder jag tidningar och sedan ut-och-in-vända gödselpåsar som får gå omlott. En som trivs i söder och växer bra är ulleternell, den är vit med en liten gul/brun knapp i mitten. Silvriga ludna blad. Vill du ha något lågt så borde taklök fungera. Rosor gillar söderläge, själv gillar jag buskrosor mot en vägg, de blir fina av värmen som lagras i husfasaden.
peanutpea
03-03-2013, 21:04
Jag älskar lavendel men klarar den vintern?
hattstugan
03-03-2013, 21:07
Skulle tro att den klarar vintern vid husväggen! Där blir det inte stående väta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.